Annons

Sony nex-5 som resekamera? (eller släpa med min 5dmarkii)

Produkter
(logga in för att koppla)

nilag

Aktiv medlem
Hej. Jag åker till Bombay om ett par veckor och ska vara där i nio dagar. Min tanke är att jag ska ta med min 5d mark ii med 24-105 och mitt 70-200

Jag har börjat tänka i banorna att köpa en mindre kamera med hög bildkvalitet och sneglar på Sony NEX-5 med kit optik.

Jag menar, jag älskar ju bildkvalitén från 5dmk2 men att ha den med sig ut på kvällar eller i trånga gränder kan kännas lite risky...

  1. Tror ni att den är en bra resekamera?
  2. Kommer jag att bli besviken på bildkvaliten?
  3. Hur smidigt är det att importera raw i lighroom från NEX-5?
  4. Hur fixar den kvällsbelysning på restauranger osv?


Mvh/ Niklas
 

banjo78

Aktiv medlem
Hej.

Kan skicka några raw filer tagna med olika iso, så kan du bedöma dessa själv.
Använder den själv som "rese" kamera. Men den spöar min A700 vad gäller bildkvalité.
Handhavande är dock lite krångligare, även om det inte är någon katastrof som det beskrivs i vissa tester.

//Anders
 

nilag

Aktiv medlem
Hej.

Kan skicka några raw filer tagna med olika iso, så kan du bedöma dessa själv.
Använder den själv som "rese" kamera. Men den spöar min A700 vad gäller bildkvalité.
Handhavande är dock lite krångligare, även om det inte är någon katastrof som det beskrivs i vissa tester.

//Anders
Förresten har du kitet med både 16mm och 18-55? Vad gillar du dem/det? Hur är batteritiden? Slukar den batterierna fort? Bör man köpa ett extra för att klara sig en dag?
 

tannler

Aktiv medlem
Jag har NEX3 med 16 mm och 18-55. Handhavandet är klart annorlunda, men med den separata sökaren ( a'la mätsökarkamera ) känns det inte så tokigt. Bildkvaliten är i klass med vad min a700 presterar, men den tar stryk av a580 o likn.

Jag reser nästan aldrig med systemkamera längre - bara om jag vet att jag behöver kapaciteten i systemet. I år var den med i italienska alperna, men användes bara några enstaka gånger.
 

nilag

Aktiv medlem
Jag har NEX3 med 16 mm och 18-55. Handhavandet är klart annorlunda, men med den separata sökaren ( a'la mätsökarkamera ) känns det inte så tokigt. Bildkvaliten är i klass med vad min a700 presterar, men den tar stryk av a580 o likn.

Jag reser nästan aldrig med systemkamera längre - bara om jag vet att jag behöver kapaciteten i systemet. I år var den med i italienska alperna, men användes bara några enstaka gånger.
Du menar alltså att du inte har med dig din a700 på resor då alltså utan nex:en istället?
Jag ser att det finns ett kit till hyfsat pris med nex5:an 16mm och 18-55 och funderar på det.

När du säger "separata sökaren" är det då en sökare som kommer med 16mm eller köper man den till? Behöver man den?
Skulle jag köpt nex skulle jag gärna haft blixten monterad hela tiden för att kunna köra lättningsblixt även dagtid.
Vet du något om batteritiden i nex kameran?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag hade kånkat på den stora kameran om själv kånkandet inte är besvärligt och man har barn och fru på halsen med extra packning.
Är du annars rädd så se till att du är försäkrad och tanka över minnekortet titt som tätt varje kväll.

Själv blev jag rånad här i Sverige mitt på ljusa dagen framför trynet på mig. Det lustiga är att allt jag blev av med kunde jag köpa exakt likadan utrustning för samt ändå ha pengar över från f-bolaget för att köpa lite annat, dvs nytt objektiv och studioblixtar.

/Stefan
 

tannler

Aktiv medlem
Du menar alltså att du inte har med dig din a700 på resor då alltså utan nex:en istället?
...
"Jag reser nästan aldrig med systemkamera längre" - betyder; vilket systemkamera som helst och att den är med ibland.

...
När du säger "separata sökaren" är det då en sökare som kommer med 16mm eller köper man den till? Behöver man den?
...
Man behöver inte ha Porsche heller, men det är himla roligt. :D

...
Vet du något om batteritiden i nex kameran?
C:a 300 bilder säger Sony - jag tror inte det är så mycket. Extra batteri är praktiskt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
När du säger "separata sökaren" är det då en sökare som kommer med 16mm eller köper man den till? Behöver man den?
Skulle jag köpt nex skulle jag gärna haft blixten monterad hela tiden för att kunna köra lättningsblixt även dagtid.
Vet du något om batteritiden i nex kameran?
Tannler syftar säkert på den optiska sökaren FDA-SV1 som kostar 1.795 kr här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10812309

Den har en ram som passar till 16/2,8 pannkaksobjektivet. Kan väl kanske också användas till standardzoomen i det mest vidvinkliga läget.

Skärmen är (har hittills varit) den största energislukaren, och den används ju normalt som sökare på denna typ av kameror (dvs används mycket). Ett extra batteri brukar vara en klok investering här, som redan sagts.


PS Det finns ingenting som hindrar dig från att ha blixten monterad hela tiden på din (eventuella) NEX-kamera ifall du vill. :)
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag kör NEX-5 både hemma och på resa. Den är i mina ögon super!
Har svårt att tänka mig att du kommer bli besviken på bildkvaliteten och upp till och med ISO 3200 håller den mycket bra, till och med 6400 är okej om man kan acceptera lite brus.
Så en kväll på restaurangen är inget problem!
Jag har både 16 och 18-55, fördelen med 16 är att man får ner den i en jackficka. 18-55, upplever jag som väldigt, bra som kitoptik, förvånansvärt bra. Lite större men....

Kör jag DSLR, så är min maskin Nikon D7000. NEXen hänger med bra!!
Kan klart rekommendera den!! //Peter-L
 

Pippo

Aktiv medlem
Kör också med en Nex-5 på resor där barnen är med och tycker att den är underbar. Visst, den är lite bökigare att använda men man vänjer sig snabbt. Bildkvaliteten är riktigt, riktigt bra. Även kitobjektivet (18-55) tycker jag är riktigt bra och paketet är inte jobbigt att släpa på.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Har både 5DM2 och NEX5. Köpte Nexen just med tanke på resor och liknande när jag inte vill riska/kånka 5:an. Den duger riktigt bra rent tekniskt och vikt o storlek gör att den knappt märks.
Det enda jobbiga är att den saknar sökare. Att hålla en liten TV framför sig på utsträckta armar är inte vad jag kallar en bra fotoupplevelse, som någon sa och jag kan bara hålla med men ångrar inte köpet trots att jag köpte den när den var som dyrast.
 

nilag

Aktiv medlem
Vissa källor på nätet hävdar att fokus på nex-5 är mjukare än andra kameror i sin klass och att det beror på att optiken inte höller hög kvalitet, hur ser ni på det?

Någon som har fotot i raw-formatet med nex5?

Jag har även funderat på lumix gf3 och olympus pl3... Skulle ni valt nex5 även idag i den prisklassen?
 

Skarström

Aktiv medlem
Vissa källor på nätet hävdar att fokus på nex-5 är mjukare än andra kameror i sin klass och att det beror på att optiken inte höller hög kvalitet, hur ser ni på det?

Någon som har fotot i raw-formatet med nex5?

Jag har även funderat på lumix gf3 och olympus pl3... Skulle ni valt nex5 även idag i den prisklassen?
Varför inte G3? Är nyfiken på formatet men osäker på vilken kamera som är mest intressant :) en pannkaka och 100-300 zoomen vore inte fel.
 

banjo78

Aktiv medlem
Vissa källor på nätet hävdar att fokus på nex-5 är mjukare än andra kameror i sin klass och att det beror på att optiken inte höller hög kvalitet, hur ser ni på det?

Någon som har fotot i raw-formatet med nex5?

Jag har även funderat på lumix gf3 och olympus pl3... Skulle ni valt nex5 även idag i den prisklassen?
Har mailat några raw filer till dig. Hör av dig om du vill har några fler.

//A
 

Peter-L

Aktiv medlem
Vissa källor på nätet hävdar att fokus på nex-5 är mjukare än andra kameror i sin klass och att det beror på att optiken inte höller hög kvalitet, hur ser ni på det?
Jag kan iofs inte jämföra med de andra kamerorna du nämner, men NEXen med kit-zoomen är definitivt inte mjuk, Tvärtom så tycker jag att den har väldigt, fin skärpa, tecknar bra och ger en bra färgåtergivning. Ibland blir jag faktiskt imponerad. Från min Nikon får jag nästan alltid skärpa bilderna, med NEX går de rakt ur kameran i 9 fall av 10.

EDIT: en länk med hög-ISO NEX5.
http://www.fotosidan.se/blogs/klick/vad-gor-man-med-en-nex.htm
 
Senast ändrad:

nilag

Aktiv medlem
Jag kan iofs inte jämföra med de andra kamerorna du nämner, men NEXen med kit-zoomen är definitivt inte mjuk, Tvärtom så tycker jag att den har väldigt, fin skärpa, tecknar bra och ger en bra färgåtergivning. Ibland blir jag faktiskt imponerad. Från min Nikon får jag nästan alltid skärpa bilderna, med NEX går de rakt ur kameran i 9 fall av 10.
Det låter lovande Peter, pratar vi Raw-format då eller?
 

nilag

Aktiv medlem
Hej.

Kan skicka några raw filer tagna med olika iso, så kan du bedöma dessa själv.
Använder den själv som "rese" kamera. Men den spöar min A700 vad gäller bildkvalité.
Handhavande är dock lite krångligare, även om det inte är någon katastrof som det beskrivs i vissa tester.

//Anders
Tack Anders, fick just bilderna av dig, och det känns som om de blir riktigt bra av lite noise reduction i Lightroom 3. Dessutom finns det Lens Correction för 18-55:an i Lightroom, vilket fixar barrel distorsion rätt bra. Har du någon rawformat bild tagen med 18mm på kitzoomen får du gärna maila över den. Gärna något porträtt med hudtoner.
mvh/Niklas
 

nilag

Aktiv medlem
Finns det någon som har en porträttbild tagen i raw format med Nex-5 får ni gärna maila över bilden. Skulle gärna vilja köra den i Lightroom 3 för att se hur pass mycket det går att fixaskärpa och brus.
 
ANNONS