Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000 vs. G12 eller S95 (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej! Skall åka till Malaysia i två veckor och vill ha en bra kamera. Har haft D50 och D40 tidigare med olika gluggar. Funderade dock på Canons G12 eller S95, men inser att jag för samma peng kan få en Nikon D5000 med kitgluggen (VR). Det måste väl ses som ett bra köp eller? Läste att den gav mjuka bilder, men gäller det processen i Jpeg, då eller?

Om ni skulle ställa D5000 mot mina förra kameror nämnda ovan - skulle jag uppleva något som sämre på den nya kameran? Just det där med mjuka bilder oroar, men det kan man väl ställa in i kameran förmodar jag? Vet ni om D5000 har, precis som ex. D50, möjligheten att trigga blixten för ljusmätning med AE-L/AF-L knappen innan bilden tas (så har många blinkögon lyckats försvinna).

Vad mer bör jag veta ( + / - ) om denna kamera? Tappar jag mycket om jag siktar på en D3000 istället, med dito kitglugg? Berätta gärna lite om vad du vet, samt om den diffar i bildhanteringen jämfört med D90'n (som jag läste har samma sensor men andra algoritmer).

Tack!
fredrik

Ps. Vi kan även dra in D3100 i bilden, är den ett bättre köp än D5000 ?
Ds.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
D3000 kan inte filma. Skillnaderna mellan D5000 och D3100 är små. D5000 är lite större och har vridbar lcd.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Ok, och jämfört med D90 (som jag faktiskt använt och kan relatera till) ? =)

Mvh
Fredrik
 

Tokoza

Aktiv medlem
D5000 är väldigt begränsad så det handlar om blixtfunktioner. Av denna anledning kommer jag så småningom byta hus från d5000 till d90, eller kanske d7000. d5000 har varken Commander Mode, High Speed Sync, Flash Exposure Lock (Commander mode kan ändock fås då sb700, sb800 och sb900 används).

Antar att D3000 serien inte heller stödjer de mer avancerade blixtfunktionerna eftersom detta är en inträdesmodell.

Alternativ kan du behålla d40 och satsa på ny objektiv istället. Kanske kan ett vidvinkelobjektiv som t ex Nikon AF-S DX 10-24/3.5-4.5G IF-ED höja dina bilder till en annan nivå…

Vad menar du med att mjuka bilder oroar dig?
 

nifo

Avslutat medlemskap
Nej har inte kvar någon kamera just nu. Har haft en massa (hemska) kompakter som inte tillfredsställt mig.
Med "mjuka bilder" menar jag (som jag läst) att kameran ger väldigt mjuka bilder, och då undrar jag om det är en sensorgrej (hör ju redan här hur det låter..hehe), men jag föromdar att det är i jpeg som postprocessen är lite snällare än i andra kameror. Men det där kan man väl ställa in? =P

Sen ser du att jag velar att istället (inte som komplement) köpa en G12 eller S95, just för att en sådan lockar inför en resa. Men jag är inte säker på att en liten kamera är en fördel. Hm..vet inte. Dessa små sensorer skapar ju rätt mkt brus även om nu just dessa modeller är lite snällare på den biten.

Står som A: Först och främst och väger om det är en kompakt eller SLR jag ska ha, och B: Vilken SLR jag i så fall egentligen behöver. Tycker D5000 känns prisvärd. Oroar mig lite för sökarbilden som skulle vara liten (men hur liten och jämfört med vad) + upplösningen på LCD'n. Det där med blixtbegränsing har jag inte tänkt på. Den är väl inte sämre än min gamla betta, D50'n ? *s*

Mvh
Fredrik
 

nifo

Avslutat medlemskap
Vad exakt menar du med mjuka bilder?
Haha...såg att jag inte förklarat vad jag menar alls. Ej skarpa menar jag, och då oavsett glugg. För jag menar...det jag läst kan inte stämma...den tar väl lika skarpa bilder som någon annan kamera. Har själv alltid trott att gluggen är det viktiga, sensorn i sig varierar väl väldigt lite mellan olika modeller? Antar att min oro är obefogad.

Just nu står jag och velar mellan en SLR, Nikon D5000 med 18-55 eller Canons kompakt S95. Jag ska in och klämma mer på prylarna tror jag, måste bara *host* bli lite friskare först.

Men kommentera gärna vidare... =)

Fredrik
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Känn gärna på en G11 eller G12. Det är lite mer "kamera" än S95 men fortfarande lätt att bära omkring med och bildkvaliten är bra. Inställningsmöjligheterna likaså och så har den en lite större sensor än S95. OBS inte mycket men lite.

Haha...såg att jag inte förklarat vad jag menar alls. Ej skarpa menar jag, och då oavsett glugg. För jag menar...det jag läst kan inte stämma...den tar väl lika skarpa bilder som någon annan kamera. Har själv alltid trott att gluggen är det viktiga, sensorn i sig varierar väl väldigt lite mellan olika modeller? Antar att min oro är obefogad.

Just nu står jag och velar mellan en SLR, Nikon D5000 med 18-55 eller Canons kompakt S95. Jag ska in och klämma mer på prylarna tror jag, måste bara *host* bli lite friskare först.

Men kommentera gärna vidare... =)

Fredrik
 

Tokoza

Aktiv medlem
Har inte läst någonstans att d5000 skulle "lida" av mjuka bilder. Har inte själv upplevt detta med min d5000 (använder Nikon 16-85vr och Sigma 150/2.8 macro hsm). Sensorn i d5000 är väldigt högt skattad, det är samma sensor som finns i d90 och d300.

Det som du kanske läst om mjukhet i bilder är om dessa tagits i jpg läget vid högre iso. Kamerans brusreducering kan då medföra i att bilderna blir ”utsmetade” och detaljfattiga. Men detta gäller ju alla digitalkameror vid kraftigare brusreducering. Framförallt med kompaktkameror är detta ett stort problem, pga ökat sensorbrus redan vid lägre iso, speciellt då det i flera fall inte går att bestämma hur mkt brusreducering man vill applicera…

I vissa systemkameror påverkas den obearbetade RAW filen av brusreducering vid fotografering vid högre iso (även fast ingen brusreducering appliceras vid ”framkallningen” i tex Camera Raw). Har läst att bilder tagna med d7000 alltid har lite brusreducering då iso är omkring 1600.

Data som registreras av bildsensor hos systemkamera filtreras med lågpass filter för att moaréeffekt inte skall bli synbar. Detta gör att den ursprungliga RAW filen kan uppfattas som något mjuk. Skärpesättning av RAW filen är därmed nödvändig för att motverka den mjukhet orsakad av lågpassfiltret.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Hej Sven!

Nja....de har väl exakt samma sensor? (G12) Men jo, har kollat på denna med...är helt villrådig. SLR, finare kompakt, snuskbillig kompakt (typ dåliga finepix XP10), eller nåt annat, kanske beggat. Känner mig lite lost, men det kan bero på min förkylning med..hehe ;-) Funderar på om "de där" finare kamerorna är så bra att de väger upp sitt pris. Behöver ett UV hus med (ska det vara en kompakt ska jag kunna ha den under ytan tänker jag). Inte det kravet med en SLR dock. Lite stram budget är det ju med...men...ja...4 papp.... Just därför glider jag in på SLR igen som jag haft tidigare, för några hundringar mer så har jag ju en sådan. Men blir det praktiskt undrar jag. Inte rest med SLR förut... =/

/Fredrik
 

nifo

Avslutat medlemskap
Tom: Aha! Lite mer kött på benen då. Står dock fortfarande i ett tokdilemma...som du ser. =P Ska fundera vidare... =) Tack för infon!

fredrik
 

dumbo

Aktiv medlem
Nu har jag bara skummat igenom tråden och inte läst alla inlägg i detalj men...

D5000 har, jämfört med D50 och D40, något starkare AA-filter, vilket gör att bilderna, på pixelnivå, ser lite mjukare ut. Den har ju dock högre detaljupplösning, så du kommer att få detaljrikare bilder än med D50 och D40.
Sökaren i D5000 är sämre än i D90. Den är sämre än i D40 åxå, men bättre än i D50, om jag kommer ihåg rätt i huvudet nu...

Ang. mer detaljerade funktioner som blixtexponeringslås och sånt så rekommenderar jag att ladda ner manualen till D5000 och läsa igenom.
Dpreviews trädbild av menyerna kan åxå ge ett hum. Kollar man lite snabbt där verkar det inte finnas blixtexponeringslås, tex.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/page11.asp

De stora fördelarna med D5000 jämfört med D50 och D40 är ju eg bättre AF-system och sensor med mindre brus på höga ISO-tal.

D3000 är, bortsett den vinklingsbara skärmen och att den har en äldre sensor (den har i stort sett samma brusnivåer (möjligen aningen bättre) som D40 och D50), i stort sett en D5000.

Ang. DLSR, kompakt eller ultrakompakt så får du nog känna efter lite själv. En DSLR har ju fördelen med en ra optisk sökare och snabbare AF, tex. Den har åxå lägre brusnivåer och är lättare att hantera tack vare fler direktknappar. Den är ju däremot större och för att så samma funktionalitet som med en kompakt så behöver man i regel mer än ett objektiv, men det beror ju lite på vad man ska fota.
Canon G12 är ju det bästa av två världar, kan man väl säga. Kompktare än SLR:er, relativt stor sensor (bättre brusprestanda än genomsnittskompakten) och mycket direktrattar (för en kompakt). S95 är ju typ en IXUS, men med bättre optik och större sensor.
Du har även PAnasonic LX5 som väl ligger nåstans emellan G12 och S95 (närmare G12 dock).
 

nifo

Avslutat medlemskap
Oj...tack för all info, Robert!

Ja...alltså från första början var jag inne och nosade på typ LX-3/5, S90/95 och G11/G12, men sen började jag tänkta till lite, vilket förde in mig på systemare. Dock blir en systemare rätt stor (för ändamålet, som främst är en resa), men om jag köper en kompakt så vill jag inte bara ha den för att den är smidig, utan den ska, såklart göra mig lycklig även här hemma igen före och efter min tripp till Malaysia.

Grejen är - jag har haft så många otroligt dåliga kameror med små sensorer: Stora delar av Ixus-serien, samt nu senast den rosade FZ-38 superzoomen från Panasonic. Ska man se till bildkvalitet, så har ingen av dessa uppfyllt mina krav på bilderna.

Smidig, men som tar rejält bra bilder, till en okej peng - det är väl något sådant jag letar efter... Bra bilder för mig är okej skärpa över hela bilden, även när man zoomat in 3-5 ggr. Dessutom så får ju gärna det dynamiska omfånget vara okej, alltså, jag vill inte behöva ha en vit j-kla himmel bara för att jag ska få huvudobjektet rätt exponerat. Även råhanteringen måste vara vettig, och bättre än jpeg bilderna (så var det INTE på FZ38'n, där jag inte tyckte jag kunde klämma ut ett skit mer än jpeg bilderna, möjligen lite på vitbalansen då):

Är bara rädd att om jag köper en kompakt, så kommer det kännas tafflig efter ett tag.... Men är det riktigt bra grejor så lär jag inte känna så. Både G12 (skiljer väl en del från G11) och S95 ska ju vara "bra", men frågan är vad "bra" innebär =P

Vad hade ni valt och varför? =)

Fredrik
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
G11/12 eller en systemare - hur stora bilder skall du skriva ut? A4-A3 ser du knappt skillnaden och på en skärm/TV inte alls. Dvs om du inte drabbas av peepelsjukan och letar efter skillnader i 100-200% som annars är normalt praktiskt osynliga.
Sedan finns det naturligtvis handhavandeskillnader men för en semesterresa är en systemare rätt jobbig att släpa runt på. Jag har haft många kameror och har en 5D mkII men när jag skulle resa till Porto för några veckor sedan så köpta jag en G11 för att slippa släpa runt på min systemare. Väl hemkommen har jag inte ångrat detta en enda sekund. G11 är den ultimata semesterkameran för mig. G12 lär vara ett snäpp bättre. De är kameror som man aldrig behöver lämna hemma för att de är klumpiga/tunga och den bästa kameran är den man har med sig!
 

Tokoza

Aktiv medlem
Om du är en sk. pixel beeper kommer du med mycket stor sannolikhet inte nöja dig med någon kompaktkamera. Dessa är dock väldigt trevliga att ha ifall man inte har utrymme med en systemkamera. Men prestandan hos kompakterna kan vara väldigt bra om ljusförhållandet år optimalt, men så fort det blir lite sämre ljusförhållanden får man problem med brus (om man är en pixel beeper).

Ang d5000 och blixtfunktioner går det inte att låsa blixtexponering med någon blixt (D5000 saknar denna funktion helt).

Trots avsaknad av blixtfunktoner rekommenderar jag d5000 då den är lätt och smidig med rätt optik. Denna saknar en del snabbknappar som d90 har, men dessa kanske man kan leva utan då det är en väldigt smidig kamera i övrigt.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Sant där.

Ja...vi får se vart det här bär. Hur är G11:an då jämfört med 12:an? Hur är S90 jämfört med S95? Kanske inte alltid är värt att ha det senaste. //Fredrik
 

nifo

Avslutat medlemskap
Nej, någon "peeper" , vare sig med pixlar eller annat, är jag inte... Men jag är nog ännu lite i chock av hur mih FZ-38 betedde sig, och det resultat jag fick av den både vad det gällde vitbalanse, brus, mängd av brus tidigt, samt gula fläckar av brus i bilden. Horribelt. Inga mer sådana törnar för mig. Hua!

Fredrik
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
FZ-38 är ingen seriös kamera. Snarare en bondfångare (ursäkta) som påstår att man kan använda upp till 500 mm brännvidd med f4,4 och får hyggliga bilder. Det är omöjligt om man inte står på en solig strand eller en skidbacke i sol. 18 ggrs zoom låter ju bra men är inte praktiskt användbart annat i tillverkarnas broschyrer. Därför skall du inte jämföra G11/12 med den kameran. Sedan kan, man alltid önska sig mer[ och då kanske du skall kolla på en fullformatare eller varför inte en Leica M9? Skämt åsido, en G11/12 är en vettig kompromiss mellan storlek och bildkvalitet.

QUOTE=nifo;1579707]Nej, någon "peeper" , vare sig med pixlar eller annat, är jag inte... Men jag är nog ännu lite i chock av hur mih FZ-38 betedde sig, och det resultat jag fick av den både vad det gällde vitbalanse, brus, mängd av brus tidigt, samt gula fläckar av brus i bilden. Horribelt. Inga mer sådana törnar för mig. Hua!

Fredrik[/QUOTE]
 

nifo

Avslutat medlemskap
Har nu läst in mig lite mer på G11 och S90, och jag anser nog att någon av dessa skulle funka finfint för mig. Gott. Då har jag bara två att välja mellan...en ny pärs tar sin era! *skratt*

Gillar att G11 har ett ND-filter inbyggt
Gillar att S90 Har en främre ring
Har hört mkt om den där bakre S90-ringen (hur fruuuuktansvärt jobbig den är) Är den det?
Vad skiljer sensorn på dessa mot deras efterträdare egentligen?
Film skiter jag fullständigt i. Köper en filmkamera om jag får behov.

Har ni några + å - ang. dessa kameror? G11 känns mer..."kamera" kanske, såvida jag inte kommer sakna någon S90 funktion allt för mkt... *s*

=) Fredrik
 
ANNONS