Annons

Utrustning för supermakro

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Ok, vet först inte om jag borde försöka ge mig in på detta som ny amatör när det gäller foto men tycker bara att det är så sjukt coolt att jag vill! Jag började kolla på lite bilder i supermakro och är helt fascinerad och skulle verkligen vilja testa lite sånt. Jag har som det är nu en Canon 40D och skulle alltså vilja veta vad som krävs för att kunna börja foto supermakro. Vad är det billigaste jag kan komma undan med och ändå kunna ta bilder på små insekter eller extrem nära bilder på t.ex. spindlar och sånt? Folk pratar om mellanringar och bälgar men jag fattar nada.Vad annan utrustning kan man behöva?
Tacksam för hjälp!
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Det bästa är nog att utgå från ett macroobjektiv, gärna med lite längre brännvidd, 80mm+ om det är levande insekter.

Utöver detta kan sedan mellanringar användas, de är mycket begränsande men ger rejält förkortad närgräns.. Nackdelen är att man tappar ljus, man får ett kort fokuseringsområde och väldigt kort skärpedjup.

En eller flera mellanringar monteras mellan objektiv och kamera. Längre mellanring = förstärkt effekt.

En bälg fungerar som en mellanring, fast flexibel. Du kan justera mellanrummet mellan kamera och objektiv.

Utöver detta är stativ och macroblixt att rekommendera, främst pga ljusförlust och begränsat fokuseringsområde.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Ok, vet först inte om jag borde försöka ge mig in på detta som ny amatör när det gäller foto men tycker bara att det är så sjukt coolt att jag vill! ...
Klart att du ska!

Det är ju superroligt att utforska fotografering och tekniska prylar.

Själv lekte jag med en Minolta och tre Soligor mellanringar en sommar när jag var 15 år.
Mer utrustning behövdes inte för att börja undersöka.
En av bilderna skickade jag in till (och fick publicerad i) Bilderboken i tidningen Foto.

Det är aldrig för tidigt att börja :)


Petter ...
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Nice! Tack för tipsen! Ska i så fall fundera på en mellanringar för jag har hört mycket bra om dem. Kanske dags att fixa en liten stativ då om man ska hålla på med sånt. Vad rekommenderas inom makroobjektiv väg som är hyfsad utan att vara för dyrt? Finns det alltså speciella makroblixtar och vad är det för speciell med dem tsf en vanlig blixt?
MVH
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Nice! Tack för tipsen! Ska i så fall fundera på en mellanringar för jag har hört mycket bra om dem. Kanske dags att fixa en liten stativ då om man ska hålla på med sånt. Vad rekommenderas inom makroobjektiv väg som är hyfsad utan att vara för dyrt? Finns det alltså speciella makroblixtar och vad är det för speciell med dem tsf en vanlig blixt?
MVH
Jag köpte mina mallenringar med automatik från hongkong.. Gick på 400:- för ett kit om 3st om jag inte minns fel, inkl frakt.

Tamrons 90mm macro är välrenomerat och går att få till schysst pris, skarpt och bra.

Googla ringblixt eller macroflash!
 

Olle

Aktiv medlem
ok, men tror du att det är värd att ha de med AF? Jag kollade bara snabbt och såg ett kit http://fotofyndet.se/product_info.php?products_id=5232 med mellanringar för 200kr men vet som inte hur man vet om de är bra eller inte. Sånt skulle vara kul att veta, dvs vad man ska kolla på om man köper t.ex. mellanringar
AF lär du inte få vid "supermakro" i alla fall, men vad jag kunde se så hade mellanringarna inga elektriska kontakter alls, så hur ställer man in objektivets bländare?

Olle
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Ok, hade ingen koll så bra att veta att man måste kolla så att det går att använda objektivets bländare. Tur att jag inte gör några förhastade inköp utan att kolla först med experterna! ;). Kommer iofs inte att köpa nåt än på ett tag men bra att ha lite koll innan, tack för tipsen!
 

MSLink

Aktiv medlem
Jag har båda Canon 100mm 2.8 macro och Canon MP-E65. Måste säga att jag föredrar Canon 100mm 2.8 macro + mellanringar framför Canon MP-E65 när det gäller levande insekter då man skrämmer bort insekter på nolltid med Canon MP-E65 då man måste komma nog nära men fördelen med Canon MP-E65 är att man får ännu mer i skala än Canon 100mm 2.8 macro + mellanringar.

Med Canon MP-E65 får man hitta insekter som är slö och inte lättskrämd. Jag har lyckats fota upp till 3x med objektivet när det gäller levande insekter men 5x har jag ännu inte lyckats. Jag är helt ny med Canon MP-E65 då jag fick den måndags (har bara ägt den i 6 dagar nu)

Macroblixt är ett måste speciellt om man fotograferar i stor skala. Stativ har jag inte testat ännu, då jag brukar föredra handhållet.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Är väl många som kyler ner levande insekter för att de inte ska röra sig och fortfarande inte se döda ut, eller vara döda för den delen.
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
Ok, fast blir det inte lätt suddigt med handhållning (alltså utan stativ)? Läste nånstans det i alla fall, om man ska ta bilder jättenära på insekter och deras detaljer. Jo, har också förstått att en del kyler ner insekterna för att de ska hålla sig stilla fast då måste man fånga dem först. Sen får man kanske sätta dem på ett bra ställe så att man får bra bakgrund och dyl...kanske inte så naturligt.
 

MSLink

Aktiv medlem
Är väl många som kyler ner levande insekter för att de inte ska röra sig och fortfarande inte se döda ut, eller vara döda för den delen.
Har hört talas om det också. Kylspray, har inte testat det själv och vet inte om det verkligen fungerar. Annars har jag hört talas om att fånga insekter och ställa i kylskåpet i några timmar sen ta ut insekter.. Kylspray är nog bättre alternativ om man vill fota ute i naturen och direkt i deras miljö.
 

Cristiancjb

Aktiv medlem
haha, visste inte att det fanns kylspray...måste kolla upp det. Man tycker att insekterna borde hinna sticka innan man sprayar dem
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Kylskåp är nog att föredra, lätt att blåsa bort kryp annars, om de inte fryser fast, och en istäckt fluga kanske inte är lika skoj ^^
 
ANNONS