Annons

vidvinkelzoom till EOS 50D

SilentNajT

Aktiv medlem
Jag undrar vad ni har att säga om hur mycket pengar det är värt att lägga ut på ett vidvinkelzoom till min 50D

Canons EF-S 10-22/3,5-4,5 USM mm har ja hört ska vara en riktigt bra glugg
men är den då värd sina ca:9000:-


Hur stor skilland blire om ja te.x köper en Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för 5000 istället?

Canons glugg är snäppet ljusstarkare, men det har ingen betydelse för mej, då ja alltid fotar med stativet..

Vad säger ni lite mer erfarna användare?
 

Gnutte

Aktiv medlem
klart jag kan tänka mej det, men hur stor skillnad blire på bildkvalitén skärpan, och sånt om ja väljer ngn av dom istället för canons?

Hann inte prova mitt Tokina så mkt men 11-16 har 2,8 & det kan vara trevligt i t,ex kyrkor mm. Skulle aldrig köpa ett nytt canon 10-20 för det priset det ligger på, men visst beg ligger rätt högt också.
 

mmmphoto

Aktiv medlem
Titta på Sigmas 12-24 också. Kommer fungera även om du nån gång byter till större sensor. Riktigt bra nedbländad på 14mm
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag lägger min röst på Tokina 11-16/2,8.
Även om man inte behöver ljusstyrkan för att få kort tid så kan den vara bra om man vill hålla ner skärpedjupet. Dessutom nog den skarpaste av vidvinkelzoomarna.

När jag gick igenom marknaden för nån månad sen kom jag fram till att
Tamron är budget valet
Canon kompromissen (bra men inte bäst på det mesta)
Tokina - valet om man är ute efter bildkvalité och kan stå ut med det begränsade zoom-omfånget.

Sigma - lite billigare än Canon men inte så mycket att det uppväger skillnaden i bildkvalité. Men som sagt tror man att man vill behålla den och kan komma att behöva FF så varför inte...
 

bikeman

Avslutat medlemskap
Senast ändrad:

Gnutte

Aktiv medlem
Jo jag är sugen på att skaffa ett Tokina 11-16 2,8 igen då jag inte hann prova det men sen känns det också lite att hur ofta använder man 2,8 på ett vidvinkel. Är lite sugen på ett Tokina 12-24 trots f/4 så tillåter det lite normal vidvinkel eller?

Är det någolunda skarpt 12-24 & snabbt?
 

pros

Aktiv medlem
Tokina 12-24

Jo jag är sugen på att skaffa ett Tokina 11-16 2,8 igen då jag inte hann prova det men sen känns det också lite att hur ofta använder man 2,8 på ett vidvinkel. Är lite sugen på ett Tokina 12-24 trots f/4 så tillåter det lite normal vidvinkel eller?

Är det någolunda skarpt 12-24 & snabbt?
Jag gillar mitt Tokina 12-24 skarpt. Har aldrig haft problem med hastighet eller ljusstyrka och byggkvalitén är grym. Det är inte mycket ljus du behöver för att få en statisk "scen" skarp på 12mm så F/2.8 saknar inte jag.

Objektivet är enligt min mening skarpt hela vägen upp till 24mm där det är lite mjukare. från F/5.6 är jag grymt nöjd med det tillsammans med min 50D.

Lite motljuskänsligt är det dock.
 

Gnutte

Aktiv medlem
Jag gillar mitt Tokina 12-24 skarpt. Har aldrig haft problem med hastighet eller ljusstyrka och byggkvalitén är grym. Det är inte mycket ljus du behöver för att få en statisk "scen" skarp på 12mm så F/2.8 saknar inte jag.

Objektivet är enligt min mening skarpt hela vägen upp till 24mm där det är lite mjukare. från F/5.6 är jag grymt nöjd med det tillsammans med min 50D.

Lite motljuskänsligt är det dock.
Tackar, tål att tänkas på! :)
 

Arlemo

Aktiv medlem
Canons EF-S 10-22 är mycket fint. Ger mycket fina färger! Har inte jämfört med de övriga objektiven som nämns här dock.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag håller med, men jag har inte heller provat något annat.

Jag är så fantasilös så när jag köper objektiv kollar jag framsidan av prismahuset, och sen köper jag det märket. Tappar säkert bort en halv värld på det viset.
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag å min sida är så fantasifull att jag kastat mig över några pirater och kan då inte klaga på något. Sigma 10-20 är byggd som en pansarvagn med utmärkt bildkvalitet. Dessutom får man sånt som Canon tyvärr alltid snålar på, vettig objektivväska samt motljusskydd.

Vill du ha någorlunda objektiv information finns photozone.de som har bra recensioner av såval det fina originalet 10-22 som Sigman.
 

wfrank

Aktiv medlem
Förresten, om du nu skulle välja Sigmaspåret så har en ny version precis släppts (10-20 även den). Har sett "den äldre" reas ut då och då, kanske värt hålla utkik (?).

Optiskt verkar dom ganska likvärdiga, dock har den nya konstant F/3.5 mot 4-5.6.
 
ANNONS