Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 30/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas832

Aktiv medlem
Hej,

funderar på att ta och inhandla ett sigma 1.4 30mm till min canon 550d, har lite frågor:

Kommer jag bli nöjd? Om inte, har ni något bättre förslag för någon med lite dåligt kassaklirr?

Om jag någon gång i framtiden skulle bestämma mig för att köpa en canon 5d mk2, skulle mitt objektiv flaskhalsa kamerahuset?

Tack på förhand!
 

Tell

Aktiv medlem
Vet inte hur det är nuförtiden, men folk har iaf klagat på att objektivet ibland felfokuserar. Hade själv ett sånt förut till en Nikon D90 o jag hade iaf inga problem. Tvärt om så tyckte jag det var ett alldeles fenomenalt objektiv! Skarpt o ljusstarkt, finns inte så mycket mer man skulle kunna vilja ha. Eller pja, lite stor är den ju, men det överlever man. :) Så egentligen är det ju bara felfokusen som du ska vara beredd på.
 

knobloch

Aktiv medlem
Sen jag köpte ett till min 450D i somras så har det faktiskt suttit på oftare än mitt EF-S 17-55/2.8. Jag är hur nöjd som helst. Mitt nästa inköp vad gäller objektiv blir förmodligen Sigmas 85/1.4. Men det kommer förmodligen dröja ett tag då jag precis beställt en 7D. Jag är dock medveten om att många haft fokusproblem med Sigmat så jag har väl haft tur.

Sigma 30/1.4 är dock endast anpassat för APS-C och inte fullformat. Så på en 5DmkII så kommer objektivet inte att teckna ut bilden till fullo, dvs du kommer att få svarta hörn på dina bilder. (om det ens är möjligt att fästa objektivet på kameran, är osäker).
 

Nevvie

Medlem
Jag har ett sånt till min 550D. Har det på nästan hela tiden. Har aldrig haft några problem med det.
Jag skulle kunna tänka mig att de som inte har några fokusproblem är tysta och de som har problem är högljudda. Då kan man lätt få uppfattningen att alla objektiv av en viss sort är dåliga.
 

smilfinken

Aktiv medlem
funderar på att ta och inhandla ett sigma 1.4 30mm till min canon 550d, har lite frågor:

Kommer jag bli nöjd? Om inte, har ni något bättre förslag för någon med lite dåligt kassaklirr?

Om jag någon gång i framtiden skulle bestämma mig för att köpa en canon 5d mk2, skulle mitt objektiv flaskhalsa kamerahuset?
Jag är jättenöjd med mitt, har aldrig känt anledning att tro att det felfokuserar. Skärpedjupet på lite avstånd blir ju förstås ganska stort, så är man orolig får man väl arrangera ett test närmare närgränsen.

Däremot blir det rätt trist på en 5D, eftersom det vinjetterar ganska rejält. Objektivet är gjort för APS-C (framgår av modellbeteckningen DC). Vill du ha ett bra objektiv som funkar på båda (och dessutom kostar hälften), titta på Canons EF 35/2 istället. Eller köp sigmat nu och lägg till ett 35/2 när du skaffar din 5D - tänk dock på att bildvinkeln inte blir densamma, gillar du 30 mm på 550D, så ska du ha en 50 mm-glugg på 5D.
 

nordenvaad

Aktiv medlem
Bokeh!!

Jag har själv en som jag är nöjd med (sitter på 40D). Har en känsla att fokusen är lite svajig. Inte uppenbar men lite sådär att man har en känsla. Har även sigmas 85:a och den känns mer konsekvent. Hur som helst, när fokus sitter är kvaliten minst sagt fenomenal för det man betalar. Framförallt har den en grymt fin teckning av bakgrundsoskärpan.

/ Magnus
 

knobloch

Aktiv medlem
Jag skulle kunna tänka mig att de som inte har några fokusproblem är tysta och de som har problem är högljudda. Då kan man lätt få uppfattningen att alla objektiv av en viss sort är dåliga.
Det där tror jag stämmer ganska bra. :) Visserligen tror jag säkert att problem med fokus är vanligare för exempelvis Sigmaobjektiv än det är för Canonobjektiv på ett Canon-hus. Men som sagt, det är nog de som haft problem som syns mest i diverse forum, så problemet är nog inte lika vanligt som det kan uppfattas när man surfar runt.
 

kahler

Aktiv medlem
Jag har lite lite bakfocus på mitt, men inte så farligt, trots detta så är det mitt absoluta favorit objektiv och det som används mer än nått annat.

Kolla recensionerna under "produkter", de flesta verkar väldigt nöjda.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Jag är mycket nöjd med mitt exemplar. Fokuserar tyst, snabbt och med bra precision. Men den behövde AF kalibrering...
 
ANNONS