Annons

Lightroom 3 – Hur installerar jag nya linskorrigeringsprofiler (Mac)?

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har laddat hem en linskorrigeringsprofil för Lightroom 3 som fixar distortionen till Samyang 14/2,8 till Canon. Men trots att jag följer instruktionerna så får jag inte profilen att dyka upp i Lightroom 3. Är det någon med erfarenhet som kan hjälpa mig.

• Jag kör Mac (snowleopard)
• Det står i instruktionerna att filen ska placeras i mappen ...LensProfiles\1.0". Men i min burk existerar inte någon 1.0-mapp.

Tacksam för tips!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu har jag aldrig haft anledning att lägga till någon profil så jag har inte stött på problemet.
Foldern LensProfiles hittar jag men den verkar bara innehålla en fil som heter Index.dat.
 

Lars.F

Aktiv medlem
Jag lade till Samyang 14mm för min Nikon genom att använda Adobe Lens Profile Downloader, då skötte programmet allt automatiskt. Kolla om du kan hitta profilen för Canon där

mvh Lars
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Tack för tipset! Har installerat Adobe Lens Profile Downloader nu, men tyvärr finns inte Samyang 14mm där till Canon (men jag såg att det fanns en profil för Nikon). Så, jakten på profilen fortsätter...

Jag lade till Samyang 14mm för min Nikon genom att använda Adobe Lens Profile Downloader, då skötte programmet allt automatiskt. Kolla om du kan hitta profilen för Canon där

mvh Lars
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Jag har laddat hem en linskorrigeringsprofil för Lightroom 3 som fixar distortionen till Samyang 14/2,8 till Canon. Men trots att jag följer instruktionerna så får jag inte profilen att dyka upp i Lightroom 3. Är det någon med erfarenhet som kan hjälpa mig.

• Jag kör Mac (snowleopard)
• Det står i instruktionerna att filen ska placeras i mappen ...LensProfiles\1.0". Men i min burk existerar inte någon 1.0-mapp.

Tacksam för tips!
Mappen hittade jag här:
Bibliotek/Application support/Adobe/Camera Raw/Lens profiles/1.0/Canon

Men det var inte bara att lägga den där.

Var hittade du din profil?
 

Lars.F

Aktiv medlem
Min profil ligger in mappen bibliotek/Application support/Adobe/CameraRaw/LensProfiles/1.0/Downloaded och den heter .lcp på slutet

/Lars
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Min profil ligger in mappen bibliotek/Application support/Adobe/CameraRaw/LensProfiles/1.0/Downloaded och den heter .lcp på slutet

/Lars
Nu fick jag min Samyang 14 mm profil att dyka upp :)

Jag skapade mappen "Downloaded" och la profilen jag hittade där. Men det fungerade inte ändå. Efter lite letande hittade jag en tråd (http://forums.adobe.com/thread/658124) med beskrivning. Är profilen gjord baserad på en JPG funkar den inte på RAW och vice versa.

Så gör följande:
Based on the message above, if you like me made your files from JPEG and are trying to apply them to RAW files, simply open the lcp file in a text editor and change <stCamera:CameraRawProfile> from False to True.

Sen dök den upp i LR – härligt!
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Oj det ser lovande ut, då måste jag testa din metod senare i veckan!

Är det denna profil du har installerat?
http://www.photo-worx.de/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=



Nu fick jag min Samyang 14 mm profil att dyka upp :)

Jag skapade mappen "Downloaded" och la profilen jag hittade där. Men det fungerade inte ändå. Efter lite letande hittade jag en tråd (http://forums.adobe.com/thread/658124) med beskrivning. Är profilen gjord baserad på en JPG funkar den inte på RAW och vice versa.

Så gör följande:
Based on the message above, if you like me made your files from JPEG and are trying to apply them to RAW files, simply open the lcp file in a text editor and change <stCamera:CameraRawProfile> from False to True.

Sen dök den upp i LR – härligt!
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Japp, den var det jag hittade. Har dock inte hunnit testa den ingående. Jag förmodar att profiler kan vara bättre eller sämre gjorda.
 
ANNONS