Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 400/5,6 L USM har slutat att fokusera automatiskt!?

Produkter
(logga in för att koppla)

cristos

Aktiv medlem
Hej! För ett tag sedan köpte jag en beg. Canon EOS 5D Mark IV. Funderade väl inte så mycket om mina tidigare objektiv skulle fungera med den "nya" kameran. Det visade sig att det gjorde inte alla... Mitt Canon EF 400/5,6 L USM verkar inte kunna fokusera automatiskt och absolut inte tillsammans med Canon Extender EF 2x III.

Jag tyckte ett tag att kunde använda telet som vanligt men nu går det inte!? Har jag inbillat mig tidigare eller funkar de helt enkelt inte ihop?

5D4 kräver väl bländare 8 eller bättre så 2x går inte. Det blir ju bländare 11. Det borde funka med live view. En 1.4X eller bara EF400/5.6 ska funka med vanliga AF.

Det låter jättekonstigt att det inte går att autofokusera utan extender eller med 1,4 extendern. Du är säker på att switchen på objektivet inte står i MAN? Och att det händer något när du rör switchen, så att den inte gått sönder och står kvar i MAN hela tiden.
Det glappar inte så att kontakterna inte ligger rätt?
Blir bilderna dåliga eller ser det suddigt ut i sökaren? Jag har gjort den missen att jag kom åt dioptrijusteringen när kameran hängde på ryggen. Sökarbilden var suddig trots att kameran fokuserat kalrt, så jag trodde kameran gått sönder. När jag provade att ta en bild blev den skarp naturligtvis.

Någon hade spelat mig ett spratt och ställt om switchen till MAN. Jag kollade inte detta utan antog att jag lämnat den i AF. Jag skäms såååå.
Det blir ju hyfsade bilder med detta tele men det fungerar inte med 2x ext. såsom UlfHan påpekade. Skaffar mig ett 1,4x snarast.

Någon hade spelat mig ett spratt och ställt om switchen till MAN. Jag kollade inte detta utan antog att jag lämnat den i AF. Jag skäms såååå.
Det blir ju hyfsade bilder med detta tele men det fungerar inte med 2x ext. såsom UlfHan påpekade. Skaffar mig ett 1,4x snarast.

Lite som när jag felanmälde mitt sprillans nya EF 70-200 f/2.8 L IS III USM till Cyberphoto, dagen efter jag plockat upp den.
Skulle testa några skott uppe på ett tak på jobbet och så var autofokusen helt stendöd.
Jag startade om, monterade av och på, startade om igen. Tog ut batterierna och lät dessa vara ute någon minut.
Inget funkade. Helt stendöd AF.
Felanmälde, mäkta frustrerad, till Cyberphoto och var så ledsen.
Skulle hem och packa ihop objektivet för att skicka på retur och kom på...

"Höll inte jag på att testa det där "back button fokus" igår?"

Så var det. Jag hade ställt in BBF i kameran.
Ringde och förklarade för Cyberphoto som fick sig ett gott skratt.

(kör endast back button AF sedan dess)

ANNONS
Götaplatsens Foto