Annons

Canon EOS 60D vs Canon EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Tänkte uppgradera mig från 1000D till ett nytt hus nästa sommar, men det är kul att redan nu börja spekulera i vad som torde vara ett bra val. 60D är/kommer vara betydligt billigare antagligen, men ändå så är den väl inte så dålig jämfört med 7D?

7D har 8bps, 60D 5. 7D har 19 af-punkter, 60D 9. Men å andra sidan har 60D lite andra saker också, å är betydligt nyare. Vilken hade du valt?
 

and30ers

Aktiv medlem
Vad som helst, men inte en 60D. Jag hade valt en begagnad 450D, 500D, 550D, 40D, 50D eller 7D till rätt pris. Och så hade jag inte väntat till nästa sommar, jag hade bytt bort min 1000D innan veckan är slut.
 

erik767

Aktiv medlem
Om 7D kostar 13500 går brytgränsen för mig vid ungefär 9000kr för 60D. Jag trodde att 60D skulle skapa mer ha-begär än den gjorde, så jag kör nog vidare på 40D ett år till.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Utifrån vad 60d visade sig vara så är nog 7d efterföljaren till 50d. borde bli rusning efter de kvarvarande 50d för de som inte vill filma mtp dess nuvarande låga pris. Nästan så man borde köpa på sig några stycken, ha ha
 

ErlandH

Aktiv medlem
7D har 8bps, 60D 5. 7D har 19 af-punkter, 60D 9. Men å andra sidan har 60D lite andra saker också, å är betydligt nyare. Vilken hade du valt?
Det beror ju helt och hållet på vad man ska ha den till.

Fast personligen skulle jag nog ha svårt att inte köpa en 50D istället. Väldigt mycket kamera för pengarna.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Alltid en 7D, det finns ingen tvekan och detta inte för att 7D är guds gåva till mänskligheten utan för att 60D är en sådan enorm felkonstruktion. Ärligt talat så innebar 50D ingen stor uppdatering emot 40D, skärmen var bättre och aningen bättre af i vissa situationer, men det kostade ett C-läge. 60D blev plast, långsammare, ett C-läge och en videokameraskärm vilket sammanlagt gör den till en för mig oanvändbar kamera så jag skulle inte ens byta min 40D mot en 60D ens om bytet var gratis. 7D kan allt som 40D och är därför ett bra alternativ även om jag tycker att det är synd att den inte fick APS-H sensor, men min drömkamera har inte Canon valt att göra än: En EOS 3D med APS-H sensor, snabb, fler af-punkter än 7D och mer justerbar af, ingen inbygd bllixt, bättre väder och slag tålighet, 100% sökare och fortfarande en kompaktkropp som 5D mkII i storlek.

60D är ett skämt ifrån Canon.
 

mikgus

Avslutat medlemskap
jag skulle/kommer att välja 7D när jag lessnar på min 550D.
Det jag saknar idag är ett par C lägen och eftersom det verkar som 60D bara har ett så faller den bort för mig. Om jag inte haft behov av filmfunktionen skulle jag nog valt 50D.
 

MixPix

Aktiv medlem
Hur skulle man annars motivera att ha både 60D och 7D i portföljen?
Alla spekulationer innan pekade ju på att 60D skulle bli mer eller mindre en 7D.
Nu blev det nåt helt annat. Förmodligen långt ifrån ett skämt utan snarare väldigt genomtänkt.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Köp 7D...helt underbar!

Jag har 7D och 50D, kändes som en liten parantes när jag såg hur 60D såg ut. Säkerligen en bra kamera men fortfarande är 50D en mer seriös sådan. 7D är helt underbar!
 

apersson850

Aktiv medlem
Kommer man från 1000D kommer både 60D och 7D att vara bra uppgraderingar. Det är 550D också.

Själv köpte jag 7D, för jag ville nog egentligen ha en 1D Mark III eller 1D Mark IV, fast tycker det är väl mycket pengar för något som jag bara har som leksak.
 

SuperDani

Medlem
Exakt den tråden jag letade efter! Var och spanade in 7D häromdagen men kunde verkligen inte fatta beslut där och då eftersom 60 D inte verkar komma ut förrän nästa vecka. Idag är jag vansinnigt sugen på att åka och köpa en 7D trots allt. Finns det nåt mer än den vinklingsbara skärmen och det faktum att 60D är ett år nyare som talar för 60D...? Vill ju verkligen inte missa något nu! Är det ingen annan funktion jag riskerar att sakna?

Jag byter upp mig från en 400D som jag köpte 2006 och har siktat in mig på 18-135-objektivet.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Den enda som 60D har som inte 7D ebjuder är lägre vikt och vikskärm. båda de förmenta fördelarna är saker som jag iaf skulle betrakta som nackdelar. 7D är en naturlig fortsättning på xxD serien och 60D har tydliare arv från sina småsyskon i xxxD serien med massor av finesser och plasthus.

Är du ute efter finesser och fotar mest innomhus eller under bättre förhållanden samt inte behöver den avancerade af som 7D erbjuder och dessutom kanske uppskattar den något mindre storleken och den något lägre vikten så är ju 60D ett billigare val som då troligen passar dig bättre.

Som alltid - välj saker som passar till vad du göra med dem! inget av huset är dåliga och båda klarar av det mesta - det är i detaljerna och när det blir mer extremt åt något håll som skillnader börjar märkas.

60D har endast ett c-läge......
 

SuperDani

Medlem
Stort tack för ett utförligt svar som dessutom är enigt med säljaren på Scandinavian Photo som jag pratade med nyss. Jag åker in till norr mälarstrand och köper en 7D nu. :)
 

SuperDani

Medlem
Thanks! Ändrade färdriktning och hamnade på JapanFoto på Götgatan.

De försökte dock "blåsa mig" på en tusenlapp genom butikspris/webbpris (utan att säga nåt och eftersom jag köpte några smågrejer till så märkte jag inte förrän kortet var draget) men då frågade jag om öppet köp och det slutade med att jag fick webbpriset iaf. :) Och ett filter på köpet.

Den känns grym, tror jag kommer att vara väldigt nöjd med den.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Jag valde mellan just dessa två och bestämde mig för 60D. Att det skulle vara ett skämt har jag svårt att tro. Den presterar ju lika bra eller dåliga bilder som 7D. Med ovan nämnda fördelar, vilket jag förstår är viktigt för många ser jag personligen inget skäl att välja en 7D för mina behov. Så jag blir väl den första på Fotosidan som väljer en 60D framför en 7D. OM jag inte ändrar mig i butiken idag.
 
ANNONS