Annons

Tål en 450d kyla ( -5 ) i ett par timmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Hej, Ikväll ska jag ut och fota och de värsta snöovädret verkar lagt sig. Dock är det rätt kallt även här nere i södra sverige nu.
Vi har ca 5 - 10 minusgrader.

Frågan är då, klarar min Eos 450d med 4L 70-200 USM objektiv och 430EX II-blixt av detta? finns det risk för att den får livslånga men? eller ska den klara av detta?

Väderförhållande : 0 mm nederbörd, stjärnklart. och svinkallt.

Mvh Patrik
 

törnan

Aktiv medlem
Det bör inte vara några problem, lägg den i en plastpåse och knyt igen innan du går in och låt kameran värmas upp i den så hamnar kondensen på utsidan av plastpåsen istället.
 

NG87

Aktiv medlem
Det ska inte vara några problem, följ bara rådet du fick angående kondensen :)

Tänk dock på att kylan inte är helt nådig mot batterier, de laddas ur mycket fortare än i vanliga fall när det är kallt.
 

patrik_p

Aktiv medlem
Det ska inte vara några problem, följ bara rådet du fick angående kondensen :)

Tänk dock på att kylan inte är helt nådig mot batterier, de laddas ur mycket fortare än i vanliga fall när det är kallt.
ok. Men ett par timmar med 2st LP-e5 i ett batterigrepp borde väl räcka?
 

Mx-Erik

Aktiv medlem
Har enbart goda erfarenheter av att fota i kyla med min Nikon D40! Batteriet klarar lätt 400 bilder med blixt i -15! Det testade jag förra året och fick samtidigt klargjort att kameran klarar mycket mer än mina frusna händer!
 

Shinze

Avslutat medlemskap
Just blixt har jag hört av andra kan vara känsligt för kyla men jag har inte råkat ut för problem själv. Använder sällan blixt, men jag fotar regelbundet med mina kameror (f.n. Canon 7D) i temperaturer ner mot -30 utan att något har hänt med utrustningen. Tänk bara på konsensationsproblem och att att batterier kan ta slut väldigt snabbt. Förvara dem gärna i en innerficka tills att det är dags att fota. Ofta piggnar de också till om de får värmas upp en stund ifall man har kört slut på dem i kylan.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Bra blixtar har inga direkt problem med kylan, men vissa äldre och enklare blixtar kan faktist gå sönder av lite lite kyla. Canon 580 EXII har jag kört i -18 utan problem (bortsätt ifrån ruggigt dålig bateritid).

Påstricket så klarar kameran sig också utan problem.
 

bullen_freden

Aktiv medlem
inga problem har själv både varit ute och fotat i minus 10 senast i går och har glömt den i bilen ett par dagar med jämn kyla på 5-7 minus och jag har aldrig märkt några problen..
/kristian
 

Walle

Aktiv medlem
Det räcker med att låta kameran ligga kvar i (stängd) kameraväskan i några timmar efter man har kommit inomhus så den får tina långsamt. Öppnar man kameraväskan släpper man in varm fuktig luft = kondens. Har aldrig stoppat min kamera i en påse :)
 

patrik_p

Aktiv medlem
Det räcker med att låta kameran ligga kvar i (stängd) kameraväskan i några timmar efter man har kommit inomhus så den får tina långsamt. Öppnar man kameraväskan släpper man in varm fuktig luft = kondens. Har aldrig stoppat min kamera i en påse :)
jo någon sa att det hade samma funktion, problemet är då att jag inte har en så pass stor väska så jag får plats med allt just nu :)
Blir att shoppa i mellandagarna
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Ok! Och 4L optiken och blixten är inget att vara orolig för?
Skulle inte tro det. Ska du vara orolig för nåt så är det väl kamerahuset. Det saknar vädertätning. Det gör däremot inte optik av L-klass.

5-10 minusgrader!? Det är inte ens i närheten av kyla! Herregud ändå! Lägg av! Om du har en kamera som är så OTROLIGT KASS att den inte klarar det så returnera till fabriken och bifoga en lapp: "Gör om! Gör rätt!"

Sen kan jag nämna att jag använt min 400D i -20 till -30 utan några som helst problem. Länge! Riktigt länge! Tänk bara på att batterierna av flera skäl räcker mycket kortare tid än annars. Ha gärna med dej så att du kan växla.

Dels får batterierna lägre kapacitet och dels går all mekanik tyngre. Alltså får de redan från början trötta batterierna ett tyngre jobb att göra.

Men den kamera som inte lirar klanderfritt vid -20 är inte nåt som ska marknadsföras i ett land som genomskärs av norra polcirkeln!
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Det räcker med att låta kameran ligga kvar i (stängd) kameraväskan i några timmar efter man har kommit inomhus så den får tina långsamt. Öppnar man kameraväskan släpper man in varm fuktig luft = kondens. Har aldrig stoppat min kamera i en påse :)
Bra råd där! Skulle till och med säga att påsen är ett riktigt dåligt råd. Jag ställer den mycket luftigt till. Så snart den kommit upp mott nollgradigt så ställer jag den helst en bit från ett element, typ på en bordskant. Då får man luftcirkulation kring den (varm luft som stiger från elementet) och den torkar mycket snabbt. Se bara till att det är en bit mellan elementet och kameran. Den mår självklart inte bra av allt för hög temperatur. Utkyld eller ej.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Skulle inte tro det. Ska du vara orolig för nåt så är det väl kamerahuset. Det saknar vädertätning. Det gör däremot inte optik av L-klass.

5-10 minusgrader!? Det är inte ens i närheten av kyla! Herregud ändå! Lägg av! Om du har en kamera som är så OTROLIGT KASS att den inte klarar det så returnera till fabriken och bifoga en lapp: "Gör om! Gör rätt!"

Sen kan jag nämna att jag använt min 400D i -20 till -30 utan några som helst problem. Länge! Riktigt länge! Tänk bara på att batterierna av flera skäl räcker mycket kortare tid än annars. Ha gärna med dej så att du kan växla.

Dels får batterierna lägre kapacitet och dels går all mekanik tyngre. Alltså får de redan från början trötta batterierna ett tyngre jobb att göra.

Men den kamera som inte lirar klanderfritt vid -20 är inte nåt som ska marknadsföras i ett land som genomskärs av norra polcirkeln!
Jag misstänker du inte har läst igenom manualen , Om det skiter sig för att det är för kallt kan han glömma att skicka tillbaka den. det står hur mycket dom garanterar att kameran ska klara, sen att det många ggr räcker mycket längre är en helt annan sak, det ger han ingen returrätt.
Det finns saker som säljs i norra norrland som inte klarar kyla, man får tänka ett steg själv ibland med.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag misstänker du inte har läst igenom manualen , Om det skiter sig för att det är för kallt kan han glömma att skicka tillbaka den. det står hur mycket dom garanterar att kameran ska klara, sen att det många ggr räcker mycket längre är en helt annan sak, det ger han ingen returrätt.
Det finns saker som säljs i norra norrland som inte klarar kyla, man får tänka ett steg själv ibland med.
Är du säker på att du har rätt? Jag har fått för mig att de garanterar funktion under nämnda förhållanden, inte att den kan gå sönder om det är kallare, utan att den inte fungerar korrekt vid kallare temperatur.

D.v.s. står det att kallaste temperaturen de garanterar är -10 så garanterar de att du kan använda kameran ner till -10. Såvitt jag har förstått så innebär det inte att man är garantilös om kameran "ger upp" vid kallare temperatur, men däremot garanterar de inte att de kommer fungera tillfredsställande under kallare temperaturer.

Men som sagt, jag kan mycket väl ha fel, det är därför jag frågar om du är säker på att du har rätt, för jag är allt annat än säker :)
 

Ravestream

Aktiv medlem
Är du säker på att du har rätt? Jag har fått för mig att de garanterar funktion under nämnda förhållanden, inte att den kan gå sönder om det är kallare, utan att den inte fungerar korrekt vid kallare temperatur.

D.v.s. står det att kallaste temperaturen de garanterar är -10 så garanterar de att du kan använda kameran ner till -10. Såvitt jag har förstått så innebär det inte att man är garantilös om kameran "ger upp" vid kallare temperatur, men däremot garanterar de inte att de kommer fungera tillfredsställande under kallare temperaturer.

Men som sagt, jag kan mycket väl ha fel, det är därför jag frågar om du är säker på att du har rätt, för jag är allt annat än säker :)

Var drar man i så fall gränsen ? dom måste ju ha gränsen någonstans. både när det gäller - och + det handlar ju om att dom ser till att ha ryggen fri lite.
Hur hade dom gjort annars om jag häller kolsyresnö över min kamera ?
eller kastar in den i elden ?
Jag vet jag ger extrema exempel men du förstår hur jag menar ? dom sätter ju en gräns som dom vet med säkehet kameran klarar av.
Det är ju inte så att dom inte klarar av at se ungefär vad som haft sönder en kamera :)
 

Ingju

Aktiv medlem
Kylan är ju inget problem och i den ringa grad som du beskriver absolut inte. Det är som nämnts endast batterierna som tappar ork. När det gäller kondensen så är det nog inte när kameran tas in som är det största problemet, då blir det mest utanpå om man inte öppnar den, utan när man går ut i kylan från den fuktiga varma inomhusluften som kondens inuti kameran kan orsaka problem. Här är avsaknad av vädertätning närmast en fördel, då det gäller att få ut den fuktiga inomhusluften och istället få in den torra utomhusluften. Den relativa luftfuktigheten ändras drastiskt vid olika temperatur,det sker inte linjärt utan skillnaden blir större vid högre temperaturer, medan -10 eller -30 inte gör någon större skillnad. Under 85% relativ luftfuktighet brukar vara det värde kamaratillverkarna sätter (med viss marginal - förmodlingsvis)
 

törnan

Aktiv medlem
Det räcker med att låta kameran ligga kvar i (stängd) kameraväskan i några timmar efter man har kommit inomhus så den får tina långsamt. Öppnar man kameraväskan släpper man in varm fuktig luft = kondens. Har aldrig stoppat min kamera i en påse :)
Fördelen med en påse är att det går fortare än om man har allt i en väska som isolerar.
 
ANNONS