Annons

Olympus PEN E-P2

Knight Palm

Aktiv medlem
Medan E-P1 endast fanns i silver och vitt samt i en finländsk begränsad variant i Titan, så kommer E-P2 nu i svart. I tillbehörsskon kan fästas nya tillbehör såsom elektronisk sökare eller extern mikrofon.

Objektivprogrammet har nu utökats med både en ny vidvinkelzoom och en ny superzoom.

  • M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm 1:4.0-5.6
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm 1:4.0-5.6

Ref:
 

Bilagor

TBStoor

Aktiv medlem
Finemang!!

Denna har jag inte vetat om "samt i en finländsk begränsad variant i Titan". Vad är det för en (för mig speciellt) intressant modell?

TT
 

karlstorck

Aktiv medlem
Jag hade nog trott att en E-P2 skulle skilja sig mer från E-P1. Jag är nog lagd åt samma håll som dpreview och undrar om inte detta är den kamera man först siktade på att få ut.

Hursomhaver, ska det bli intressant att se vilka skillnader på tex AF-sidan som finns och om eventuella förbättringar på mjukvarusidan kan leta sig ut i en ny firmware-version till E-P1.

Den för mig intressantaste skillnaden är möjligheten tiull att sätta på en evf. Å andra sidan bygger den på rätt rejält, och då kan jag lika väl skaffa mig en Panasonic G1. På nåt sätt förfäktar det tjusningen med kameran att bygga på den så mycket.

Kalle

edit: intressantast var egentligen de nya optiken föstås!
 

mc bruno

Aktiv medlem
"Rekordet" hålls av Nikon:
Nikon D40 (061106) - Nikon D40X (070306).
Oj, jo det är väl nån månad kortare.

har suttit och försökt tolka vad som är nytt med denna.Stämmer detta, fattas något?

Finns i svart.
Bildstabilisering
Nya objektiv (har visserligen inte med huset att göra)
Ny typ av lös sökare
 

idrougge

Aktiv medlem
Med tanke på vad genomsiktssökaren till P1:an kostade lär den elektroniska varianten kosta minst lika mycket som en spegelreflex från Nikon.
 

A Boy Named Erik

Aktiv medlem
Oj, jo det är väl nån månad kortare.

har suttit och försökt tolka vad som är nytt med denna.Stämmer detta, fattas något?

Finns i svart.
Bildstabilisering
Nya objektiv (har visserligen inte med huset att göra)
Ny typ av lös sökare
Bildstabilisering inget nytt.

Däremot bl.a. extern sökare, extern mikrofon, kontinuerlig autofokus vid filmning, AF tracking, 2 nya "artfilters"
 

Makten

Aktiv medlem
Men snälla söta Olympus, hur fan tänker ni när det gäller objektiven? Vem köper massa usla superzoomar till en kamera som denna? Det "man" (jag) vill se är ännu mindre och ännu ljusstarkare fasta objektiv. Ett 20/1,0 vore fullt möjligt, utan att vara ett dugg större än Panasonics 20:a. 20 mm ingångspupill är ju ingenting!

Att man kan döda ett så trevligt koncept genom att inte tänka längre...
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Kamerahuset blir ju knappast mindre av att bygga in en extra EVF, se t.ex. Panasonic G1/GH1 och Samsung NX.

Med Panasonic GF1 och Olympus E-P2, så har du ju i alla fall möjligheten att välja att ha den monterad eller inte. Mindre kamera än så kan du inte få idag.
 

Knight Palm

Aktiv medlem

Knight Palm

Aktiv medlem
Ljusstarka objektiv med fast brännvidd lyser med sin frånvaro

Ljusstarka fasta objektiv har inte Olympus prioriterat förutom 150mm ƒ/2.0 och 300mm ƒ/2.8 till klassiska Four Thirds. Däremot har det varit Sigma (24mm ƒ/1.8, 30mm ƒ/1.4, 50mm ƒ/1.4) och Leica D (Panasonic) (25mm ƒ/1.4) som stått för den ljusstarka biten.

Som det ser ut för m4/3, så har även här Panasonic visat mest intresse för ljusstarkare objektiv, med sitt Lumix G 20mm ƒ/1.7 Asph. Ett kommande pannkake-objektiv Lumix G 14mm ƒ/2.8 är knappast exceptionellt ljusstarkt, och något annat ljusstarkt är inte synligt på Panasonic-horisonten. Hoppet beträffande ljusstarka "primes" kan därför stå till Leica DG.

På Olympus roadmap syns ett inplanerat 12mm ƒ/?.? vidvinkelobjektiv, men inget om dess ljusstyrka. Förmodligen är prioriteringen på kompakta och små objektiv till dessa m4/3 kameror, där dess största potentiella kundgrupp finns representerade.

Det återstår i sinom tid att se om kanske Fujifilm, Ricoh eller Samsung söker sig till nischen med ljusstarka "primes"?
 
ANNONS