Annons

Köpa Canon EF 35/1,4 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

odlarn

Medlem
Jag är ute efter att köpa ett (nytt) Canon EF 35/1,4L USM , men det verkar vara restat överallt. Någon som har något tips på en affär som har dem inne?

Jag bor i Borås, så GBG är inga problem att ta sig till, å andra sidan funkar det ju med post också.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tittar man på Prisjakt är det restat överallt. Kanske ny version på väg? Fast www.bhphotovideo.com påstår att de har det på lager. Tar bara ett par dagar med UPS.

Om du ska ha det på en cropkamera kanske Sigma 30/1,4 kan vara ett alternativ? Visserligen inte L-klassat, men lätt att få tag på och lite billigare. ;-)
 

odlarn

Medlem
Hej, nja, det är nog inte ett alternativ.
Jag vill ha ett robust objektiv, som ska hålla för att resa runt och jobba med mycket (jag filmar, därför har jag D7) och kanske ändrar jag mig en dag och vill köra FF, då känns det bra att kunna köra vidare med samma optik.
Ser det som en långtidsinvestering helt enkelt :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tror nog att Sigmat håller för en hel del stryk. Men framför allt är det ju en enorm prisskillnad. Dvs den förlust du skulle göra genom att eventuellt i en oviss framtid sälja Sigma 30/1,4 är marginell jämfört med priset på Canon 35/1,4.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Eftersom det är ett av Canons bästa objektiv så har det oftast varit restat på de flesta ställen de senaste åren, de säljs helt enkelt nästan direkt när de kommer ut i affärerna. Bara rykten utan grund att det kommer en ny version, även om det kan vara troligt att så sker, precis som hände med 24/1.4.

Men visst tillverkas det fortfarande, en kompis fick precis ett ex, det var tillverkat i april eller maj i år har jag för mig.
 
Senast ändrad:

Tibor

Aktiv medlem
Och bara för EF-S kameror.
O/T: Om man ska vara noga...

Nope.. EF-S betyder att objektivet sticker längre in i kamerahuset än EF objektiv. Då krävs att spegeln är mindre än "FF" spegeln. Har alltså egentligen inget direkt med sensorstorleken att göra men naturligtvis går det inte att ha en liten spegel på en FF sensor...

Betyder att t ex Sigma 30mm och alla andra "crop" objektiv från "pirater" passar på de äldre Canon crop-husen D30, D60 och kanske fortfarande intressant 10D (som är en fin kamera än idag om man inte behöver gå över ISO 400). Dessa hus klarar alltså inte EF-S objektiv för då slår spegeln i.

Nu är nog detta ganska akademiskt idag . Finns nog inte så många D30 eller D60 hus kvar i bruk. Tror dock att 10D fortfarande går här och där - bl a hos mig som "slängkamera"
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
O/T: Om man ska vara noga...

Nope.. EF-S betyder att objektivet sticker längre in i kamerahuset än EF objektiv. Då krävs att spegeln är mindre än "FF" spegeln. Har alltså egentligen inget direkt med sensorstorleken att göra men naturligtvis går det inte att ha en liten spegel på en FF sensor...
Du har förvisso rätt om spegeln.

Men eftersom EF-s objektiv bara passar på kameror med APS-C sensorer, så är det högst vanligt att tillverkarna utnyttjar möjligheten att ha mindre linser i gluggarna.
(En inte helt oviktig anledning till att EF-s optik ofta är påtagligt billigare än vad FF-optik är).

Därför så täcker de flesta EF-s gluggar faktiskt inte ut sensorn på en FF-kamera.
 

Tibor

Aktiv medlem
Du har förvisso rätt om spegeln.

Men eftersom EF-s objektiv bara passar på kameror med APS-C sensorer, så är det högst vanligt att tillverkarna utnyttjar möjligheten att ha mindre linser i gluggarna.
(En inte helt oviktig anledning till att EF-s optik ofta är påtagligt billigare än vad FF-optik är).

Därför så täcker de flesta EF-s gluggar faktiskt inte ut sensorn på en FF-kamera.
Jag förstår nog inte riktigt vad det är du vill säga..

Inga EF-S objektiv tecknar ut FF format och kan som sagt ej heller monters för spegeln slår i objektivet.

Det är alltså skillnad på Canon EF-S objektiv som endast kanmoteras på Canon xxD (20D, 30D osv) men alltås inte 10D. De s.k. "piraternas" "objektiv för crop kameror - t.ex. "DX" hos Sigma - kan monteras på en FF eller 1D hus men tecknar inte ut hela sensorn. Dessa fungerar däremot utmärkt på en Canon 10D.
 

Tibor

Aktiv medlem
Håller Sigmas 30/1,4 hög kvalitet bildmässigt?
Jag har endast EF 35 f/1.4 vilken jag är väldigt nöjd med. Inte bara skärpan , men ffa färger och "brilljans" är mkt bra.
Finns möjlighet att jämföra skrärpan här:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?FLI=0&API=0&Lens=121&FLIComp=0&APIComp=0&LensComp=405&CameraComp=396&SampleComp=0&Camera=396

Sigman verkar "blöda" en aning mindre i mitten medan EF 35 är en aaaaaning bättre i skärpan utnaför mitten.

Skillnaden ligger nog främst i 5mm skillnad i brännvidd och att Sigma endast tecknar ut crop sensor.
 
Senast ändrad:

odlarn

Medlem
Efter mycket funderande blev en Sigma här, hade lite bråttom att få tag i en med. Ångrar jag mig får jag väl köpa Canonen i framtiden :)

Dock passade jag på att köpa Canons 70-200 L 4 med, den hade jag tänkt att köpa senare, men det kostade ju mindre pengar att köpa både den och Sigman än bara Canons 35a.

Har bara kört några timmar med herr Sigma än, men än så länge känns den bra.
 
Senast ändrad:

Tibor

Aktiv medlem
Jag tror att du får "öändligt" mer "bild per krona" för kombon Sigma 30 /1.4 och EF 70-200 /4 än med endast en EF 35 /1.4. Lycka till! .. och välkommen in i "L-träsket" ;)
 

eV1Te

Aktiv medlem
Jag köpte också Sigman för några månader sedan, och det är i dagsläget mitt favoritobjektiv!

Det kräver kanske lite träning för att lära sig fokusera med så kort skärpedjup innan man blir helt nöjd, men det är nog samma för alla ljusstarka objektiv inte bara Sigman.
 
ANNONS