Annons

NEF 12 bit vs 14 bit?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Blev lycklig över tips från Rickard att det gick att köra 7-8 bps med NEF på min D300s, istället för de 2,5 bps som Nikon support uppgav. Inställningen som avgjorde var att byta från 14 bit RAW till 12 bit RAW.

Har försökt att leta fram vad som är avgörande skillnad mellan 12 och 14 bit RAW, men inte direkt hittat något som talar för 14 bit. Så därför ställer jag frågan här för att få era synpunkter på när man har nytta av 14 bit kontra 12 bit.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nej precis, han skriver ju tydligt om hur mycket han är tvungen att felexponera för att det ska bli någon riktig skillnad. Jag fortsätter köra på 12 bit åtminstone. Det ger mycket mer än jag behöver!

Hade det gett högre dynamiskt omfång hade det varit en annan sak, men så är det alltså inte.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Man ser ingen skillnad men man kan dra mer i kurvorna med 14-bit utan att få tex bandning
var hittar jag uppgifter som stödjer detta?bandning är ett utläsningsfenomen
sensorn i sig själv har läsbrus som inte har något stöd för mer än 12 bitar

ps sitter nere i Gibraltar och läser igenom fotosidan från en wifibar
 

iSolen.se

Guest
Ok, skulle inte varit specifik.

Vad jag skulle skrivit:

14-bit raw ger färre rejects när jag försöker sälja bilderna på istock pga artifakter.

(skriver detta på telefonen på upptåget, det är 10 minus ute, 30 plus inne, men jag har en fantastisk halo-bild i kameran)
 

Teodorian

Aktiv medlem
Ok, skulle inte varit specifik.

Vad jag skulle skrivit:

14-bit raw ger färre rejects när jag försöker sälja bilderna på istock pga artifakter.

(skriver detta på telefonen på upptåget, det är 10 minus ute, 30 plus inne, men jag har en fantastisk halo-bild i kameran)
Vilka artefakter ger 12-bit raw som 14-bit raw inte ger?

Posta sida vid sida exempel som tydligt visar skillnaden!
 

kostersklippor

Aktiv medlem
Ta exakt samma motiv i kontrollerat ljus i 12- respektive 14-bit raw. Konvertera med exakt samma inställningar. Posta sida vid sida bilder och peka ut de artefakter som 12-bit versionen ger.
Jag förstår inte varför du kräver att Ola ska styrka sitt uttalande genom att lägga upp bilder..?
Det kanske du borde göra själv för att bevisa motsatsen, Tore?
Mvh;
/Anders
 

iBoat

Aktiv medlem
Ok, skulle inte varit specifik.

Vad jag skulle skrivit:

14-bit raw ger färre rejects när jag försöker sälja bilderna på istock pga artifakter.

(skriver detta på telefonen på upptåget, det är 10 minus ute, 30 plus inne, men jag har en fantastisk halo-bild i kameran)
Har mycket svårt att förstå varför 12-bitars NEF skulle ge fler refuseringar än 14-bits. Har flera gånger hävdat under bra fotoförhållanden ger en Jpeg lika bra kvalitet som en råbild. Nu är vi nere på 12- eller 14 bitars skillnad vilket jag anser är helt ovidkommande eftersom slutfilen som hamnar på iStock, Shutter m.m. är lik förbaskat Jpeg.

Skriver detta i min varma studio efter att ha tagit emot min dotter som tillbringat 3 månader på en skola i Malaga. Hon frös vid hemkomsten :)
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Hade det gett högre dynamiskt omfång hade det varit en annan sak, men så är det alltså inte.
Nu är jag inte påläst om detta ämne, så ni får ursäkta mig om jag låter ignorant. Men i teorin, borde inte dynamisk omfång bli större i och med att skillnaden mellan de båda motsatta polerna (0..4095 för 12bit respektive 0..16383 för 16bit) i kanalerna blir större? Men i praktiken det går inte för att sensorn är 12bit per kanal som Macrobild nämnde?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nej, det är bara varje steg emellan max och min som blir mindre. Max och min beror på sensorn och inte på hur man sparar datan.
 

Makten

Aktiv medlem
Fler bitar betyder högre dynamisk upplösning, inte högre dynamiskt omfång. Det betyder att man kan lägga på brutalare kurvor utan att få posterisering; alltså "hack" i tonövergångarna i bilden.

Om man vill ha ett fint exempel på detta så är det bara att jämföra JPG med RAW. Alltså 8 bitar per kanal mot 12-14 bitar. JPG-bilden kommer att bli helt trasig om man lägger på en redig kurva. Med RAW har man en del mer information att jobba med, och samma skillnad fast mindre gäller mellan 12 och 14 bitar.

Om man inte behandlar sina bilder särskilt hårt så räcker säkert 12 bitar finfint.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Tack för utförligt svar Makten och Helmetrock! Uppskattas mycket! Då sa iSolen.se korrekt om bindning? Även om det i praktiken kanske inte syns i de flesta fall?
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför du kräver att Ola ska styrka sitt uttalande genom att lägga upp bilder..?
Det kanske du borde göra själv för att bevisa motsatsen, Tore?
Mvh;
/Anders
Den som ifrågasätter ett påstående utan evidens är skydlig att bevisa motsatsen?

Den misstänkte för våldtäkt skall bevisa sin oskuld i domstolen?
 
ANNONS