Annons

Köpa Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8 G?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
verkar vara så bra pris, ska ha den till min D60.
Fotar mycket porträtt ute och inne, och snart ett bröllop ute.
Rekomenderas?
 

dumbo

Aktiv medlem
35/1.8 är ett jättebra objektiv, särskilt om man ser till priset (och även om man jämför med dyrare objektiv). Det man bör vara medveten om man tar porträtt är dock att man kanske inte bör gå så nära att man bara får med huvudet eller så, för då ser man effekterna av perspektivet, att näsan blir större och öronen slickas mot huvudet. Håller man sig så att man iaf får med axlarna tycker jag det funkar bra. För halv eller helkropp funkar det finfint, IMO.

Vill man ta lite mer "närgångna" porträtt är det bättre mer lite längre brännvidd. Mellan 50 och 85mm kan vara lagom då.

Edit:
Jag har inte så många porträttexempel med min 35/1.8, men här är ett snapshot från semestern i somras:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/outings/vaccation_2009/10_Sara.jpg
 

TRG

Aktiv medlem
AF-S DX 35mm 1.8 är ett litet, lätt och nätt objektiv, som passar utmärkt på en liten kamera som D60. I och med att det är ljusstarkt kan man fota inomhus utan blixt, och ta foton med suddig bakgrund. Dessutom kan det vara till fördel att man inte kan zooma, man tvingas vara lite mer kreativ när man komponerar sina foton.
 

frelah

Medlem
En fråga som är lite pågränsen till off topic.

På pixel-peeper.com finns inte detta objektiv med, endast ett som är 35/2 men det är väl en äldre variant?
 

TRG

Aktiv medlem
Det är ett äldre AF-objektiv, som inte har autofokus på kameror utan inbyggd motor (d40/d60/d3000/d5000).
 

frelah

Medlem
Det är ett äldre AF-objektiv, som inte har autofokus på kameror utan inbyggd motor (d40/d60/d3000/d5000).
Tack, precis som jag trodde. Men lite konstigt att det inte finns med på listan.
En sådan sidan kan ju vara ett hjälpmedel till att avgöra om ett objektiv är något som skulle passa.
Annars finns ju denna pool att kika på.
http://www.flickr.com/groups/1004615@N20/

Jag har även funderat på detta objektiv men ekonomin är lite stram i dessa tider så jag väntar lite.
 

alf109

Aktiv medlem
En fråga som är lite pågränsen till off topic.

På pixel-peeper.com finns inte detta objektiv med, endast ett som är 35/2 men det är väl en äldre variant?
Nja, 35/2,0 är en optik avsedd för småbildsformat (FX) och tillverkas fortfarande. 35/1,8 är tillverkad för den mindre sensorn, och är även skarpare på stora öppningar (vad jag hört). Jag har den själv till min D90 och det är en riktigt bra glugg för dom pengarna. Enda negativa är att den distar en del, men det är lätt att räta upp i efterhand.
 

AndyK

Aktiv medlem
35/1.8G är skarp redan på f/1.8, f/3.2 - f/4 är den riktigt skarp.
Den sitter nästan alltid på min D60. Rekomenderas absolut.
 

MariaLind777

Aktiv medlem
35/1.8 är ett jättebra objektiv, särskilt om man ser till priset (och även om man jämför med dyrare objektiv). Det man bör vara medveten om man tar porträtt är dock att man kanske inte bör gå så nära att man bara får med huvudet eller så, för då ser man effekterna av perspektivet, att näsan blir större och öronen slickas mot huvudet. Håller man sig så att man iaf får med axlarna tycker jag det funkar bra. För halv eller helkropp funkar det finfint, IMO.

Vill man ta lite mer "närgångna" porträtt är det bättre mer lite längre brännvidd. Mellan 50 och 85mm kan vara lagom då.

Edit:
Jag har inte så många porträttexempel med min 35/1.8, men här är ett snapshot från semestern i somras:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/outings/vaccation_2009/10_Sara.jpg
aha, så om jag vill fota närgånget bara ansiktet t.ex. vad bör jag välja då? finns det något i samma prisklass som är bra?
 

MariaLind777

Aktiv medlem
Nja, 35/2,0 är en optik avsedd för småbildsformat (FX) och tillverkas fortfarande. 35/1,8 är tillverkad för den mindre sensorn, och är även skarpare på stora öppningar (vad jag hört). Jag har den själv till min D90 och det är en riktigt bra glugg för dom pengarna. Enda negativa är att den distar en del, men det är lätt att räta upp i efterhand.
vad menas med småbildsformat?
 

TRG

Aktiv medlem
AF-S 50mm 1.4 har autofokus på D60, och lämpar sig bättre för porträtt, men det är nästan dubbelt så dyrt som AF-S DX 35mm 1.8. Med småbildsformat eller fullformat avses sensorstorleken på proffskameror som tex. D700 och D3. Amatörkameror som D60 har en mindre sensor, på Nikon-kameror kallas den DX (och den bokstavskombinationen ingår i namnet på dom objektiv som är avsedda enbart för kameror med den mindre sensorn). Vilka objektiv som har autofokus på D60 kan du kolla genom att gå in på http://www.cyberphoto.se/, välj objektiv och kryssa för Nikon samt "har inbyggd motor".
 

paco

Aktiv medlem
Om någon frågar vad småbildsformat betyder, så hjälper det knappast att bara säga fullformat. Det finns mått kopplade till alla format. Småbild är 24x36mm, även känt som 135-film och sensorer med dessa mått brukar kallas fullformat. Som jag sa..

Sensorer som är fullformat
 

alf109

Aktiv medlem
Med fullformat menar man (vad jag kan förstå) en sensor som inte beskär bilden i det tänkta kamerasystemet. En fullformatsensor i en småbildskamera blir då just 24*36 mm eller småbildsformat. En fullformatssensor i en Hasselblad H3 blir då 4,5*6 cm och en fullformatssensor för tex en Mamiya 7 skulle vara 6*7 cm.

Detta med fullformat säger egentligen bara något om sensorstorleken i förhållande till (det tänkta) kamerasystemet, om jag inte missförstått det hela.

På samma sätt är även en 4/3 sensor i exempelvis en olympus en fullformatssensor då sensorformatet stämmer överens med det format systemet är skapat för.

Kanske tycker många att detta är att märka ord, men jag tror att just detta "fullformat" och "cropsensor" kommer att bli en smula förvirrande vart efter det dyker upp nya format. Vore bättre att man använde sig av de egentliga måtten tycker jag.

Det är relativt nytt att man har småbildsformatet som norm och snackar om "brännviddsförlängningar" och liknande mumbojumbo. Tidigare har man utgått från normalen, alltså en brännvidd lika med bilddiagonalen för respektive kamerasystem. Brännvidder kortare än denna diagonal är vidvinklar och längre är tele, ganska enkelt egentligen.
 

paco

Aktiv medlem
Det lär dröja innan det blir förvirring om vilket fullformat man pratar om på det här forumet. Är man dessutom inne på en viss tillverkares del av forumet, så borde det vara helt tydligt vilket system man pratar om.
 

alf109

Aktiv medlem
Det lär dröja innan det blir förvirring om vilket fullformat man pratar om på det här forumet. Är man dessutom inne på en viss tillverkares del av forumet, så borde det vara helt tydligt vilket system man pratar om.
Det har du givetvis rätt i, men jag kanske tänkte i lite större banor än nikonforum på FS. Dessutom var du väl själv inne lite på samma linje? ;)

Ps. I nikonfallet benämner man väl formaten DX resp FX? Detta vore i så fall bättre när man snackar om nikon tycker jag.
 
Senast ändrad:

dumbo

Aktiv medlem
aha, så om jag vill fota närgånget bara ansiktet t.ex. vad bör jag välja då? finns det något i samma prisklass som är bra?

Märk väl att jag inte säger att det är FEL med 35mm för mer närgånget, men oftast ses inte perspektivet som så smickrande, utan man kanske använder det för att nå nån specifik effekt...

Vill man fota lite mer närgånget och fortfarande ha AF på en D60 så har Nikon sin AF-S 50/1.4 och de har ju nyligen presenterat den nya AF-S 85/3.5. Den senare har ju inte riktigt lika hög ljusstyrka så att få detdär rakbladstunna skärpedjupet kanske inte går, men tar man en bild på ett ansikte som täcker bildrutan och fokuserar på ögonen så kommer både nästippen och öronen att vara lite suddiga.
 

MariaLind777

Aktiv medlem
Märk väl att jag inte säger att det är FEL med 35mm för mer närgånget, men oftast ses inte perspektivet som så smickrande, utan man kanske använder det för att nå nån specifik effekt...

Vill man fota lite mer närgånget och fortfarande ha AF på en D60 så har Nikon sin AF-S 50/1.4 och de har ju nyligen presenterat den nya AF-S 85/3.5. Den senare har ju inte riktigt lika hög ljusstyrka så att få detdär rakbladstunna skärpedjupet kanske inte går, men tar man en bild på ett ansikte som täcker bildrutan och fokuserar på ögonen så kommer både nästippen och öronen att vara lite suddiga.
Är det 1.4G du menar? Alla objektiv verkar heta typ samma:)
 
ANNONS