Annons

Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

FJ120

Medlem
Funderar över hur mycket IS funktionen i detta objektiv ska höras när den startar och under arbete. Det är alltså inte AF ljud som jag efterfrågar. Finns det någon med synpunkter på detta?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Mitt är inte direkt knäpptyst, nog tycker jag att det hörs en del.
Svårt att kvantifiera däremot. Vad ska man jämföra med?
Mitt 70-200 IS surrar mer, medan det här har ett mer högfrekvent ljud samt ett visst surrande.
 

FJ120

Medlem
Är det under tiden som IS arbetar?
Mitt objektiv är tyst under tiden som det arbetar men vid start och stopp av IS funktionen hörs den tydligt, lite åt rördrom på helium.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Är det under tiden som IS arbetar?
Mitt objektiv är tyst under tiden som det arbetar men vid start och stopp av IS funktionen hörs den tydligt, lite åt rördrom på helium.
Jag tycker nog att mitt surrar lite svagt även under tiden men som du säger så vid start och stopp låter det lite som du beskriver.
 
Senast ändrad:

FJ120

Medlem
Jag tycker nog att mitt surrar lite svagt även under tiden men som du säger så men vid start och stopp låter det lite som du beskriver.
Mmm, undrar nog bara om det kan vara något fel på objektivet då jag nyss köpt det. Full funktion finns hos alla delar och fokus ligger helt rätt men ljudet, har ju inte hört något av denna typ förr.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Mmm, undrar nog bara om det kan vara något fel på objektivet då jag nyss köpt det. Full funktion finns hos alla delar och fokus ligger helt rätt men ljudet, har ju inte hört något av denna typ förr.
Du märker om det inte fungerar, jämför med IS påslaget och avslaget på 1/8 sek eller nåt sånt mot samma motiv så ser du skillnaden.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har ett antal olika IS-objektiv och mitt 100 L IS är nog det som har den tystaste IS-funktionen. Det hörs lite men inte alls lika mycket som mina andra gluggar.

Sedan tycker jag faktiskt att IS-funktionen på denna glugg inte är riktigt lika verkningsfull som på många av mina andra gluggar...
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag håller med om att IS är riktigt tyst i det objektivet - den kan "klonka" till i vissa situationer, men det är inte speciellt högt det heller. IS är väl inte sådär supereffektiv och det finns enligt min subjektiva uppfattning objektiv som har bättre IS i canons utbud, men den gör nytta och är tyst så varför klaga?
 

FJ120

Medlem
Vem klagar?

Nä, min ursprungliga fråga är som sagt hur IS-funktionen låter när den startar och stoppar. Frågan ställer jag för att lista ut om det är något mysko med den. Den fungerar som den ska när den är i arbete men vid start och stopp låter den i mitt tycke konstigt och betydligt mer än vid drift. Är detta normalt?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Lite klonk vid start och stopp, men det är rejält lågt låg - iaf på mitt objketiv - fungerar det så skall man nog inte oroa sig för mycket.
 

FJ120

Medlem
Har haft objektivet inne på service hos Canon och där konstaterades det att den låter normalt jämfört med andra likadana objektiv. Lite justering och allmän koll gjordes oxå då den faller under garanti.

Tack för alla inlägg, jag avslutar för min del nu denna tråd.
 
ANNONS