Annons

Nikon D90 vs d5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Matt82

Ny medlem
Funderar på att pensionera min gamla D70, och känner mig lite osäker på vad jag skall ersätta den med... D90 eller D5000

Funktions mässigt är D5000 ett ned köp mot D90?
Är D90:an så mycket bättre att prisskilldnaden är motiverad(2500-3000kr)?

Hur stor är skilldnaden mellan de två?
Vad jag förstår är det samma sensor med 12mp på båda...

Tacksam för tips och synpunkter/åsikter om de olika kamerorna
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gå till en butik och känn på kamerorna. D90 är ju ganska lik din D70, medan D5000 skiljer sig ganska mycket -- både i storlek och utformning.
 

Miffox

Aktiv medlem
Klart D90 är motiverad de 2k till som den kostar! Visst de är lika i bildkvalité men du missar ju d90s underbara hus,hantering och af-motor i huset + en massa andra små detaljer och det motiverar lätt de extra pengarna speciellt om du har gammal af optik
 

dumbo

Aktiv medlem
D90 (eller D300) tycker jag känns som den mest logiska uppgraderingsvägen från en D70. Behöver du inte vridbar display så har ju eg inte D5000 något att hämta. D90 har AF-motor i huset (så att du får AF med din 70-300 exempelvis), större sökare, trevligare utformning av huset (dock tyvärr (min åsikt) lite mindre än D70:n).
Om det är värt pengarna för dig kan ju inte jag svara på, men JAG hade valt D90:n av de två.
 

Andyah

Aktiv medlem
ja går du från D70 till en D5000 (instegskamera) går du neråt..du kommer bli sur på att det inte finns Af i huset..mindre knappar på huset..alltså pilla mer i menyerna..ska man kolla klassvis så ligger ju D70 samt D90 en klass högre än vad D5000 gör.
 
ANNONS