Annons

mögel på bildsensorn 2veckor gammal Nikon d3100

Produkter
(logga in för att koppla)

shubre

Ny medlem
Köpte för 2 veckor sedan en D3100, i söndags var jag ute och fotade lite och då var allt lugnt, men på måndag morgon upptäckte jag en stor brun fäck på alla bilder.
Tog med kameran till Nikon i Solna och dom konstaterade att det kommit mögel på bildsensorn och även repor, troligtvis måste dom uppstått när Nikons servicetekniker tog bort möglet?

Och varför i hela friden börjar en 2 veckor gammal kamera mögla?
Är det fler som varit med om detta?

Dom beslutade att bildsensorn skulle bytas ut och EVENTUELLT gick det på garantin.
Om garantin inte skulle täcka sensorbytet (jag har inte vart där och pillat och orsakat repor själv) vad kommer det då att kosta mig?
Har sökt igenom hela internett utan information..
 

Bilagor

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Köpte för 2 veckor sedan en D3100, i söndags var jag ute och fotade lite och då var allt lugnt, men på måndag morgon upptäckte jag en stor brun fäck på alla bilder.
Tog med kameran till Nikon i Solna och dom konstaterade att det kommit mögel på bildsensorn och även repor, troligtvis måste dom uppstått när Nikons servicetekniker tog bort möglet?

Och varför i hela friden börjar en 2 veckor gammal kamera mögla?
Är det fler som varit med om detta?

Dom beslutade att bildsensorn skulle bytas ut och EVENTUELLT gick det på garantin.
Om garantin inte skulle täcka sensorbytet (jag har inte vart där och pillat och orsakat repor själv) vad kommer det då att kosta mig?
Har sökt igenom hela internett utan information..
Varför inte fråga Nikonverkstaden? De om några bör ju veta vad de debiterar för att utföra jobbet.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Möglar det så borde de ju finnas något organsikt som svampen kan äta på vilket torde innebära att om inte du har pillat där så har någon i service eller produktion gjort det och då är det ett solklart garantiärende.

Fungal Resistance är ett kärt ämne i brachen där jag arbetar och grundregeln är hålla fritt från organsika material - helt fritt i produktion och vid service samt välja material som klarar fungus - det kan tänkas att tillverakaren i oförstånd valt ett olyckligt material till aa-filtret och då är det ett konstruktionsfel istället för ett produktionsfel. Delarna i spegelhuset på en kamera skall vara godkända enligt MIL-STD-810B för annars så kommer man få problem - det är självklart trodde jag för alla kameratillverkare...
 
Senast ändrad:

148637

Avslutat medlemskap

shubre

Ny medlem
Varför inte fråga Nikonverkstaden? De om några bör ju veta vad de debiterar för att utföra jobbet.
Ja det tyckte jag också, men dom visste inte.
Det Nikonverkstaden sa var att dom kommere behålla kameran i 2 veckor och sedan hör de av sig och berättar att antingen går kalaset på garantin eller så lämnar dom ett pris på vad arbetet kostar.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Köpte för 2 veckor sedan en D3100, i söndags var jag ute och fotade lite och då var allt lugnt, men på måndag morgon upptäckte jag en stor brun fäck på alla bilder.
Tog med kameran till Nikon i Solna och dom konstaterade att det kommit mögel på bildsensorn och även repor, troligtvis måste dom uppstått när Nikons servicetekniker tog bort möglet?

Och varför i hela friden börjar en 2 veckor gammal kamera mögla?
Är det fler som varit med om detta?

Dom beslutade att bildsensorn skulle bytas ut och EVENTUELLT gick det på garantin.
Om garantin inte skulle täcka sensorbytet (jag har inte vart där och pillat och orsakat repor själv) vad kommer det då att kosta mig?
Har sökt igenom hela internett utan information..
såklart att det måste täckas av garantin. om det är som du säger, dvs att du inte repat sensorn, men hur fan skulle det ge mögel ;-)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Kan nog vara litet knepigt att få ut mögelbiten på garantin.
Verkstaden/Nikon kan hävda att DU på något sätt lyckats fumla in någon form av organiskt material i kamerahuset, och att detta lagt sig på sensorn och sedan börjat mögla (kanske i kombination med att du förvarat kameran i fuktig miljö).

Jag vet inte riktigt hur det går till i sådana här fall. Vem har bevisbördan?


En fråga bara. Har du kontaktat affären där du införskaffade kameran? Kanske enklare att få hela kameran utbytt.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
såklart att det måste täckas av garantin. om det är som du säger, dvs att du inte repat sensorn, men hur fan skulle det ge mögel ;-)
Om jag får lov att spekulera litet =)

Repor kan fånga upp och hålla kvar organiskt material, vilket säkerligen kan utgöra skillnaden mellan mögel och inte mögel. Lägg till litet fukt och saken är svamp ;)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
agree, men på 2 veckor ;-)
Säg det =)

Mest troligt (om jag får lov att gissa mer) har det börja växa långt innan köp, men först nyligen accelererat och/eller blivit så stort att det synts.

Jag är ändå litet skeptisk till att det går smärtfritt att åtgärda detta via dunderbolaget Nikon. Jag hade satsat på att få byta i affären, vilken förhoppningsvis ser till kundens bästa =)
 

iSolen.se

Guest
Köpte för 2 veckor sedan en D3100, i söndags var jag ute och fotade lite och då var allt lugnt, men på måndag morgon upptäckte jag en stor brun fäck på alla bilder.
Tog med kameran till Nikon i Solna och dom konstaterade att det kommit mögel på bildsensorn och även repor, troligtvis måste dom uppstått när Nikons servicetekniker tog bort möglet?

Och varför i hela friden börjar en 2 veckor gammal kamera mögla?
Är det fler som varit med om detta?

Dom beslutade att bildsensorn skulle bytas ut och EVENTUELLT gick det på garantin.
Om garantin inte skulle täcka sensorbytet (jag har inte vart där och pillat och orsakat repor själv) vad kommer det då att kosta mig?
Har sökt igenom hela internett utan information..
Så det var inget mögel i söndags men på måndagen fanns en stor fläck?

Då kan vi utesluta mögeltillväxt, det måste komma utifrån, så snabbt växer det knappast.

Har du gjort rent sensorn någon gång?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Köpte för 2 veckor sedan en D3100, i söndags var jag ute och fotade lite och då var allt lugnt, men på måndag morgon upptäckte jag en stor brun fäck på alla bilder.
Tog med kameran till Nikon i Solna och dom konstaterade att det kommit mögel på bildsensorn och även repor, troligtvis måste dom uppstått när Nikons servicetekniker tog bort möglet?

Och varför i hela friden börjar en 2 veckor gammal kamera mögla?
Är det fler som varit med om detta?

Dom beslutade att bildsensorn skulle bytas ut och EVENTUELLT gick det på garantin.
Om garantin inte skulle täcka sensorbytet (jag har inte vart där och pillat och orsakat repor själv) vad kommer det då att kosta mig?
Har sökt igenom hela internett utan information..
Är kameran så ny och du skulle få problem med Nikons verkstad så slå mig en signal.
Jag har stor erfarenhet av att tampas med både Nikon och Canon och finner faktiskt ett nöje att ta en diskusion med de båda, speciellt om du inte själv har varit inne och petat på sensorn.
Men jag tror att du inte kommer att få några problem med att få kameran åtgärdad
 
ANNONS