Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställt Canon 28/1,8 - Dumsnålt?

jseffel

Aktiv medlem
Beställde en Canon EF 28/1.8 USM idag. Valet stod mellan den och 35/1.4 USM, det föll på 28an p.g.a. vikten och priset. Men nu börjar jag få en gnagande känsla av att det kanske var lite dumsnålt (verkar vara många som börjat med 28/1.8 och därefter gått på 35/1.4). Nån som stått i samma val och ångrat sig / kännt att det blev rätt?

Kan väl tilläggas att jag äger 20/2.8 USM som även den fått dålig kritik men som jag uppskattar - den har något speciellt i mitt tycke och jag hoppas att 28:an också har det.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Dumsnålt är fel sagt mtp hur stor prisskillnad det är mellan dem. Jag har haft båda, men har 35:an just nu. Jag tycker 28:an är helt ok för priset, mer än så faktiskt, den är väldigt skarp i centrum, men sämre mot kanterna. 35:an ger förutom skärpan lite mer pling i färgerna, bättre färger, dynamik och kontrast. Om det är värt prisskillnaden kan diskuteras, men visst är det mkt bättre. Jag kan säga så att jag bytte för att jag har råd, kanske inte beroende av behov att allt måste vara så mkt bättre. Kan villigt erkänna att jag fortfarande suktar efter att köpa 28:an igen pga lägre vikt, bra är den, oavsett allt tjafs om oskarpa hörn, inte så jag använder den egentligen. Kör jag landskap kan jag likväl blända ner mina zoomar rejält och få bra på det viset.
 

jseffel

Aktiv medlem
Ok, gott att höra att du fortfarande suktar efter den. Jag ska ha den till inomhus foto (jul osv) och vid andra mörka tidpunkter. Vid landskap har jag 24-105 och 20an som duger gott. Familjefoton eller ej - "plinget" vill man ha likaväl. Det är mer vikten som tar emot när det gäller 35:an. Den väger ju inte så oerhört mycket mindre än 24-105an och det är i mitt tyckte en riktig klump.
 
ANNONS