Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal exponeringar på 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
Hej!
Har en Canon 5d som jag tyvärr inte fått tid att utnyttja som jag hoppats, och har därför beslutat att sälja. Undrar därför om någon skulle vilja berätta för mig hur man ser hur många exponeringar som gjorts?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jaha, så det går inte alls på 5d?
Jo det går men inte med några enkla program.
Canons serviceverkstäder kan och större kamerabutiker.
Scandinavian photo kollade min 1DMKIIN med något program.
Man kan också uppskatta antalet bilder om man hela tiden kört med kontinuerlig bildnumrering. Då betyder -IMG3456 att kameran tagit 3 456 bilder. Sedan slår räkneverket om efter 9 999 bilder och börjar om. Man måste alltså veta om kameran varvat räknaren eller om man en tid inte kört med kontinuerlig bildnumrering.
 

vectrex

Aktiv medlem
Jo det går men inte med några enkla program.
Canons serviceverkstäder kan och större kamerabutiker.
Scandinavian photo kollade min 1DMKIIN med något program.
Man kan också uppskatta antalet bilder om man hela tiden kört med kontinuerlig bildnumrering. Då betyder -IMG3456 att kameran tagit 3 456 bilder. Sedan slår räkneverket om efter 9 999 bilder och börjar om. Man måste alltså veta om kameran varvat räknaren eller om man en tid inte kört med kontinuerlig bildnumrering.
Alla EOS kameror i 1-serien samt alla EOS:er med Digic III eller Digic IV chip kan man kolla med ett program. De övriga kamerorna inklusive 5D finns det som jag sa inget känt sätt att ta reda på antalet exponeringar. Möjligen kan Canon göra detta.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jo det går men inte med några enkla program.
Canons serviceverkstäder kan och större kamerabutiker.
Scandinavian photo kollade min 1DMKIIN med något program.
Man kan också uppskatta antalet bilder om man hela tiden kört med kontinuerlig bildnumrering. Då betyder -IMG3456 att kameran tagit 3 456 bilder. Sedan slår räkneverket om efter 9 999 bilder och börjar om. Man måste alltså veta om kameran varvat räknaren eller om man en tid inte kört med kontinuerlig bildnumrering.
förutsatt att man inte bytt minneskort någon gång, då stämmer inte den bildnumreringen heller. Men jag litar inte på uppgivna antal bilder. En person som köper en 5D, har den i två år, och har tagit under 10 000 bilder, låter otroligt, det är ju vad jag kan ta på några månader och jag är amatör.
 

Nilzohn

Aktiv medlem
förutsatt att man inte bytt minneskort någon gång, då stämmer inte den bildnumreringen heller. Men jag litar inte på uppgivna antal bilder. En person som köper en 5D, har den i två år, och har tagit under 10 000 bilder, låter otroligt, det är ju vad jag kan ta på några månader och jag är amatör.
Jo jo, men sen tar ju inte alla flera hundra bilder på samma sak. Jag kånkar med mig min kamera i princip överallt, men har inte tagit mer än ca 6000 bilder sedan 2005.

Det är väl de gamla filmtakterna som sitter i hos vissa av oss.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
förutsatt att man inte bytt minneskort någon gång, då stämmer inte den bildnumreringen heller. Men jag litar inte på uppgivna antal bilder. En person som köper en 5D, har den i två år, och har tagit under 10 000 bilder, låter otroligt, det är ju vad jag kan ta på några månader och jag är amatör.
Om du har kontinuerlig bildnumrering på så spelar det ingen roll vilket minneskort du har i kameran. Jag byter normalt mellan flera och bilderna döps snällt från _IMG001 till _IMG9999. Vad du inte kan se är hur många gånger man varvat räknaren.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jo jo, men sen tar ju inte alla flera hundra bilder på samma sak. Jag kånkar med mig min kamera i princip överallt, men har inte tagit mer än ca 6000 bilder sedan 2005.

Det är väl de gamla filmtakterna som sitter i hos vissa av oss.
jag dubbelknäpper inte heller så ofta, men likväl blir det mkt när jag jämt har kameran med, typ 25 000 bilder per år i alla fall. Och som min kompis Kristoffer säger om det, tar man 10 000 bilder så borde ju tre bli bra i alla fall.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Om du har kontinuerlig bildnumrering på så spelar det ingen roll vilket minneskort du har i kameran. Jag byter normalt mellan flera och bilderna döps snällt från _IMG001 till _IMG9999. Vad du inte kan se är hur många gånger man varvat räknaren.
ok, säkert som du säger, men jag minns det som att det blev annorlunda om man bytte minneskort, säkert någon inställningssak.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om du har kontinuerlig bildnumrering på så spelar det ingen roll vilket minneskort du har i kameran. Jag byter normalt mellan flera och bilderna döps snällt från _IMG001 till _IMG9999. Vad du inte kan se är hur många gånger man varvat räknaren.
Jodå. Det skiter sig om man har flera olika kamerahus. Vore bra om alla eos:ar hade unik bildnamngivning som i 1D-serien.

Men det skulle väl späda på den hysteriska fokuseringen på antal exponeringar som alla har idag. Min gamla 5D har gått några varv runt jorden med klickar på så fint ändå.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jodå. Det skiter sig om man har flera olika kamerahus. Vore bra om alla eos:ar hade unik bildnamngivning som i 1D-serien.

Men det skulle väl späda på den hysteriska fokuseringen på antal exponeringar som alla har idag. Min gamla 5D har gått några varv runt jorden med klickar på så fint ändå.
Jag råkar ha flera kamerahus. En 5D (nu såld), en 5DMKII och en 1DMKIIN.
Min numrering fungerar utan problem.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det beror på var i nummerserien du är, när du sätter i ett nytt kort kollar kameran på bildnumreringen är denna lägre än kamerans inbyggda räknare stegar kameran vidare på sin egen serie. Är numret högre på kortet än i kameran hoppar kameran till kortets värde och stegar vidare därifrån, om du formaterar kortet finns där inget värde så då används alltid värdet i kamerans interna räknare.

Vill man hoppa till ett bestämt nummer är det bara att nollställa kameran och sätta i ett kort med en bildfil med det önskade värdet i namnet, det går bra att döpa om filerna så det måste inte stämma mellan namn och exif.
 
ANNONS