Annons

Vad är felet på min 7000?

THill

Aktiv medlem
Jag har tidigare lagt ut meddelandet som ni kan läsa om på länken längt ner.
.
Nu blir jag snart tokig.

Har en helt ny D7000, har haft mitt Sigma 18-50 2,8 (också helt nytt) ihop med kameran på verkstad till justering, gentemot objektivet då.
Ser absoult ingen skillnad.

Jag tror antingen att jag ska justera kameran mot objektivet, eller att jag har en inställning som är helt galen.

Kan någon berätta för mig, när ska jag använda AF-S eller AF-F? Har förstått att F är till rörliga bilder.

När jag fotograferar i kykra, har jag tidigare fått otroligt fina bilder när bruden kommer in i kyrkan, i rörelse. Med min 7000 har bara fått oskarpa bilder...och jag har fullständigt rätt inställning i fotoläge M. (ingen lång slutatid och ISO anpassad till ljuset)

Kan någon komma med ett tips på vad jag kan ha gjort fel eller vad jag ska göra???

TACK.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=140334
 

perstromgren

Aktiv medlem
Funkar kameran och objektivet bra om du har kameran på stativ och tar bild på något stillastående? Är det bara vid rörliga motiv du har problem?

Vad menar du med att du tidigare fick bra bilder; var det med annan utrustning?

Per.
 

THill

Aktiv medlem
Funkar kameran och objektivet bra om du har kameran på stativ och tar bild på något stillastående? Är det bara vid rörliga motiv du har problem?

Vad menar du med att du tidigare fick bra bilder; var det med annan utrustning?

Per.
Jo den kan ta bra bilder om jag tar Macro bilder och porträtt (för det mesta). Det har varit innomhus nu i vinter (grått ute men dagtid) som bilderna har blivit oskarpa...

Ja, sorry, "innan" menade jag annan utrustning (d90)

Ska jag skicka ett par bilder som ex.?
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Prova i uselt ljus

Jag har tidigare lagt ut meddelandet som ni kan läsa om på länken längt ner.
.
Nu blir jag snart tokig.

Har en helt ny D7000, har haft mitt Sigma 18-50 2,8 (också helt nytt) ihop med kameran på verkstad till justering, gentemot objektivet då.
Ser absoult ingen skillnad.

Jag tror antingen att jag ska justera kameran mot objektivet, eller att jag har en inställning som är helt galen.

Kan någon berätta för mig, när ska jag använda AF-S eller AF-F? Har förstått att F är till rörliga bilder.

När jag fotograferar i kykra, har jag tidigare fått otroligt fina bilder när bruden kommer in i kyrkan, i rörelse. Med min 7000 har bara fått oskarpa bilder...och jag har fullständigt rätt inställning i fotoläge M. (ingen lång slutatid och ISO anpassad till ljuset)

Kan någon komma med ett tips på vad jag kan ha gjort fel eller vad jag ska göra???

TACK.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=140334
AF-S bör fungera om det inte handlar om snabba rörelser. Prova att fokusera på en tydlig yta tex framsidan på Metro eller anna dagstidning! Det ska vara fokus inom 2 sek i uselt ljus om fokuslampan funkar. öka avståndet och prova igen. Prova att fokusera på ett vitt papper! Går det bra?
Om inte lås fokus vid kanten av pappret och exponera pappret.
Med en vit brudklänning kan det vara så att du måste ha fokus vid kanten först innan du tar.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Dina bildexempel är för små för att bilda sig någon uppfattning om skärpan. Lägg dem i ditt album eller, ännu hellre, i full storlek på din webb.

Per.
 

THill

Aktiv medlem
AF-S bör fungera om det inte handlar om snabba rörelser. Prova att fokusera på en tydlig yta tex framsidan på Metro eller anna dagstidning! Det ska vara fokus inom 2 sek i uselt ljus om fokuslampan funkar. öka avståndet och prova igen. Prova att fokusera på ett vitt papper! Går det bra?
Om inte lås fokus vid kanten av pappret och exponera pappret.
Med en vit brudklänning kan det vara så att du måste ha fokus vid kanten först innan du tar.
Återkommer när jag har provat det....blir nog imorgon :eek:) men tack....ingen annan tokig inställning jag kan ha gjort?
Mina inställningar är ju riktiga...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tyvärr måste du ladda upp bilderna någon annanstans än på FS för att få dem i full storlek, här går det bara att ladda upp småbilder.

Mycket märkligt för att vara en fotosida egentligen....
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ta fram några av dina bilder som du tycker är skarpa och kolla slutartiderna! Jag tror också att 1/60s är i längsta laget, om man inte använder stativ, eller bildstab. Gör du det, förresten?

Per.
 

David S.

Medlem
Återkommer när jag har provat det....blir nog imorgon :eek:) men tack....ingen annan tokig inställning jag kan ha gjort?
Mina inställningar är ju riktiga...
Enligt manualen kan du finjustera fokus för 12 olika objektiv i huset (s. 246). Har du inte provat detta kan det kanske vara värt att göra ett försök innan du gör något mer drastiskt.

/David S.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Flickr tex

Tyvärr måste du ladda upp bilderna någon annanstans än på FS för att få dem i full storlek, här går det bara att ladda upp småbilder.

Mycket märkligt för att vara en fotosida egentligen....
Jag håller med. På flickr.com finns till exempel ett gratisalternativ upp till 1024x1024. Då kan man ladda bilden neskalad + ett oskalat utklipp i intressant område
 

THill

Aktiv medlem

SteffeP

Medlem
Jag hade samma bekymmer när jag skaffade mitt exemplar. Jag lyckades inte få tillräckligt skarpa bilder med min nya D7000 tillsammans med mitt Sigma 70-200 f2,8. Men det blev alldeles utmärkta bilder med min D90 och samma objektiv. Jag var på väg att skicka alltsammans för kalibrering, men kom på att jag inte hade justerat skärpeinställningen på kameran efter att jag fått den levererad. Så jag gjorde det och efter det har jag inte haft några synpunkter på skärpan. Kan det vara något sådant enkelt för dig också?

Med skärpeinställningen menar jag den man kan göra under "Picture Control" och inte den under "AF-finjustering".
 
ANNONS