Annons

Objektiv till Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

xavante_

Ny medlem
Hej på er. Jag har nyligen köpt mig en Canon EOS 450D. Nu letar jag nya prisvärda objektiv till denna. Eftersom jag är helt ny i systemkamera-djungeln så behöver jag hjälp...

Vilka objektiv ska jag köpa??

Det jag vill ha är objektiv för macro och porträttbilder. Sedan vill jag även ha ett objektiv för "vanliga" bilder om nån fattar vad jag menar. Reser mycket och då vill man kunna ta bra bilder på havet, solnedgången, djur, människor, växter, vyer och platser man kommer till. Ett bra objektiv som kan sitta på allt som oftast. Bra zoom e ju kul men inte livsviktigt.

Min budget är väl ca 4-6000 kr totalt. Inte mycket jag vet. Alla förslag är välkomna, även billiare och dyrare...

Hoppas nån ids hjälpa mig.
 

Nembra

Medlem
Till min 450d så hade jag princip 2 objektiv.

ena var; Sigma 18-200 Detta var mitt första objektiv och var helnöjd med det.

men efter lite lek så börja jag inse att jag var mer för normalzoom och köpte mig

Tamron 17-50 detta blev min favorit rakt igenom. bra ljusstyrka och enligt mig skärpa (fast på den delen är jag inte ås kräsen tror jag =/ )
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Porträtt och macro skrev du, då är ju Canons 60/2.8 makroobjektiv det bästa du kan hitta, ca 3 000 kr begagnad, eller för 4 ibland ny. Men en zoom ger mer flexibilitet. Det bästa för de pengarna just nu är nog Canons nya topptestade standardzoom, 15-85IS, inte så ljusstark, men väldigt hög bildkvalitet, finns demoex på fotokungen för 5995 kr.
 

xavante_

Ny medlem
tack!!

hej på er. tack för tipsen =), skall kolla de modellerna genast och fundera lite...

men de är inte helt lätt att bestämma sig.
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Har du kitobjektivet? 18-55 IS, alltså?
55-250 IS rekommenderas.
Då har du bättre prestanda än Sigma 18-200. Dock är den där Sigman inte utan poänger (men köp för guds skull inte den utan OS!). Den är en kompromiss och skärpan är inte 100%. Vidare sprider den färger en del i skarpa kontrastlinjer - något som är jätteirriterande för pixelperfektionisten.

Jag har ett porträtt liggande bland mina bilder som är taget med den där Sigman, förresten.
 

xavante_

Ny medlem
ja jag har kitobjektivet 18-55...

hur står de sig mot tex. Tamron 17-50 som någon föreslår ovan?

Ursäkta okunskapen här ;).
 

xavante_

Ny medlem
hmmm ok. tur jag är anmäld till en systemkamerakurs snart så jag lär mig skilja på alla begrepp å grejer. väntar till efter den med att handla.

men så länge är alla idéer välkomna. ett mer "allround" objektiv som kan sitta på större delen av tiden då man reser känns som prio ett.

men då tycker du att de är värt att satsa på tex. tamrons för att det är så pass mkt bättre än kitobjektivet?
 

Nembra

Medlem
hmmm ok. tur jag är anmäld till en systemkamerakurs snart så jag lär mig skilja på alla begrepp å grejer. väntar till efter den med att handla.

men så länge är alla idéer välkomna. ett mer "allround" objektiv som kan sitta på större delen av tiden då man reser känns som prio ett.

men då tycker du att de är värt att satsa på tex. tamrons för att det är så pass mkt bättre än kitobjektivet?
Som sagt, jag är en normalzooms person så jag älskade Tamron objektivet, ljusstyrkan blir man snabbt kär i ;D

Men Sigmat var mitt första och tills jag köpte mitt tamron så var det objektivet princip på hela tiden, hade ett sigma 10-20 och canon 50 men sigmat fyllde mina behov bättre.

men superzoom (18-200) är väll ett bra val om man reser mycket och känner att man vill kunna få mer zoom på långa avstånd.
 
ANNONS