Annons

D300 + 3000mm = sant

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Äntligen har jag fått mitt teleskop!
snart är det då dags och börja fota flyg på 10.000m höjd, ska bli riktigt roligt och testa det med teleskopet.
Teleskopet är på 1500mm fast bländare på f5, sen har jag en ED Barlowsring på x2, vilket gör att teleskopet blir 3000mm f10. och vilka jäkla skarpa bilder det leverear, helt osanolikt.

Så snart vädret tilllåter så är det dax och testa det..

www.extremespotting.se
www.extremespotting.blogg.se

//Robert Petersson
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Good hunting!

Det du på din blogg var lite osäker om benämningen på, heter mycket riktigt stativ, eller montering. Just den variant du har valt är en s.k. Dobsonian mount.

Detta är väl förmodligen den enklaste och därmed billigaste montering man kan finna, och den bör fungera helt OK för ditt ändamål. Till astrofotografering är den däremot inte väl lämpad, där behöver man en ekvatoriell montering, vilket gör det mycket enklare att kompensera bort jordrotationen.
 

robert petersson

Aktiv medlem
Tack Gunnar för informationen!
Jag är helt lost när det gäller teleskop och sådant, men nu när jag har fått hem det så börjar jag förstå lite... Det viktigaste i detta fall var ju att hitta ett teleskop med mycket ljusinsläpp så man får en större bländare, nu har jag 1500mm f5 och sen har jag en Televue barlowsring x2, vilket gör att jag får 3000mm f10, och det räcker gott och väl för att få slutartider runt 1/600-1/200
 

fiolmattias

Aktiv medlem
....jag får 3000mm f10, och det räcker gott och väl för att få slutartider runt 1/600-1/200
Jag har själv ett 2000mm dobson, och utan barlow så är det på gränsen att fota månen för att den rör sig så snabbt över synfältet. Jag tror att du behöver betydligt snabbare slutartider än så för att kunna fota ett flygplan på den förstoringen eftersom panorering är helt uteslutet.

Jag kan ha fel, men...
 
ANNONS