Annons

Olympus PEN E-PL1

Knight Palm

Aktiv medlem
En liten kamera (11.5 cm x 7.21 cm x 4.14 cm) som inte väger mer än 295g, som dessutom nu fått inbyggd blixt, filmar i HD (720p) med en separat knapp, samt som tidigare modeller även har inbyggd bildstabilisering med alla objektiv.

Det ska bli intressant att se var priset hamnar för denna budgetmodell.
 

Bilagor

Danlo

Avslutat medlemskap
Gud, designen är hemsk! Dessutom inget hjul för att ändra exponeringskompensation på baksidan.. Synd..

Priset lär ju inte bli speciellt mycket lägre än EP-1 för oss stackars svenskar.. men hade man bott i USA hade det varit trevligare..:)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Priset lär ju inte bli speciellt mycket lägre än EP-1 för oss stackars svenskar.. men hade man bott i USA hade det varit trevligare..:)
Enligt www.43rumors.com ska den kosta 600 USD i USA. Med normal prissättning skulle det motsvara ungefär 6000 kr i Sverige. Inklusive kitzoom.

Men trist att man inte har nåt litet tumhjul eller liknande för inställningar.

Och den verkar inte komma i orange, som det spekulerats i, utan i tre färger: grått, grått och grått. (I den läckta pressreleasen kallas de "Black, Champagne Gold and Slate Blue", men ser på bilderna ut som mörkgrått, gulgrått och blågrått.)

Edit: Det ser ut som om den har kontakt för EVF och det är ju trevligt.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Men trist att man inte har nåt litet tumhjul eller liknande för inställningar.

Och den verkar inte komma i orange, som det spekulerats i, utan i tre färger: grått, grått och grått. (I den läckta pressreleasen kallas de "Black, Champagne Gold and Slate Blue", men ser på bilderna ut som mörkgrått, gulgrått och blågrått.)
Haha, vilket misslyckande Olympus, jag trodde verkligen på er.. Att ni alltid ska göra så jävla fel!
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Ser helt OK ut, utseendemässigt påminner den om de gamla Camedia 2040Z. Skulle mycket kunna tänka mig att satsa på en sådan kamera, men eftersom jag har en kamera, som jag är nöjd med, så får det anstå för den här gången.

Tydligen duger den inte åt nördarna på detta forum. Kan det vara så att de är sura över att inte ha rådfrågats av Olympus innan kameran konstruerades? Eller är den för enkel?

Apropå bilderna i första inlägget. Det brukar ju gnällas över "bildstöld", men det är tydligen skillnad på "bildstöld" och "bildstöld". :)
 

Robert L.

Aktiv medlem
Helt ok, jag håller inte med er i er negativa kritik. Det är en budgetkamera dom har tillverkat.
Men vist! Man kan alltid diskutera priset för kameran vi här uppe i norden måste betala..
 

Knight Palm

Aktiv medlem
tobacco tin prototype

Inte helt olik frånsett greppet, som förmodligen även tillkommit för att husera laddningskondensatorn till den inbyggda blixten, vilken för övrigt kan användas för att styra de externa blixtarna FL-36R/FL-50R & några modeller från Metz.

Får hoppas att även Panasonic implementerar samma styrningsprotokoll, med den inbyggda blixten som flash commander.

Förmodligen kommer det extra skinn till kameran, så att man kan "pimpa" den likt till mobilen.
 

Bilagor

arneri

Avslutat medlemskap
Tycker att det är lite retro att bygga en "peka och tryck" kamera utan manuella inställningar. Tycker att den borde haft en fast 20/2.0.
Kanske den har knappstyrd tids och bländarautomatik?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fast att använda M, A eller S verkar lite komplicerat om man måste in i en meny för att t ex ändra bländaren ett halvt steg...
 

arneri

Avslutat medlemskap
Nu har DP publicerat lite mer information. Tydligen har den iAuto, vilket Panasonics kompakter också har. Känner igen endel andra Pana-funktioner.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Håller med om att det är synd att de tagit bort hjulet på baksidan, där är EP-1/2 betydligt bättre än Panasonic GF-1. Men någon katastrof nära jordbävnings-dignitet är det ju inte;-)

Dessutom har den inbyggd blixt, lysande! Undrar över priset, bara. Nån som sett något?
 

snysop

Aktiv medlem
599 på Amazon US.

Jag var _såå_ nära att klicka hem en GF1 men jag kommer vänta tills den har bildstab. Denna tilltalar mig inte så jättemycket då jag ändå vill kunna komma åt de manuella inställningarna enkelt.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
599 på Amazon US.

Jag var _såå_ nära att klicka hem en GF1 men jag kommer vänta tills den har bildstab.
GF-1 är väl den som ligger närmast för mig också, men den här verkar trevlig.
Inbyggd stabilisator är inte speciellt viktigt för min del dock. Inbyggd blixt däremot har jag nytta av, därför går EP-1/2 bort.
 
ANNONS