Annons

D90 eller 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

240mannen

Ny medlem
Hej!

Jag har lite svårt att bestämma mig för vilket hus jag ska köpa. jag har en 350D nu, men vill byta upp mig lite. Vilket hus är att föredra?

Tack på förhand: christoffer
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det kan nog bara du avgöra. Men det kan ju vara en fördel att fortsätta med samma märke om man trivs med det man har.
 

Frocli

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lite svårt att bestämma mig för vilket hus jag ska köpa. jag har en 350D nu, men vill byta upp mig lite. Vilket hus är att föredra?

Tack på förhand: christoffer
Beror på vilken objektiv du har. För kameran får du inte mycket, och har du bara 18-55 utan IS, så är objektivet inte mycket värd.

Då är det fritt att välja, köp den som känns bättre i handen.
 

240mannen

Ny medlem
tack för svar. jag har igentligen bara skit objektiv just nu, så jag tänkte köpa nya i vilket fall som helst :)
 

SergeiP

Aktiv medlem
Vänta i cirka en månad på d90 uppföljaren, om ryktena är Sanna så kommer det vara värt väntan.
 

atotowi

Aktiv medlem
Vad är det du vill byta bort och till vad?
Dvs inte vilka modeller du har/tittar på utan som i vad är det du inte är nöjd med och vad förväntar du dig av din nya kamera?
 

SergeiP

Aktiv medlem
Å andra sidan kommer den kameran att kosta minst 50 procent mer än de kameror som trådstartaren frågar om.
50%?

Nikon sänker knappast priserna på sina kameror. D90n kostar idag i princip lika mycket som för två år sen. Och det vore ganska rimligt att ersättaren till d90 kommer hamna på samma prisnivå, dvs 8-9000
 

ErlandH

Aktiv medlem
50%?

Nikon sänker knappast priserna på sina kameror. D90n kostar idag i princip lika mycket som för två år sen. Och det vore ganska rimligt att ersättaren till d90 kommer hamna på samma prisnivå, dvs 8-9000
Okej, "minst 50 procent" kanske är pessimistiskt. D90 kostade "bara" 9000 kr när den lanserades för två år sedan. Om man räknar med att efterföljaren lanseras med samma pris handlar det alltså om ett pris som är 30 procent högre än dagens pris på D90 resp 550D.

Å andra sidan kan man mycket väl tänka sig att Nikon skulle ta ett ännu högre pris -- det finns ju gott om utrymme upp till nivån för D300s.
 

SergeiP

Aktiv medlem
Okej, "minst 50 procent" kanske är pessimistiskt. D90 kostade "bara" 9000 kr när den lanserades för två år sedan. Om man räknar med att efterföljaren lanseras med samma pris handlar det alltså om ett pris som är 30 procent högre än dagens pris på D90 resp 550D.

Å andra sidan kan man mycket väl tänka sig att Nikon skulle ta ett ännu högre pris -- det finns ju gott om utrymme upp till nivån för D300s.
En ny d90 kostar 7500 som billigast idag ( svåra att få tag på ) och en begagnad kostar mer eller mindre samma. En 550D ligger på 7000kr

Om ryktena stämmer så tycker iallafall jag det är värt att betala 2000kr till men det vet vi inte innan nikon visar vad dem har.

Ang d90 vs 550 så har jag sett tester som visar att d90n tar lite bättre bilder
 
ANNONS