Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minne som photoshop använder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har 2,6G internminne i min burk, men photoshop hittar bara 1,6G när man går in i edit -> preferences -> performance någon som vet varför?

Är det systemet som använder den del PS inte hittar eller är det mitt PS som är skumt?

Jag bifogar en skärmdump?

Tacksam om någon kan räta ut mitt frågetecken.

/Dick
 

Bilagor

Då hjälpte du mig hitta svaret på min fråga!

Det är 32-bitars OS.
Då hjälpte du mig att hitta svaret på min egen fråga, länken nedan, får ta och uppgradera till 64 bitars OS då. Hur vet jag om min processor klarar 64 bitar?
Jag har processor : AMD Athlon 64 3500+
Innebär det att den kör 64 bitar?

http://kb2.adobe.com/cps/404/kb404439.html

"This table lists the amount of RAM available to Photoshop with the different versions of Windows:
Photoshop Version Windows Version Manximum amount of RAM that Photoshop can use
32-bit 32-bit 1.7 GB
32-bit 64-bit 3.2 GB
64-bit 64-bit as much RAM as you can fit into your computer"
 

Walle

Aktiv medlem
Ah, där ser man, sammarbete!

Japp, "64" i processorbeteckningen står för "AMD64 Technology" eller något sådant, den klarar både 32- och 64-bitar :)

Jag har också fått incitament till att uppgradera, inte bara av den här anledningen. Tydligen har Windows 7 .h264 decoder inbyggd i OS:et, och jag har problem med uppspelning av HD-filmer.
 
Windows 7

Som jag förstår så är windows 7 home edition också 32-bitars, stämmer det?

Man måste alltså uppgradera till professional för att komma åt 64-bitars OS, verkar snålt!

/D
 

Francis-G

Aktiv medlem
Jag har 4GB i min dator och photoshop kan ställas in att använda upp till 3072 MB. Men det är klart, jag kör OSX 10.5.6 på en Macbook pro ;)

Jag bara retas, inte meningen att starta än mac vs pc tråd!
 

nicrosoft

Aktiv medlem
Att Win7 stödjer 64bitars processor innebär inte att operativsystemet är 64bitars. Det finns 2 olika Win 7 Home Premium, ett 32bitars och ett 64bitars.
 

borealis

Aktiv medlem
Att Win7 stödjer 64bitars processor innebär inte att operativsystemet är 64bitars. Det finns 2 olika Win 7 Home Premium, ett 32bitars och ett 64bitars.
Då tolkar vi följande mening från MS-hemsidan olika:
"... Alla utgåvor av Windows 7 (utom Home Basic) som säljs innehåller både 32-bitars- och 64-bitarsprogramvara. ..:"

Däremot stämmer det du säger när det gäller OEM-versioner, som är olika för 32/64-bitars.
 

ErikNE

Medlem
Om du köper en BOX Windows så får du med både 32 och 64 versioner. Du installerar sedan en av dem förslagsvis 64.
OEM får du den du väljer att köpa dvs 32 eller 64.
 
ANNONS