Annons

Bästa objektivet till Canon 7D

Ella4

Ny medlem
Hej
Jag undrar om någon kan ge mig råd ang objektiv till min nya Canon 7D.
Jag tar en hel del bilder på safari och behöver ett lite tåligare objektiv, jag har tittat på Canon 28-300 3,5-5,6 det vita objektivet. Tänkte att det var bra då det både kan ta tele och närbilder så man inte behöver byta objektiv mitt i dammet.
Vet någon om detta är ett bra val? Är objektivet bra till min kamera eller finns det ett bättre alternativ?
Tacksam för alla svar.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Hej
Jag undrar om någon kan ge mig råd ang objektiv till min nya Canon 7D.
Jag tar en hel del bilder på safari och behöver ett lite tåligare objektiv, jag har tittat på Canon 28-300 3,5-5,6 det vita objektivet. Tänkte att det var bra då det både kan ta tele och närbilder så man inte behöver byta objektiv mitt i dammet.
Vet någon om detta är ett bra val? Är objektivet bra till min kamera eller finns det ett bättre alternativ?
Tacksam för alla svar.
Det är ett proffsobjektiv för fullformat, med lite kompromisser för att både kunna ge vidvinkel och rätt långt tele. Att använda det på en crop-kamera som 7d känns som ett väldigt slöseri, både vad gäller pengar och kvalitet. Denna superzoom är ju just för att ge flexibiliteten som allround. På en 7d så får du från normalbrännvidd till väldigt långt tele, men du betalar för de saker en fullformatskamera får glädje av. Denna glugg kostar över 25 tusen och i vart fall jag tycker att du kastar pengar i sjön om du inte sätter den på en fullformatare. Skall du på safari är det nog vettigare att köpa t ex 100-400L, och då ändå få pengar över till en L-zoom med kortare brännvidd, t ex 24-105L, dessa kommer dessutom ge bättre resultat.
 

Ella4

Ny medlem
Det är ett proffsobjektiv för fullformat, med lite kompromisser för att både kunna ge vidvinkel och rätt långt tele. Att använda det på en crop-kamera som 7d känns som ett väldigt slöseri, både vad gäller pengar och kvalitet. Denna superzoom är ju just för att ge flexibiliteten som allround. På en 7d så får du från normalbrännvidd till väldigt långt tele, men du betalar för de saker en fullformatskamera får glädje av. Denna glugg kostar över 25 tusen och i vart fall jag tycker att du kastar pengar i sjön om du inte sätter den på en fullformatare. Skall du på safari är det nog vettigare att köpa t ex 100-400L, och då ändå få pengar över till en L-zoom med kortare brännvidd, t ex 24-105L, dessa kommer dessutom ge bättre resultat.
Tack för svar, jag har då en ny fråga;
Jag skulle vilja ha ett objektiv som kan ta både lite avstånd och nära, när man är på safari hinner man ju inte alltid byta objektiv om djuren kommer nära=) Vet du ett bättre alternativ till min kamera??
 

Bjuhren

Aktiv medlem
jag tror att ett 70-200 skulle funka fint på safari, 70mm blir iofs ganska mycket tele på din kamera (motsvarande 112mm) men det tycker jag ändå räcker till när väl djuren kommer nära.
 

bengt-re

Aktiv medlem
köp två hus istället. Ofta en bättre idé och ger dessutom backup om något går sönder. bra zuperzomár är svindyra och tyvärr ändå bara rätt bra - kan man tänka sig att antigen byta objektiv eller ha optik på två olika hus så kan man få mycket bättre prestanda för pengarna.

EF 28-300mm f/3.5-5.6 USM L IS är säkert bra, men dyr och 5,6 på 300mm? nja, f/4 vill man nog gärna ha på så långa brännvidder och dessutom så är EF 28-300mm f/3.5-5.6 USM L IS konstruerad för ff så att köra den på aps-c känns lite tveksamt även om den säker är bra.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
I ärlighetens namn, du är ny här på fotosidan, så jag vet inte hur länge du plåtat, men köp ett EF 70-300IS så kommer det säkert att funka jättebra för dina behov på safarin, detta för en femtedel av kostnaden av 28-300L
 

apersson850

Aktiv medlem
Blir mer än väl pengar över till en EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM som komplement. Den är också bra, säger alla som provat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha ett objektiv som kan ta både lite avstånd och nära, när man är på safari hinner man ju inte alltid byta objektiv om djuren kommer nära=) Vet du ett bättre alternativ till min kamera??
Jag har själv haft exakt samma problem, eftersom mitt 100-400 i princip alltid sitter på kameran under safari. Något objektiv som fungerar som "kompromiss" finns helt enkelt inte. Man måste istället ha två kameror. Numera har jag två dslr, men innan dess kompletterade jag med en bra kompaktkamera när t ex hyenavalparna kom och luktade på min bildörr.

Men istället för att köpa en bra kompakt kan man ju köpa ett billigt beg kamerahus -- t ex 400D borde man väl få för ett par tusen?
 

Kitesurfaren

Ny medlem
...tänkte spinna vidare här på tråden då är inne på samma funderingar...

Ska ha 7D, och efter en del efterforskningar så har nu 24-105 L utkristalliserat sig, verkar som den presterar riktigt bra och har ett fint arbetsområde/omfång...

..sen hörde jag rykten om att den linsen ska sluta att tillverkas...stämmer detta? Varför slutar den tillverkas? Kommer det en "uppföljare" som kanske är ännu fetare?

Någon som vet?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det står inget om 24-105 på Canonrumors och där står mycket om det mesta. Jag har sj'lv varken sett eller hört något om det hållet, men förr eller senare kommer det alltid nya objektiv och versioner. Skall du ha den senaste och är rädd för att det skall komma en fetare version, så blir det inte mycket köpt. 24-105 är ett bra objektiv som är rimligt stort och måttligt tungt.


...tänkte spinna vidare här på tråden då är inne på samma funderingar...

Ska ha 7D, och efter en del efterforskningar så har nu 24-105 L utkristalliserat sig, verkar som den presterar riktigt bra och har ett fint arbetsområde/omfång...

..sen hörde jag rykten om att den linsen ska sluta att tillverkas...stämmer detta? Varför slutar den tillverkas? Kommer det en "uppföljare" som kanske är ännu fetare?

Någon som vet?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ska ha 7D, och efter en del efterforskningar så har nu 24-105 L utkristalliserat sig, verkar som den presterar riktigt bra och har ett fint arbetsområde/omfång...

..sen hörde jag rykten om att den linsen ska sluta att tillverkas...stämmer detta?
Att den skulle försvinna har jag svårt att tänka mig. Däremot förekommer det rykten om att 24-70/2,8 ska komma i en ny version.

Sen tycker jag personligen att det finns vettigare alternativ som normalzoom till 7D. 24-105 har ju väldigt lite vidvinkel och är (eftersom den är konstruerad för fullformat) onödigt stor, tung och dyr. Både 15-85 och 17-55/2,8 känns intressantare och är dessutom billigare.
 

Kitesurfaren

Ny medlem
Tack för snabba svar...

Har kollat på 17-55 också, verkar fin, men vidvinkeln kan jag skippa och vill hellre ha möjligheten att ta objekten närmare, som 105 kan ge (utan att vilja ha telezoom) då jag fotar sport och surfing. Helst ett objektiv i L serien
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Köper du 24-105 kan du komplettera med ett 10-22 om du plötsligt får behov av mera vidvinkel. Då täcker du 10-105 mm och det räcker rätt långt. För sport o surfing inbillar jag mig att ett 70-200 f:4 IS är optimalt men då behöver du komplettera med en normal eller en normalzoom.

Tack för snabba svar...

Har kollat på 17-55 också, verkar fin, men vidvinkeln kan jag skippa och vill hellre ha möjligheten att ta objekten närmare, som 105 kan ge (utan att vilja ha telezoom) då jag fotar sport och surfing. Helst ett objektiv i L serien
 

Ella4

Ny medlem
Så jag har nu funderat och titta runt, har kommit fram till två alternative som jag får för mig är bra för mig. Canon EF 100-400/4.5-5.6L IS USM eller Canon EF 70-200/4L IS USM. Vet ni om det är bra till min kamera?? och mig. Eller igen ska jag tänka om?
Tacksam för alla svar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så jag har nu funderat och titta runt, har kommit fram till två alternative som jag får för mig är bra för mig. Canon EF 100-400/4.5-5.6L IS USM eller Canon EF 70-200/4L IS USM. Vet ni om det är bra till min kamera?? och mig.
Det är två alldeles utmärkta objektiv som nog passar bra på alla Canons systemkameror.

Om det är rätt objektiv för dig beror på vad du ska fotografera.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Så jag har nu funderat och titta runt, har kommit fram till två alternative som jag får för mig är bra för mig. Canon EF 100-400/4.5-5.6L IS USM eller Canon EF 70-200/4L IS USM. Vet ni om det är bra till min kamera?? och mig. Eller igen ska jag tänka om?
Tacksam för alla svar.
Båda är riktigt bra. Har dessa två själv tillsammans med 7D :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu har jag aldrig varit på någon safari, men om du tittar här ser du exempel på andra ting som far vilt fram. Många av bilderna i det albumet är tagna med just EF 70-200 mm f/4L IS USM. Men jag konstaterade att till skillnad från sådan action som jag brukar fotografera så var 200 mm ofta onödigt kort. Jag hade fått bilderna mer rätt från början med exempelvis EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM. Utan att det blivit för långt i den korta änden.

Till en safari har jag svårt att föreställa mig att man kan få för långa objektiv till sånt man faktiskt vill fotografera på avstånd. Det är väl bara plånboken som sätter stopp?

Det är en annan sak att det kan komma en bildörrsnosare, förstås. Sådana vill man inte ha i mitt exempel ovan, för då är det verkligen dags att lägga benen på ryggen!
 
ANNONS