Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 60d med kitobjektiv eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

1080p

Medlem
Är det värt att köpa med kitobjektivet 18-135/3,5-5,6 IS till 60d om man som mig bara har ett EF 50/1,8 II sen tidigare?

Billigaste jag hittar 60d utan objektiv (från butik jag kan tänka mig handla från) är 8995:-

Billigaste jag hittar med ett 18-135/3,5-5,6 IS är 11990:-

Är det värt att lägga 3000:- för det objektivet?

Eller kan ni ge tips på ett i prisklassen 3000-5000 som är bättre?

Skulle vilja ha ett bra allround objektiv...
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
18-135 klarar aldrig att leverera tillräcklig upplösning för att göra sensorn på 60d rättvisa, men kan ju vara en smidig superzoom. Men särskilt bra är den inte så har du möjlighet så köp en bättre optik. Sigma och Tamron gör prisvärda normalzoomar med 2.8 i ljusstyrka och som klarar att göra sensorn rättvisa. Skall du ha Canon så är 15-85 ett väldigt bra, om än dubbelt så dyrt, alternativ till 18-135. Då får du mer vidvinkel och ändå hyfsad televerkan.
 

Slapokas

Aktiv medlem
Sigma 17-70/2.8-4.0 OS ett allternativ?

Jag skulle i så fall rekommendera dig Sigmas 17-70/2.8-4.0 OS HSM. Jag har just 60D med detta objektiv och tycker att det är en riktigt skön kombination. Balansen är väldigt bra, och optiken ger kameran rättvisa tycker jag! Omfånget är väldigt bra och allround, ett extra plus tycker jag är närgränsen på objektivt. Man kan utan problem använda det som makroobjektiv för blommor, insekter m.m. Man kan säga att Sigmat är jämförbart med Canons 15-85mm objektiv vad gäller bildkvalité, möjligen att Canon har lite bättre kantskärpa i vidvinkelläget.

Slänger med en länk till objektivet --> http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1770osca
 

Musicgoozer

Ny medlem
Jag skulle nog avråda från sigmaobjektivet om det inte finns möjlighet att prova det i butik först.
Har själv bytt från Sigma 17-70 till canon 15-85 och kan bara säga att man får vad man betalar för.
Signat som jag ägde satte nästan aldrig focus rätt och jag trodde ett tag att det var jag som inte lyckades. Provade då min fars Canon 18-135 och fick skarpa bilder!
Returnerade mitt Sigma till butiken och köpte ett 15-85 istället och nu sitter skärpan där den ska.
Har hört om många som haft problem med sigmagluggar så jag måste nog rekommendera att du provar i butik före ett ev köp om du väljer Sigma.
 

Slapokas

Aktiv medlem
Jag skulle nog avråda från sigmaobjektivet om det inte finns möjlighet att prova det i butik först.
Har själv bytt från Sigma 17-70 till canon 15-85 och kan bara säga att man får vad man betalar för.
Signat som jag ägde satte nästan aldrig focus rätt och jag trodde ett tag att det var jag som inte lyckades. Provade då min fars Canon 18-135 och fick skarpa bilder!
Returnerade mitt Sigma till butiken och köpte ett 15-85 istället och nu sitter skärpan där den ska.
Har hört om många som haft problem med sigmagluggar så jag måste nog rekommendera att du provar i butik före ett ev köp om du väljer Sigma.
Det stämmer iof! Jag hade tur och fick ett exemplar som funkar riktigt bra tycker jag. Men det är klart, hade jag haft pengarna för ett 15-85 så hade jag köpt det. Canons 15-85 kan man väl säga är ett "säkrare" kort.
 

mapem

Aktiv medlem
Mitt 17-70/2,8-4,5 (utan HSM eller OS) funkar rätt bra. Det missar sällan. Men lite snabbare och tystare fokus, samt direkt manuell skärpeinställning vore fint (som det är på min Sigma 10-20 med HSM-motor). Men jag gillar verkligen närgränsen och fuskmakromöjligheten. Och skärpan är fin.

EF-S 15-85 är lite skarpare i hörnen, enligt alla tester. Zoomomfånget är ännu mer användbart, men det är ljussvagare och har inte så bra närgräns i jämförelse.

Jag är inte helt nöjd med mitt Sigma 17-70, men jag är inte säker på att ett EF-S 15-85 är svaret heller. Men det är nog det bästa objektiv som finns om man vill ha skärpa och hyfsat stort zoomomfång på samma gång.

Om skärpa är viktigast finns bättre alternativ, som Sigma 17-50/2,8, Canon EF 16-35/2,8L, EF-S 17-55/2,8 eller EF 17-40/4L.
 

airborne

Aktiv medlem
Jag har precis beställt en 60D med 18-135is för 11990 inkl filmpaketet innehållande enbensstativ mm som uppgradering från min 350D med gamla usla 18-55kitlinsen utan is.

Jag hade först bara tänkt köpa en 600D med den nya bättre kitlinsen 18-55is som ju är ganska ok bildkvalitetsmässigt. Men insåg att jag får en bättre kamera om jag köper en 60D som ju har korssensor på alla AF punkter och snabbare seriebild tagning samt bättre buffer för rawbilder. Ville ha den utfällbara skärmen och tyckte ytterligare 3000kr upp till 7D är för mycket så det blev en 60D.Ville dessutom ha den manuella ljudinställningen vid filmning som 7D saknade men 60D och 600D har.

Jag valde att lägga till 1000kr och få 18-135is som verkar mer välbyggd än 18-55is och den hade i recensioner av cyberphoto och användare här på fotosidan fått gott betyg för pengarna. Nypris på den linsen ligger ju på 4-5 tusen och verkar ok som allround och reselins. Är jag inte nöjd så är det nog lättare att sälja den som reselins för ett vettigt pris jämfört med 18-55is som det vimlar av på blocket & tradera billigt då många säljer dem.

Jag tror att jag skulle välja 15-85is om jag var dig, den verkar fått god kritik. Jag har inte råd med ytterligare 4000kr upp för den nu men skulle nog ha valt den om jag hade råd med den.
 

1080p

Medlem
Det var det filmpaketet jag var spekulant på jag med om jag skulle köpa med kitobjektivet.

Men kanske jag köper huset i Sverige och sen får min sambo köpa ett objektiv när hon åker till Usa nästa månad. Bra mycket billigare där...
Var ett tag inne på att köpa allt i Usa men sen läste jag att Canon inte har världsgaranti på sina hus.. men på objektiv har de världsgaranti... (stämmer det?)

Men f-n undra om man inte ska chansa på huset också pajar det får jag väl bekosta att laga det själv då.. går väl på plus minus noll då... pajar det inte sparar man ju mer än 3000spänn på bh kostar en 60d med kitobjektivet 1107dollar = 7000kr utan objektiv 850dollar ca 5500kr sen tillkommer skatt när man handlar i NY på 7% om jag inte minns fel... Men det finns pengar att spara...

Kanske jag borde ta en 7d på en gång... kan inte bestämma mig!

Tack för tips på objektiv vill ha ett ljusstarkt men är lite skraj för andraparts tillverkade prylar kanske obefogat. Ska kolla upp lite mer. Tipsa gärna på
 
Senast ändrad:

jkaving

Medlem
Kan tipsa om att Kungsholms Foto (fysisk butik i Stockholm som verkar ha bra omdömen på Prisjakt) säljer EOS 60D (bara huset) för 7990:-.
Länk till prislistan.

Jag börjar bli sugen på att köpa en sådan.

Själv har jag de här objektiven idag:
  • EF 50/1,8 II
  • EF 28-105 f/3.5-4.5
  • EF 18-55/3.5-5.6 (som följde med när jag köpte min 350D)
Min fundering är om det kanske ändå är värt att köpa 60D i paket med det nya, stabiliserade, EF 18-55 som ju verkar mycket bättre än det gamla kit-objektivet. Kungsholms Foto verkar inte ha något färdigt sådant paket men listar EF 18-55 3.5-5-6 IS för 1495:- vilket ger 9485:- totalt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Min fundering är om det kanske ändå är värt att köpa 60D i paket med det nya, stabiliserade, EF 18-55 som ju verkar mycket bättre än det gamla kit-objektivet. Kungsholms Foto verkar inte ha något färdigt sådant paket men listar EF 18-55 3.5-5-6 IS för 1495:- vilket ger 9485:- totalt.
Eller så lägger du på 500 spänn och får 60D med 17-85 istället.
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag tycker inte 18MP-sensorn håller för 17-85. Hade det ett tag till 7D men 15-85 är MYCKET skarpare. Men som då och då påpekas i div trådar, tar man normalt ut småkopior 10x15 så spelar det ingen stor roll. Det är först om man gillar beskära eller för större förstoringar man börjar se skillnad.
 

1080p

Medlem
Nu är det dax att bumpa tråden för jag valde till slut att köpa en 60d utan objektiv från expert där de nu har 10% rabatt på allt så det blev 8500:- för huset.. Jag skrotade ideen att köpa från Usa då garantin inte gällde på huset. Med min tur skulle jag fått ett måndags exemplar som började kärva när kameran kom hem...

Men nu är då jakten igång på ett objektiv (som däremot nog kommer att köpas i Usa)
Har blivit extremt sugen på detta Men ekonomin tillåter nog inte det tyvärr :(
http://www.bhphotovideo.com/c/product/264304-GREY/Canon_8014A002_Zoom_Wide_Angle_Telephoto_EF.html
Någon som har något negativ att säga om det? :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har blivit extremt sugen på detta Men ekonomin tillåter nog inte det tyvärr :(
http://www.bhphotovideo.com/c/product/264304-GREY/Canon_8014A002_Zoom_Wide_Angle_Telephoto_EF.html
Någon som har något negativ att säga om det? :)
Det lär ju vara ett jättebra objektiv, men passar imho ganska dåligt på en cropkamera eftersom det i princip inte ger någon vidvinkel alls utan snarast är en normal-till-tele-zoom. Jag skulle satsat på 17-55/2,8 eller 15-85 istället om jag skulle köpa normalzoom till 60D för de pengarna.
 

1080p

Medlem
Det lär ju vara ett jättebra objektiv, men passar imho ganska dåligt på en cropkamera eftersom det i princip inte ger någon vidvinkel alls utan snarast är en normal-till-tele-zoom. Jag skulle satsat på 17-55/2,8 eller 15-85 istället om jag skulle köpa normalzoom till 60D för de pengarna.

Ja de två har jag varit spekulant på? Har en fråga angående dom..

Ska på ett bröllop i sommar skulle vilja att objektivet jag köper ska kunna funka bra där (kyrka). Kan det EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM tillsammans med 60d funka då eller blir det för ljussvagt..? bör jag satsa på ett 17-55 2.8 (men de är ju fan så dyrare)
 
Senast ändrad:

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Det beror nog lite på hur ljust det är i kyrkan. Själv plåtade jag ett bröllop i höstas i en relativt ljus kyrka och då var jag väldigt glad att ha bländare 2.8
 

1080p

Medlem
Nu börjar jag snöa in mig att köpa ett objektiv från sigma eller Tamron ändå just för att få komma undan lite billigare och ev byta upp mig till Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM vid ett senare tillfälle....

Vilket skulle ni föredra av dessa till 60d? några bra eller dåliga erfarenheter?


Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF for Canon
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Macro for Canon

Det är blir sista frågan!
 

Scootie

Aktiv medlem
Nu börjar jag snöa in mig att köpa ett objektiv från sigma eller Tamron ändå just för att få komma undan lite billigare och ev byta upp mig till Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM vid ett senare tillfälle....

Vilket skulle ni föredra av dessa till 60d?


Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF for Canon
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Macro for Canon

Det är blir sista frågan jag lovar ;-)
Har själv varit i dom tankarna och tja, jag har lärt mig av mina misstag. Köper du nytt och har tid/ork med att försöka åtgärda fokusproblemen (som du kan räkna med) så kör på Sigma/Tamron.

Personligen så känner jag att jag har lärt mig av att köpa ur Sigmas sortiment så det kommer bli en canon 17-55 f2.8, orkar inte vara dumsnål längre ;)

EDIT: Dubbelkolla så t ex Tura Scandinavia som servar Sigma i Sverige täcker gråimporterat från USA.
 

1080p

Medlem
Köper jag sigma eller tamron blir det nog att jag köper från Sverige ändå...
egentligen mitt motto också dumsnål lönar sig sällan.. men är det verkligen så att jag får räkna med fokusproblem :(
 
ANNONS