Annons

Står i kö på en D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Ställt mig i kö på en D7000 med 16-85 och en 70-300.

Men nu börjar jag fundera på D7000's bildhastighet och buffertminne.
6bps/s är ok, men hur länge pallar den det och hur snabbt orkar den tömma bufferten till minneskortet med Class 10 kort?

Är detta en begränsning?
Oavsett så är det ju ett lyft mot min D50.
Hoppas bland annat på att AF ska bli avsevärt snabbare, då min D50 är sorglig med AF-S objektiv. 50/1.8 rosas ju av alla, men jag har svårt att få till det med denna. Gillar min Sigma 24/1.8 mycket bättre, trevligare brännvidd också.
 
Ställt mig i kö på en D7000 med 16-85 och en 70-300.

Men nu börjar jag fundera på D7000's bildhastighet och buffertminne.
6bps/s är ok, men hur länge pallar den det och hur snabbt orkar den tömma bufferten till minneskortet med Class 10 kort?

Är detta en begränsning?
Oavsett så är det ju ett lyft mot min D50.
Hoppas bland annat på att AF ska bli avsevärt snabbare, då min D50 är sorglig med AF-S objektiv. 50/1.8 rosas ju av alla, men jag har svårt att få till det med denna. Gillar min Sigma 24/1.8 mycket bättre, trevligare brännvidd också.

Kolla här,filmen en bit ner på sidan där han står vid vattnet och fotar en båt,den handlar om hastigheten och buffertminnet ! http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D7000/ MVH.
 
Rätt onödigt med 6 fps när den bara klarar det några sekunder.

Gör om gör rätt, Nikon!

Som jag skrivit flera gånger på Fotosidan så är D7000 i jämförelse med D300(s) en sämre kamera på alla strategiska punkter utom två: bildkvalitet och slutarljud.

Buffertminnet är ganska begränsat - 10 bilder i 14-bit förlustfri raw - och kombinationen med SD gör att det även blir långsammare än CF vid tömning av minnet. Vid 12-bitar komprimerad raw höjs bufferten till 15 bilder.

D7000 är ingen actionkamera och kan aldrig ersätta D300(s) (eller något FX-hus) av bla buffert- och AF-skäl. Å andra sidan är D7000 heller inte ersättaren till D300s utan D90.

D400 - som förväntas komma under hösten 2011 - lär medföra samma eller något bättre bildkvalitet än D7000 men bättre AF-system, 8 bps, större buffert, bättre funktioner och ergonomi.
 
Hur ofta vill man ta bilder i fullhastighet i fler än bara nån sekund? Ska ni skjuta långfilmer eller nåt? :\
 
Hmm, jag kan fläska på i 6 bps mkt längre än så med min, höll in knappen i minst 5 sek nu och den slöade inte ner, kom upp i 60 bilder tills jag släppte knappen. Inställningarna var JPEG - fine, optimal kvalitet på det. Har ett sandisk 8 gb 30 mb/s kort med MB-D11 batterigrepp och två batterier (EN-EL15)

Är det något jag missat med mina inställningar?
 
Hmm, jag kan fläska på i 6 bps mkt längre än så med min, höll in knappen i minst 5 sek nu och den slöade inte ner, kom upp i 60 bilder tills jag släppte knappen. Inställningarna var JPEG - fine, optimal kvalitet på det. Har ett sandisk 8 gb 30 mb/s kort med MB-D11 batterigrepp och två batterier (EN-EL15)

Är det något jag missat med mina inställningar?

Ja, de ovanstående talar om RAW som ger betydligt större bildfiler. Ändra så får du se hur det går.
 
Senast ändrad:
Skumt, du kan alltså smattra på? Hittade i hastigheten inte några tester som visar charten men på cameralabs video som visar manualen står jpeg fine L = 31 bilder. Säker på att det inte var fine M eller nåt? Hur tunga är filerna?
 
Ja. Fast tror jag har kommit på felet. Körde med linslocket på och kortaste slutartiden, filerna väger bara 373 kb, måste vara därför?
 
He, he. Bra upptäckt, Skönt att du inte gjorde en sällskapsresan.. Jo filerna borde vara 3-5 mb. Svart är iofs min favvo-"färg". Hur många klarar du utan lock? 31?
 
He, he. Bra upptäckt, Skönt att du inte gjorde en sällskapsresan.. Jo filerna borde vara 3-5 mb. Svart är iofs min favvo-"färg". Hur många klarar du utan lock? 31?

Ja något sånt, behöver man tvunget en längre serie så kan man ju köra i medium storlek, då snackar vi ändå 9 mp, vilket är klart godkänt kan jag tycka.
 
Jag tycker det är ganska konstigt att inte använda maxstorleken kameran klarar med tanke på hur bra det är att kunna croppa, särskilt vid fågelfoto. Och då behövs bra seriebildstagning.
 
Flaskhalsen är kameran och buffertminnet - inte minneskortet.

Jo visserligen, kanske kunde göra några bilder extra ändå. De sd-korten man vanligen ser hos fotohandlare är ju satta till 20-30 Mb/s. Sen är frågan vad de faktiska hastigheterna på korten är och om porten i kameran är snabb nog.
 
ANNONS