Annons

Polaroid 600SE

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Lite sugen att testa på att fota med direktfilm, köpte en Polaroid 600SE och skall hämta den i slutet av veckan :) Jag googlat fram att Fuji FP-100c och FP-3000b är filmen som skall användas. Några andra här som kör med liknande kameror? Hittar lite info med google, men alltid intressant att lyssna med folk här!
Film i svedala var saftigt dyr, bhphotovideo.com hade humanare priser exl. frakt. någon som är intresserad av att köpa ett parti film och dela på frakten?

Vad skall man tänka på vid köp förutom sega slutare, kladdig bländare, mögelangripna objektiv etc.?

10 personer här på FS som äger Polaroid 600Se kameror enl. rec.banken.

Mvh // Martin
 
Jag hade både en Polaroid SE med tre objektiv och originalet Mamiya Universal för längesedan, men allt försvann när ett av mina lager plundrades. :-(

Eftersom det här var över 30 år sedan så har jag ingen praktisk erfarenhet av vad som brukar "becka ihop" - grejerna var ju inte så gamla då utan allting fungerade som det skulle.

Tror inte att jag körde någon Polaroidfilm utan bara ett par 120-rullar (var ju mycket billigare), så jag kanske inte har så där väldigt mycket erfarenheter att dela med mig av. Minns att jag inte riktigt gillade att det bara fanns tre objektiv till Polaroid 600 SE-kameran, 75, 127 och 150 mm, eller ipraktiken bara två tyckte jag, eftersom de två sistnämnda ligger så väldigt nära varandra. Om jag minns rätt så fanns det åtta olika objektiv (plus några varianter) mellan 50 och 250 mm till Mamiya Universal. Dock var dessa objektiv i princip designade för rullfilm, medan de tre som fanns till 600 SE (liksom allt i övrigt med den kameran) var avpassat för polaroidfilm. Var väl bara dessa tre objektiv som tecknade ut det större polaroidformatet utan att vinjettera kraftigt.

Jo, Instant-film är dyrt även idag...
.
 
macodirect brukar jag köpa filmen från, och de är väl hyfsat billiga, har nog iaf inte noterat lägre priser i Europa.

Verkar vara bra priser, inte mycket dyrare än staterna. Skall lägga en beställning i nästa vecka när jag fått hem kameran (om allt är i sin ordning)

Vid köp kan det nog vara idé att titta på hur skicket på mätsökaren tycks vara också.

Mer praktiska saker att tänka på:
* Spänn inte slutaren förrän precis innan du ska ta bild
* Glöm inte att ta bort objektivlocket innan du tar bilden.
* Glöm inte att ta bort darksliden innan du tar bilden. Att glömma den har kostat mig åtskilliga bilder.
* Exponeringslatituden är ganska liten, så det är bra att vara väldigt noggrann när man ljusmäter (och när det är lite längre tider, räkna in reciprociteten).

Skall kolla dessa punkter, skicket på mätsökaren, vad tänker du då på?
Risken finns ju att kameran stått med slutaren spänd i några år, vet som sagt inte mycket i dagsläget mer än att jag sett bilder på objektet som var ok.
 
Har läst lite om att utlösarkabeln brukar beka ihop, förhoppningsvis kanske den går att smörja upp annars får man byta den till något användbart.

Det som mest bekymrar mig är väl om optiken är dimmig och bländaren oljig, men det lär ju visa sig... säljaren visste inget om foto utan fick med grejjerna i ett dödsbo.

Men utöver komplett hus och optik (127mm) så ingick ett par filmmagasin plus en massa andra grejjer.
 
Då har man hämtat kameran, allt i sin ordning och i ett mycket bra skick! Knappt en skråma, inget mögel på glasen, något enstaka litet färgskav. Blixtsync fungerar =) Mycket nöjd.
Fick med originalrem oanvänd i påse, lock till hus och optik, motljusskydd i gummi och ett par magasin.

Fick även med denna: http://s15.postimage.org/mt03nx663/MAN1792.jpg
Vad är detta?
 
Det där ser ut som ett inställningsbakstycke till en Tektronix Polaroid-kamera. Efter att man trimmat in skärpan så byter man ut det bakstycket mot ett vanligt Polaroidfilmsbakstycke, och plåtar sedan resultatet av sina spännande mätningar och revolutionerande nya forskningsupptäckter. Vägen till Nobelpriset ligger nu vidöppen för din del... :)

Här är en bild på en av Tektronix Polaroid-kameror:
http://images.wikia.com/psychology/images/1/1f/Tektronix_C-5A_camera.jpg

Alltid roligt att få grejer i fint skick!
.
 
Till oscilloskopkamerorna kan det finnas två typer av "hoods". Den ena sitter mellan oscilloskopskärmen och kameran för att eliminera ströljus och reflexer på katodstråleröret. Den andra typen placeras mellan ögonen och inställningsbakstycket, vilket förstås underlättar skärpeinställningen högst avsevärt.

Här är en bild på den senare typen (även om detta i och för sig inte är en oscilloskopkamera):
http://lommen9.home.xs4all.nl/view/P1130910_400_s.jpg
.
 
Det var en bra sida, tack för er info.

Nu har jag beställt en liten batch med film från macrodirect, hoppas de är snabba.
 
600 se

Jag köpte min första på 70-talet. Några år efteråt köpte jag ett rullfilmsbakstycke för 120/127 film.
Mamyia:s plus en adapter får den att passa till Pol:en ger 6 x 9 neg.
Har vartefter kommit över två till så nu har jag en "kropp" till varje objektiv.
En tanke som kommit upp på senare tid: finns det sensor som ersätter pol.bakstycket för
digitala bilder??
Skulle vara kanon att ha!

Bosse T
 
Nu har jag fått hem film från tyskland och kört några bilder, mycket trevligt resultat =)
Har lyckats att glömma linsskyddet ett par gånger också...

Blir att testa mer i studion framåt, ett riktigt roligt komplement till bladaren!
 
Nu är det 12 personer som äger kameran här på fs. Jag är en av de lyckliga :)

Jag undrar var jag kan hitta trådutlösare någonstans, som din Martin?
Den lär inte finnas ny. Jag sökte efter den på Tradera, Blocket och Ebay utan resultat.

Jag tar gärna emot tips och tricks om hur man hanterar kameran. Första gången för mig att hantera en polaroid. Än så länge mycket nöjd dock känner jag att jag inte har koll över temperaturer/förståelsen för developning-tiden.
 
Tack Johan! Jag hittade den rätta benämningen efteråt och upptäckte att det finns i överflöde på Ebay.

1- Trådutlösare med "bulb funktion" dvs man låser tryckaren intryckt. Skulle det funka på 600SE? det är upp till 1sec bara annars.
2- Jag visste inte att Fuji filmerna inte kan bli överframkallade .. lättnad :)
Gäller det samtliga Fuji? använder mig av 100c,100b,300b
3- Jag såg att det även finns uppvärmt bakstycke. förstår inte varför man skulle behöva det? Framkallning sker väl först när filmbladet tas ut. Jag fotograferar i studio runt (18-20 grader) och utomhus.
4- Är det ok att förvara kameran hemma i rumstemp?
5- Kan man byta film om det inte är slut. Jag vill sätta dit den ljuskänsliga svartvita fast jag har 6 blad kvar i packet som sitter i kameran.
6- Förslag på vettig väska? har inget motljusskydd till objektivet.

Tack!
 
Ny grupp

Hoppas det är ok med lite reklam här...

Letar själv efter en 660SE men det ser ju ut som om Universalen är billigare nuförtiden (?!)

Tills att jag hittat en så är ni hemskt välkomna att ladda upp lite polaroider i den nya polaroidgruppen
http://www.fotosidan.se/groups/polaroids/index.htm

Det är mest Holga och annat skumt så det hade varit kul med lite mer kvalité och variation!

//Björn
 
Jag har en 600 SE med 127 mm objektivet i bra skick, inga repor och mekaniken går fint.
Vad är den värd ungefär? Förstår att man måste se den för att säga mer exakt men ungefär.
Har ni något tips på var jag kan nå flest möjliga köpare, är det är på Fotosidan?
 
Typ 100 spänn skulle jag tro. Pm:a mig om du ar intresserad ;)

Nä, jag tror du kan få nåra tusingar, kanske tre eller fyra - möjligtvis fem beroende på skick. Kolla ebay.com så ser du ungefär.

//Björn
 
upp till 3000.
Jag köpte min för mindre :)
Känner en som är på jakt efter en 600se. Hör av dig ang pris så ska jag förmedla.
 
ANNONS