Annons

120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Sitter här med en rulle kasserad 120-film och en bättre begagnad Zeiss Ikoflex 2a (tror jag).

Frågar mig hur i hela världen jag ska ladda filmen ??

Att stoppa in filmspolen, i de nedre spolfacket och rulla upp den på den övre rullen i kameran framstår inte som något mysterium men hur är det med pappret som täcker filmen ??

Det är ju en hel del papper på filmen innan själva exponeringsrutorna kommer fram, dessutom en massa pilar och tecken på pappret innan siffrorna 1-12 dyker upp. Ska allt rullas upp mellan spolarna eller skall delar av pappret rivas av ??

Hoppas på hjälp från Er !!
Tacksamt, Axel

Papperet skall vara kvar. Du skall aldrig se filmen överhuvudtaget.

Siffrorna används för att se hur långt du skall dra fram. I din kamera bör du ha ett fönster där de syns.

vissa "smartare" kameror har 2 små valsar man drar filmen igenom när man laddar den, sedan är det bara att veva, den känner när filmen kommer och ser till så första rutan blir på rätt ställe!

skalmac skrev:
vissa "smartare" kameror har 2 små valsar man drar filmen igenom när man laddar den, sedan är det bara att veva, den känner när filmen kommer och ser till så första rutan blir på rätt ställe!

Ja, Automatmodellerna av Rolleiflex har dessa valsar.

Den här sidan handlar om Ikoflex IIa.

http://home.planet.nl/~ucklomp/ikoflex2a/

Thread the film into the empty spool in the top bay. Close the camera. While looking through the red window in the base plate, wind the film on to exposure number one. When arrived, rotate the film counter counterclockwise with your thumb to position 1 till it clicks -- and you're set. Then take pictures, and enjoy this no-nonsense machine with its high-end lens.

Senast ändrad:
Tack för era svar. Strax efter det att jag skrev min fråga igår fann jag en annan tråd som gällde en Rolleicord av samma ålder och kunde genom den sluta mig till förfarandet.

Icke destomindre bidrar era svar till min försäkran om att jag gjort rätt. Min Ikoflex är ingen II:a dock utan en I:a i ngn version. Troligen byggd kring -56. Jag har ännu inte fotat med den men då den är i ett fullt funktionelt skick och väldigt välbevarad i allmänhet tror jag nu att det ska kunna bli av. Det är särskilt spännande att få fota med en klenod av detta slag då man knappt vet vad som blir av bilderna.....

Tack, som sagt !

Fokuserings linsen är en "Teronar-Anastigmat" och slutarlinsen ett "Novar-Anastigmat". Icke T-coated, som så många skriver att deras gluggar är (från kameror av denna tid), det är också vad som leder mig att tro att detta är en 1:a snarare än en 2:a. då 2:an även hade någon typ av ljusmätare på bälgen vilken min inte har.

Slutartiden går från B,1 - 1/300 sek vilket skall vara bättre än 1:a som bara skall ha 1/250 dels som snabbast. Bländaren sträcker sig mellan 3,5 till 16.

Sen kan man ju härleda modell och ålder till hur Ikoflex namnet är tryckt på burken, fonten typ...
Min har en silverstil skriven på svart bakgrund.

Den borde vara gjord mellan 52-56, det är allt jag vet.

Om den är från 50-talet så är optiken säkerligen antireflexbehandlad. Dock inte märkt med "T" eftersom Novar inte är gjord hos Zeiss.

Nu är även jag lycklig ikoflex-ägare. En liten fråga bara, vad är spaken under objektivet till för (X eller M)?

Ok, men vad är skillnaden?
Jag har ett par studioblixtar som är steglöst inställbara, hur vet jag att det blir lagom?
Till digitalkamerorna är det ju enkelt att titta på histogrammet, men manuella antika saker då?

I M-läge löser den ut blixten ca 15ms före den öppnar slutaren, för att blixt"glödlampor" skall hänga med.

För att få rätt exponering får du använda en blixtmätare eller föra över installningar (bländare och iso) från din digitalkamera.

Ok, det bör alltså inte vara så svårt att få till det med blixt då. Men vad är blixtsynktiden på dessa kameror då?

OM du bara har blixtljus så hade jag använt 1/60 dels sek. Tiden spelar ingen roll, det är blixtarnas brinntid som styr tiden.

Sedan hade jag testat med en exponering 1/125 & en exponering 1/250 dels sek. Är bilderna delvis svarta så synkar det inte. Är de OK så funkar det på alla tider.

Så här blev det. Kaffebrus billigaste paraplypaket och en gammal IKOFLEX med EFKE Europan 400 @ f/11 (Skulle ha anv Agfapan 100, men hade inte det hemma).
Första gången med tvåögd och första gången med studioblixtar alltså.
I övermorgon kommer resultatet av en rulle Tri-X jag knäppte på lite Hillbilly-typer i helgen. Kan knappt vänta ;)

Bilagor

• pep10jjl.jpg
    pep10jjl.jpg
    89.8 KB · Visningar: 74
ANNONS
Götaplatsens Foto