Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 15-85 Flareproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Idag skaffade jag en 7D med 15-85. Mycket nytt onekligen och massor att lära sig :). Var ute och testade lite ISO och objektivet i kvarteren (i novembermörkret). Några (enstaka, 5 av 130) bilder fick nedastående fenomen i gatljusen. Är det ett objektivproblem, någon som känner igen det och vet vad det kan vara? Flare, dåliga motljusegenskaper eller ett freak-event?
 

Bilagor

wfrank

Aktiv medlem
Tack för snabba svar, men nej - kör alltid straight :) Så lite framför sensorn som möjligt, inget UV alltså!
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Då måste du haft otur och fått in något skarpt ljus från någonstans. Kan inte se något i bild som motsvarar dina flares, så jag antar att det är något utanför bilden.

Motljusskydd hade kanske hjälpt, men det kanske du hade också.

Ska inte ge mig in mer i diskussionen. Har aldrig ägt samma optik, så jag ska inte uttala mig helt enkelt =)
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är svårt i sådana miljöer, helt enkelt för att när du har dessa reflexer i dagsljus, då är dagsljuset i sig så mycket starkare att det tar överhanden. Så då ser du dem inte alls lika tydligt.
 

jalle_fotograf

Aktiv medlem
har själv haft problem med sånt kvällstid, det brukar gå att reducera med BRA uv filter, helst inget såklart, motljusskydd och/eller komponera om bilden, i ditt fall stå lite mer till höger.
Men som sagt, ett elände är det!
 

wfrank

Aktiv medlem
Tackar för svar. Tog ett antal små serier just där och nu när jag tittar så inser jag att det gällde bilder ur en viss position. Tog några steg hit och dit och ställde kameran omväxlande på högkant/horisontellt och tog några bilder varje gång. Det här visade sig i ett av de 3-4 bildlägena.
 

apersson850

Aktiv medlem
Paradoxalt nog är motljusskydd viktigare när det är mörkt än när solen skiner. Men det är ju för att reflexerna relativt sett är ljusare på nätterna.
 
ANNONS