Annons

10mm2,8 eller 10-20mm sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Max Gennel

Aktiv medlem
Nu ska jag starta en liten förfrågan...

Jag ska köpa ett vidvinkel objektiv...
Så långt är alla med.

*Nu kommer sigma att släppa ett 10mm F2.8 EX DC Fisheye HSM, med det fyller ut helt och är ju ett fisheye.
Men det kommer jag att få vänta på i några månader.

*Men sedan finns det eminenta 10-20mm F4-5.6 EX DC
som det är omg lev på.

Ska jag beställa båda och vänta med 10mm tills det leveras och sälja 10-20mm då det andra kommer?

Vad är den egentliga nackdelen med ett 10mm fisheye som fyller ut helt?
Funkar detta även vid inomhusfoto?

Jag känner att jag måste ha ett vidvinkel nu för lite jobbfoto.

Tacksam för svar!

Mvh
MaxG

Samma gamla vanliga, omfång vs. kvalitet, 10/2.8 är mycket ljusstarkare o antagligen mycket bättre optiskt, men med zoomen får du.... en zoom.

Personligen tycker jag det är lite onödigt med extremvidvinkelzoomar, så jag hade utan tvekan köpt 10/2.8:an.

Har haft ett 10 - 20mm. Var stundom mycket nöjd med den, men ibland kändes den inte som världens skarpaste.

Är själv mer sugen på Sigma 12 - 24mm som dels blev utnämnd till bästa vidvinkelzoomen i Kamera och Bild, hade enligt dem bra skärpa, och dessutom tecknar ut fullformat till skillnad från både de objektiven du nämner.

...fisheye skulle ju kunna vara kul dock :)

Men du jämför ju äpplen och päron, objektiven har inte mycket gemensamt. Ett fisköga har ju en bildvinkel på 180°, medans ett 10-20 endast har 102° max....

Dessutom kan du ju inte jämföra ett fiskögaperspektiv med ett raktecknande.

Grymt bra med svar.

Ok. Jag kanske gämför två helt olika objektiv och det kanske är så.
Men jag behövde lite mera kött på benen innan man köper något.
Det är bra att veta fördelar och nackdelar med båda. Och har någon provat 10:an på någon annan kamera så vore det skoj att veta hur resultatet ser ut, då i bildform...

Tack för mera svar...

Mvh
MaxG

FISKÖGONEN ÄR VÅRA VÄNNER, UTAN DEM INGET PARADIS

Jag köpte det där peleng 8/3.5 fiskögat från vitryssland i somras. Maken till kul objektiv har jag nog aldrig träffat på.
Fiskögat är grymt underskattat. Visst, man får en extrem tunnformig distorsion, men bara man kommer ihåg att linjer som går genom centrum förblir raka så kan man göra mycket av det.

Dessutom tycker jag att fiskögaperspektivet ofta känns naturligare än den "utdragenhet" man får från raktecknande extremvidvinklar.

En annan grej att tänka på: Om du tänker beskära bilderna till ett rektangulärt format efteråt är det bättre att köpa ett fisköga som är anpassat för 24x36, då slipper du beskära bilden så mycket och tappar inte så många pixlar.

Hmmm...

Tror du att det fungerar bra ihop med minolta7D och Alpha700...?

bra med lite feedback på detta inlägg, känner redan nu att man vet lite mera.

Mvh
MaxG

pelengen luktar vapenfett och är så där dålig på ett bra sett som är typiskt för öststatsprodukter.
Har du lite mer pengar borde du kanske titta på sigmas 8/3.5, är troligtvis bättre och du slipper blända ned manuellt.

Med pelengen och en kobrablixt på kameran har jag blivit en olidlig plåga i alla sociala sammanhang, särskilt runt middagsbordet.
Och man tröttnar inte på det heller...

Bilagor

• slask.jpg
    slask.jpg
    66.7 KB · Visningar: 402
Kostnad...

Vad kostar Pelangen gämfört med sigmas 10mm-2,8?
Sigman kan man ju få för runt 6500:-
Och då funkar ju allt från AF...
Funkerar AF på en pelang... Och är den skarp nog... sigman känns ju skarpare...

Vad sitter ditt Pelang monterat på...?

Har du flera bilder, natur, bilar, mm

Mvh
MaxG

AF kan du glömma på pelengen, det är helmanuellt....
Om det finns nåt oibjektiv där AF INTE behövs så är det ett fisheye, skärpedjupet är enormt. Räcker att använda skärpedjupsskalan på objektivet.

Köps med lämplig adapter till sonys fattning.

Kan vara värt att kolla att det inte finns ngn risk att spegeln slår i objektivetnär man tar bilden. Är tydligen en risk på vissa nikonkameror.

Själv hittade jag ingen info om detta, så när jag tog första bilden med K10D så höll jag andan...

pelengen säljs av nån kanadensare på ebay, kostar 220 euro eller nåt.

kolla oxå testen på photozone.de

Bilagor

• slask3.jpg
    slask3.jpg
    60.4 KB · Visningar: 382
wsaar skrev:
Har haft ett 10 - 20mm. Var stundom mycket nöjd med den, men ibland kändes den inte som världens skarpaste.

Är själv mer sugen på Sigma 12 - 24mm som dels blev utnämnd till bästa vidvinkelzoomen i Kamera och Bild, hade enligt dem bra skärpa, och dessutom tecknar ut fullformat till skillnad från både de objektiven du nämner.

...fisheye skulle ju kunna vara kul dock :)

Köper du en Sigma 12-24, så provfotografera med den först innan du köper. Kvaliten verkar ojämn. Jag har själv haft både Sigma 12-24 och Sigma 10-20 och skärpan i kanterna var mycket mycket bättre på 10-20. Använder du dessutom 12-24 till en fullformatskamera begränsas användningen en hel del av att objektivet är rakteknande. Det innebär att bilden i kanterna och framförallt hörnen förvrängs mycket kraftigt (för att göra bilden rak). Placera inga människor eller huvuden där - de blir groteska, och visa inte bilderna för de som blir fotograferade - risk för blåtira och utslagna tänder eller kanske ännu värre sönderslagen kamerautrustning.

Nu har jag bestämt mig...

Jag ska beställa ett 10mm-2,8 i veckan och undertiden så får jag snällt låna polarens "Ove" 10-20mm. Shit vad snäll du är Ove!!!

Efter lite efterforskning och beslutsamhet, då jag kikat på tamron, Pelang, Sony och Sigma så går poängen till Sigma som aldrig har svikit när det gäller kvalitè för dess pengar.

Så senare kommer jag att skriva vad jag tycker...
Vet ej idag vad levbeskedet säger...

Mvh och tack för all hälp.

MaxG

ANNONS
Götaplatsens Foto