Annons

Fisheye till D60

Neken

Medlem
Har en D60 sedan 6 månader och köpt till ett Sigma 18-200 vilket jag är mycket nöjd med.
Nu funderar jag på ett vidvinkel. Gillar effekten och bilder tagna med fisheye.
Tänker mig att uppgradera kameran framöver, när jag kan den utantill eller vuxit ur den. Tänker mig då en D90 eller motsvarande, alternativt en begagnad D200-300.

Någon som har nått bra tips på ett schysst fisheye som funkar med D60 och som sedan fungerar med kameror i stegen över.
Nikons egna Fisheye har jag fattat som att det funkar till D60 men har ingen autofokus - fungerar dock med kameror med inbyggd AF-motor. Tänker mig framförallt landskap, byggnader, stadssiluetter och liknande, samt roliga partybilder.
Hur e Tokina 10-17, Sigmas fisheye eller liknande?
 

gsoul

Aktiv medlem
Har en D60 sedan 6 månader och köpt till ett Sigma 18-200 vilket jag är mycket nöjd med.
Nu funderar jag på ett vidvinkel. Gillar effekten och bilder tagna med fisheye.
Tänker mig att uppgradera kameran framöver, när jag kan den utantill eller vuxit ur den. Tänker mig då en D90 eller motsvarande, alternativt en begagnad D200-300.

Någon som har nått bra tips på ett schysst fisheye som funkar med D60 och som sedan fungerar med kameror i stegen över.
Nikons egna Fisheye har jag fattat som att det funkar till D60 men har ingen autofokus - fungerar dock med kameror med inbyggd AF-motor. Tänker mig framförallt landskap, byggnader, stadssiluetter och liknande, samt roliga partybilder.
Hur e Tokina 10-17, Sigmas fisheye eller liknande?
Kan inte svara på hur Sigma eller Tokina är bara på att jag har Nikons 10,5 till min D200 och det är ett sjukt roligt objektiv. Användningsområdet är kanske begränsat men det visste jag när jag köpte det och jag har det helt enkelt bara för att ha kul med. Och kul har man, och skarpt blir det =)
Finns kanske nåt ang Sigma/Tokina under recensioner här på FS?
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
kolla in samyang 8mm på ebay... den har ingen autofokus alls med nån kamera men det behöver man int epå en 8mm fisheye
 

Neken

Medlem
Någon som testat Samyang´s fisheye? E ju ruskigt billigt om man jämför med andra objektiv, nästa 1/3 av priset på Nikon´s. Har även fått rätt bra kritik i tester som jag hittat även om alla tycker man ska köpa Nikon´s.
 

intedinmamma

Aktiv medlem
Jag har ägt Sigmas 10/2.8 HSM, som är en riktigt trevlig glugg. :) Jag körde den iofs tillsammans med en D90, men då var den "tillräckligt" snabb i AF'en. Vad jag kommer ihåg så har jag inte något att klaga på vad gäller bildkvalitén, eller något alls egentligen. Det enda hade iofs varit att det är betydligt dyrare nu än vad det var tidigare. Det har legat på ungefär 5 och ett halv tusen, men nu är det uppe i ungefär 7-8. Själv köpte jag mitt begagnat för 4, så håll utkik! :)

Lite (lågupplösta) exempelbilder:
http://www.flickr.com/photos/intedinmamma/3567617239/
http://www.flickr.com/photos/intedinmamma/3568428066/
 
ANNONS