Annons

Nikkor AF-D 50 mm f/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
nån som har erfarenhet av detta objektiv?
är det nåt att ha i dagsläget till en D90 eller är det för "gammalt" för dagens teknik?
samt vad får man inte med detta objektiv.?
 

punchline82

Aktiv medlem
nu vill jag inte läsa nå recensioner då hade jag gjort de.
vill höra vad fs medlemmarna sejer om de, alltså inte recensioner.
 

dumbo

Aktiv medlem
Objektivet är ju samma nu som 2001. Samma konstruktion.
Hur som helst är det ett bra objektiv. Motljusegenskaperna är väl "sådär", men annars bra. Hade jag inte fått ett väldigt bra pris på det hade jag dock hellre valt 50/1.8 istället. 1.8:an har bättre motljusegenskaper, annars är det väl inte bättre, men det är mer prisvärt, IMO.
 

heliflyer

Aktiv medlem
prisvärt beror väll på vad man får betala jag köpte ett nytt 50/1.4D från hongkong 1900 med frakt
då köper jag hellre ett sånt än 1490 från cyber och det är ett mycket bra objektiv med i stort sett samma bilkvalitet som nya1.4g till halva priset . så det kan rekommenderas
 

Lucanus

Aktiv medlem
ja men där sejer alla att den är skitbra men de är ju recensioner sen 2001.
jag vill veta dagens recensioner.
Senaste recension är från 2010-09-13. Är inte den färsk nog?

Hur som helst är det ett mycket bra objektiv. Om man bortser från de största bländaröppningar dvs f1,4 till ca f2.0 när skärpan är något mjukare så är det bland det bästa eller tom det bästa 50mm-objektivet du kan få för pengarna (om du föredrar AF så klart, annars skulle jag kanske välja den gamla manuella 50/1.4). Skärpan från f2.2 till f16 är mycket bra och samma sak när det gäller kontrast. Bakgrundsoskärpa skulle kunna vara något mjukare och mer utsmetad men det kan vara min personlig åsikt. Objektivet känns något plastigt men ändå Ok om man jämför men den ännu billigare 50/1.8D. AF låter något men tänk att detta är inte AFS så det är naturligt. Litet, lätt och smidigt objektiv. Sammanfattningsvis kan man säga att om man letar ett prisvärdigt, ljusstarkt bra 50mm så är detta ett mycket bra val. Möjligen kan man ha som alternativ Sigma 50/1.4.
Allt detta jag skriver finns i recensionerna.........
 
Senast ändrad:

Splanky

Aktiv medlem
prisvärt beror väll på vad man får betala jag köpte ett nytt 50/1.4D från hongkong 1900 med frakt
då köper jag hellre ett sånt än 1490 från cyber och det är ett mycket bra objektiv med i stort sett samma bilkvalitet som nya1.4g till halva priset . så det kan rekommenderas
Har du något tips angående bra och pålitlig Hongkong firma att handla ifrån?
 

ESS

Aktiv medlem
Senaste recension är från 2010-09-13. Är inte den färsk nog?

Hur som helst är det ett mycket bra objektiv. Om man bortser från de största bländaröppningar dvs f1,4 till ca f2.0 när skärpan är något mjukare så är det bland det bästa eller tom det bästa 50mm-objektivet du kan få för pengarna (om du föredrar AF så klart, annars skulle jag kanske välja den gamla manuella 50/1.4). Skärpan från f2.2 till f16 är mycket bra och samma sak när det gäller kontrast. Bakgrundsoskärpa skulle kunna vara något mjukare och mer utsmetad men det kan vara min personlig åsikt. Objektivet känns något plastigt men ändå Ok om man jämför men den ännu billigare 50/1.8D. AF låter något men tänk att detta är inte AFS så det är naturligt. Litet, lätt och smidigt objektiv. Sammanfattningsvis kan man säga att om man letar ett prisvärdigt, ljusstarkt bra 50mm så är detta ett mycket bra val. Möjligen kan man ha som alternativ Sigma 50/1.4.
Allt detta jag skriver finns i recensionerna.........
bland de bästa eller tom det bästa 50mm-objektivet.

Sen skriver du att det är oskarpt på stora bländaröppningar, trist bakgrundsoskärpa, plastigt och med ljudlig autofokus..
 

Lucanus

Aktiv medlem
Jag glömde skriva i min tidigare inlägg att jag gillar också att det är ett objektiv som har fortfarande en manuell möjlighet att ställa in bländaren på. Detta försvinner mer och mer från nya objektiv (G-modeller) och gör de omöjliga att använda på gamla analoga hus eller på bälg.
 

pawwen

Medlem
Jag köpte detta objektiv begagnat för ett tag sedan och jag måste säga att jag är supernöjd med tanke på priset jag betalade. Använder det dock lite för sällan då det är lite för långt med 50mm på min d90 inomhus, vilken är den miljö jag hade tänkt använda det ljusstarka glaset i. Ger fin skärpa och är riktigt snabb på att fokusera tycker jag. Kan tänka mig att det är superhärligt objektiv på FF.

//Erik
 

Lucanus

Aktiv medlem
bland de bästa eller tom det bästa 50mm-objektivet.

Sen skriver du att det är oskarpt på stora bländaröppningar, trist bakgrundsoskärpa, plastigt och med ljudlig autofokus..
Det stämmer men allt är relaterat till priset och det skriver jag också. Dessutom är det min egen åsikt och jag tvingar ingen annan tänka likadant och accepterar att någon fördömer och sågar objektivet om man har sådana erfarenheter. Skulle jag döma enbart om prestanda och byggkvalité så väljer jag kanske Zeiss som det bästa men med tanke hur mycket man måste punga ut för en Zeiss så är Nikkor ett bättre alternativ för "just mig" trots sina brister.
 

and30ers

Aktiv medlem
Om du jämför med nya AF-S 50/1.4 G har nya objektivet AF-motor i objektivet och fokusringen rör sig inte när AF arbetar, du kan ställa fokus manuellt utan att flytta A/MF-knappen. Nya objektivet har även lite bättre skärpa. Då det inte skiljer mycket i pris hade jag lätt valt det nya för 2850kr. http://www.cameranu.nl/artikel/13273/Nikkor_AF-S_50_1.4_G.html

Om du hittar gamla AF 50/1.4 D beg för 1750kr kan det vara värt det.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Om du jämför med nya AF-S 50/1.4 G har nya objektivet AF-motor i objektivet och fokusringen rör sig inte när AF arbetar, du kan ställa fokus manuellt utan att flytta A/MF-knappen. Nya objektivet har även lite bättre skärpa. Då det inte skiljer mycket i pris hade jag lätt valt det nya för 2850kr. http://www.cameranu.nl/artikel/13273/Nikkor_AF-S_50_1.4_G.html

Om du hittar gamla AF 50/1.4 D beg för 1750kr kan det vara värt det.
Kan hålla med om att 1750kr är ett bra begagnat-pris på detta objektiv. Det som gjorde att jag valde D-versionen framför G-versionen va att ganska många här på fotosidan inte ger G-versionen full pott...

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17781

Nu har jag själv ingen erfarenhet av G-versionen på 50mm, men G-versionen 35f/1.8 lider just av de brister som nämns.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag har den och även Zeiss 50mm f1,4 ZF samt en massa andra gluggar. Bla ett par 2,8 or inom samma brännviddsområde och har hittat ett par överraskande egenskaper.

Nu till den hemska sanningen :) Af-D50 mm f1,4 har en trist bokeh är oskarpt på 1,4-2. Hemskt mycket CA på 1,4 och aps men det avtar snabbt om du bländar ner. Faktum är är att jag inte använder det alls då min 17-55 f2,8 är skarpare på 2,8 än vad 50:an är på 1,4-2,8. Först vid 4-5,6 är 50:an ikapp men den går aldrig förbi. jo ni läste rätt. en fast glugg får stryk av en zoom.. Enda fördelen med 50:an är att den är liten och lätt vilket man inte precis kan säga om 17-55.

Zeissen då? Jo den är avsevärt bättre. Tom bättre än 17-55 men inte är det med mycket. Fortfarande aningens mjuk fullt öppen men bilderna går i alla fall att använda. På 2 är den bättre än vad 17-55 någonsin blir. Men fortfarande är det inte stor skillnad. På bästa bländare så räcker det med att jag lägger på oskarp mask på 20,1,0 för att bilderna skall upplevas som lika skarpa med 17-55 som med Zeissen. Dessutom är bokehn lite trist med Zeissen även om den är skönare än Nikkorn´. Ett annat stort problem med Zeissen är bristen på AF. Jättemysig fokusring men hopplöst svårt att fokusera korrekt med om du inte använder LV.

Min 50:a agerar mest brevpress :)
 
ANNONS