Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

M7_21

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM till min 400D. Vet någon hur bra/mindre bra denna optik är? Priser för begagnat respektive nytt?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag har haft ett och det var mycket bra tycker jag.
Förhållandevis lite distortion på 10mm för en sådan extrem brännvidd. Bra skärpa och välbyggt för att vara ett EF-S objektiv. Kan klart rekommenderas. Jag sålde mitt för 5600:-
Finns en hel del till salu begagnade runt 6000:- och du kan nog hitta ett för strax under 6000:-
Nya ligger väl i runt 8000:- (Såg just Nypris 7795:- inklusive frakt på Kungsholms Foto, även Fotokungen säljer nya för 7795:)
 
Senast ändrad:

JOLidman

Aktiv medlem
Senaste Digitalfoto testas vidvinkelobjektiv, nypris 8.875:-

Inte lust att köpa tidningen, gå till "bibblan" (finns även en test av 7D).
 

M7_21

Aktiv medlem
Tack för alla svaren!

Om de begagnade ligger på ca 5000-6000:- är det ju inte så stor skillnad ändå mot ett nytt för 7.800:-, dock tillkommer förstås motljusskydd och uv-filter. Då får man ju med en garanti på ett år också. Ska kolla lite lite mer på Kungsholmen och Fotokungen.

Kul att höra att optiken tecknar fint, antar att 10 mm motsvarar ungefär 20-21 mm på en analog kameraoptik?

Det finns en alltid (liten/stor) risk att köpa begagnat via nätet avseende på repor och det kanske är tappat etc om paketet ska skickas och jag löser ut det på Posten. Tyvärr finns det ju skumma typer, läste jag om en tjej på Blocket som köpte en dator men i paketet låg det istället 3 kg (!) mjöl...
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Tack för alla svaren!

Det finns en alltid (liten/stor) risk att köpa begagnat via nätet avseende på repor och det kanske är tappat etc om paketet ska skickas och jag löser ut det på Posten. Tyvärr finns det ju skumma typer, läste jag om en tjej på Blocket som köpte en dator men i paketet låg det istället 3 kg (!) mjöl...
Visst finns det en risk med det. Det bästa om man köper begagnat är att mötas personligen. Då kan du testa produkten innan du bestämmer dig.
 

M7_21

Aktiv medlem
16 mm är ju nästan som ett fisheye, vet du om det tecknar med raka kanter eller blir det som semi-fisheye med rundade hörn?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
16 mm är ju nästan som ett fisheye, vet du om det tecknar med raka kanter eller blir det som semi-fisheye med rundade hörn?
Det tecknar inte med rundade hörn som ett Fisheye, det blir raka kanter. Däremot så kommer ju raka linjer som ett träd, flaggstång eller husknut som ligger nära kanten att bli något böjd pga distortionen.

Här finns en recension på Engelska: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-10-22mm-f-3.5-4.5-USM-Lens-Review.aspx
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag hade den till min 40d förut. när jag gick till fullformat sålde jag den. Har en backup 500d nu och har Sigmas 10-20/4-5,6 till den som ett billigare alternativ. Ärligt talat ser jag inte stor skillnad gentemot Canonobjektivet,
 

M7_21

Aktiv medlem
Erik och Håkan, tack för era kommentarer! Är Sigma-gluggen likvärdig med originalet från Canon? Synpunkter på det?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Erik och Håkan, tack för era kommentarer! Är Sigma-gluggen likvärdig med originalet från Canon? Synpunkter på det?
Canon anses som bättre än Sigma och är det, särskilt kantskärpan. Men vad jag menade var att vid praktisk fotografering ser jag inte mkt till skillnad och då finns ingen anledning att inte ha Sigmat om man hittat det till bra pris, vilket jag gjorde.
 

M7_21

Aktiv medlem
Kollade på PriceRunner:

Jämför priser: Sigma 10-20mm, F4-5.6, EX DC HSM
där är Prisintervallen:4 490 kr - 8 053 kr.

PriceRunner: Jämför priser : Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f/2.8 För Canon Prisintervallen: 6 990 kr - 7 490 kr

Intressant att det finns flera alternativ till Canon-originalet (i nästan samma prisklass).

Men finns inte risken med Sigma, Tokina m.fl. att de har sämre material och därför slits fortare? Jämför med den s.k. "pirat-tillverkningen" av bildelar, kan man göra en sådan jämförelse?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag köpte ett sigma 10-20 och fick ett riktigt dåligt exemplar. Skärpan på vänstra bildhalvan var obefintlig, så objektivet var obrukbart.
Dessutom var den känslig för flares och rätt kraftig tunnformig distortion i låga brännvidder.
Idag har jag ett Canon 10-22 som jag är nöjd med och som fungerar som det ska och är bättre gällande flares och distortion.

Alltså, hittar du ett bra ex av Sigma-objektivet, fine. Men det finns uppenbarligen dåliga ex ute i handeln också.
 

M7_21

Aktiv medlem
Hej Jens, bra kommentar till min fråga om andra gluggar än originalen!
Känns lite lugnande nu om jag ska satsa på ett Canon-original...

Finns det fler som råkat ut för samma eller liknande saker, alltså att de s.k. piratgluggarna inte håller måttet jämfört med originalen?
 

Bertil V

Aktiv medlem
Det kanske inte behövs men jag tänkte hjälpa till att knuffa iväg dig till ett Canon 10-22. Jag har haft objektivet i några år nu och det är nästan det absoluta favoritobjektivet bortsett från långt ifrån liggande motiv förstås. Jag upplever att det är väldigt skarpt, ger härliga färger, lätt att handhålla även på längre exponeringstider. Dessutom tycker jag att det är välbyggt och otroligt bra till arkitektur och stadsmiljöer, det fungerar även vid landskap, en gotländsk strand t ex. Det är förstås inte att rekommendera till porträtt...Det fokuserar blixtsnabbt och säkert, ger fina bilder även på full bländare och det behövs sällan mer nerbländning än något steg för att ge max skärpa på alla brännvidder. Imaging resource har testat det med toppbetyg.
 
ANNONS