Annons

Olympus PEN E-PL2

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
En liten kamera (11.5 cm x 7.3 cm x 4.2 cm) som inte väger mer än 317g, med inbyggd blixt, filmar i HD (720p) med en separat knapp, samt som tidigare modeller även har inbyggd bildstabilisering med alla objektiv. Inte så kantig som tidigare budgetmodellen E-PL1, men med fler detaljer såsom en inmatningsratt lånad från E-P1/E-P2, samt nyheten AP2 som möjliggör Bluetooth-anslutning via PenPal PP-1. Makrobelysning via LED-lampor med MAL-1 som tar ström via tillbehörsporten från kamerans batteri. Nya bajonettförsedda objektivadaptrar: MCON-P01 / WCON-P01 / FCON-P01.

Ref:
 

Bilagor

  • E-PL2f.jpg
    E-PL2f.jpg
    16.3 KB · Visningar: 583
  • E-PL2t.jpg
    E-PL2t.jpg
    8.9 KB · Visningar: 586
Intressanta nyheter Olympus ger ut just nu. Och fint så!
Har hanterat E-PL1:an och det var en mycket positiv erfarenhet. Speciellt tyckte jag att sökaren (externa, elektroniska) och Art filters fungerade bättre än förväntat. Så det kan väl inte vara sämre på den här nya heller. Greppet ser ut att vara av bättre design, men säkert finns det annat också som har förbättrats.
 
Hoppas att den inte känns riktigt lika plastig som ettan.
Såg att de har mängder med nya tillbehör till PEN-serien. Skoj att det börjar röra på sig!
Fast jag väntar ännu på ett ljuskänsligt fast ~45mm objektiv...
 
Korrekt, manuell fokus... och inte roligare än ett 50/1.8 på 135-film/FF/FX.

Njaa, ljusstyrkan är ju nog av en helt annan kaliber än en traditionell 50/1.8. Den, dvs ljusstyrkan, är ju extremt ovanlig. Av moderna konstruktioner är det väl endast Leica som har en motsvarande.

Vidare går Voigtländers optiska och mekaniska kvalitet inte att komparera med en standard 50/1.8.
 
Åhå, Voigtländers hade jag helt missat. Var ligger priset på denna? Har de fler micro4/3?

(dock tänkte jag på ett ca 45mm m4/3-objektiv, dvs runt 90mm i 135-tappning. Panasonic/Leica har ju ett som kanske skulle vara intressant dock, 45/2,8)
 
Åhå, Voigtländers hade jag helt missat. Var ligger priset på denna? Har de fler micro4/3?

(dock tänkte jag på ett ca 45mm m4/3-objektiv, dvs runt 90mm i 135-tappning. Panasonic/Leica har ju ett som kanske skulle vara intressant dock, 45/2,8)

Finns här för runt 700 £, http://www.robertwhite.co.uk/product.asp?P_ID=3104&PT_ID=780

Verkar vara det enda m4/3-specifika voigtlander objektivet. Finns dock adapter för att kunna använda sig av m-bajonett, dvs den gänga leica använder. Då har voigtlander bla följande att erbjuda:

50/1.1 för cirka 1000 euro
http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_fdih7s8jbr.html

40/1.4 för cirka 500 euro
http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_asan6m4dvt.html

adapter m4/3 to m-bajonett för cirka 150 euro
http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_adapter_voigt_eng.html
 
Oj, jag hade helt missat Noktor 50/0,95
Det är ju precis vad jag frågade efter tidigare.
Fast ja, omräknat till 135 så är det kanske "bara" 1,9 men det är inte fy skam det heller.
Jag blir tokig på alla de här omräkningarna hit och dit, haha...
(och på folk som dömer ut mft eftersom de jämför med ff. jag tycker fördelarna i mitt fall överväger nackdelarna. men så är jag bara en glad amatörfotograf också...)
 
Oj, jag hade helt missat Noktor 50/0,95
Det är ju precis vad jag frågade efter tidigare.
Fast ja, omräknat till 135 så är det kanske "bara" 1,9 men det är inte fy skam det heller.
Jag blir tokig på alla de här omräkningarna hit och dit, haha...
(och på folk som dömer ut mft eftersom de jämför med ff. jag tycker fördelarna i mitt fall överväger nackdelarna. men så är jag bara en glad amatörfotograf också...)

0,95 är 0,95. Det som händer med skärpedjupet i det här fallet tex är en annan sak. Men med tanke på ljusstyrkan och dess användning för att få snabbare slutartider är detta ett näst intill unikt objektiv.

Vad gäller Voigtländer överlag så kan jag varmt rekommendera dem. Alldeles förträfflig optik!
 
0,95 är 0,95. Det som händer med skärpedjupet i det här fallet tex är en annan sak. Men med tanke på ljusstyrkan och dess användning för att få snabbare slutartider är detta ett näst intill unikt objektiv.

Vad gäller Voigtländer överlag så kan jag varmt rekommendera dem. Alldeles förträfflig optik!

Ah, då har jag missförstått saker och ting då jag läst bland trådarna här på FS. Så ljusstyrkan är densamma men skärpedjupet förändras, eller?

Jag har däremot förstått att Voigtländer är bra grejor så nu vet jag nog vad jag ska satsa på när jag får pengar över (haha, när det nu kan tänkas bli). Fast fört blir det att skaffa toycamera-objektivet, inte fullt lika bra optik men det beror ju helt och hållet vad man använder det till.

Jag tycker att det är skitskoj att det börjar hända saker på allvar inom MFT!
 
ANNONS