Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig 5d mkI?

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
Kom hem igår från en skogspromenad och macrofotograferat små svampar. Kameran startar inte nu... Testat med nya batterier men kameran är fortfarande helt död, står inget error utan inget liv alls.

Funderar om det kan vara kontakten till batteriluckan som gått sönder eller har någon andra förslag?

Någon som har skruvat med en 5d som kan tipsa om vad man ska/ inte ska göra?

Varma lätt desperata hälsningar Adam
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det brukar finnas ett annat batteri i kamerorna som håller i ett antal år. Om du tittar under kameran så ser du att det står OPEN på en lucka under kameran på motsatt sida om batteriluckan.

Jag kollade snabbt i instruktionsboken och hittade inget om hur man byter det batteriet. Det har jag dock sett i andra instruktionsböcker. Canon kanske vill att batteriet ska bytas på verkstad.

Canon har en telefonsupport som du kan ringa.
 

adask330

Aktiv medlem
Tackar för tipset, mätte på batteriet och det verkar inte helt färskt,

Får dra till Kjell imorgon och skaffa nytt, återkommer med resultatet.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det finns en liten brytare som batteriluckan trycker in när man stänger den. Om den inte fungerar så är kameran helt död.

Kolla så den ser okej ut, samt att batteriluckans lilla pinne för att trycka in den finns kvar. Jag antar att det skulle kunna vara idé att försöka rengöra den med elektronikspray och/eller isopropanol el dyl... på egen risk förstås.

Det finns också minst en säkring inne i kameran, men att kolla den(dem) är antagligen ett större jobb.
 

adask330

Aktiv medlem
Det finns en liten brytare som batteriluckan trycker in när man stänger den. Om den inte fungerar så är kameran helt död.

Kolla så den ser okej ut, samt att batteriluckans lilla pinne för att trycka in den finns kvar. Jag antar att det skulle kunna vara idé att försöka rengöra den med elektronikspray och/eller isopropanol el dyl... på egen risk förstås.

Det finns också minst en säkring inne i kameran, men att kolla den(dem) är antagligen ett större jobb.
Brytaren verkar sitta lite löst, hoppas att det är den som strular. Verkar inte att det är så många skruvar för att ta sig in där. Nån som har koll på var säkringar kan sitta?

Ganska van med att skruva och löda så jag ser inte att det är nått problem att byta saker, bara ingen flexkabel är trasig..


Finns det andra ställen som kan ha reservdelar än ebay?
 

adask330

Aktiv medlem
Brytaren som jag tror är problemet sitter inte så ytligt som jag först trodde. Men kommer fortsätta att gräva..



Ingen som vill byta bort sin 5D mkII mot en PH- Charlottenborg 65cm. Nypris på lampan ligger på 24K och jag är i större behov av en ny kamera...
 

Bilagor

adask330

Aktiv medlem
Nu har jag fått bort alla kåpor och nästan kommit fram till den flexkabel som går till brytaren,


Funderar på om jag ska måla om kameran i nån läcker färg nu när allt är isärplockat...
 

Bilagor

adask330

Aktiv medlem
Så, nu har jag läst på många olika forum och det visar sig att problemet är långt ifrån unikt och att det är en minimal, 1X2mm stor ytlödd säkring som har gått.

Canonreparatörerna löder inte dit en ny säkring utan byter bara hela kortet som verkar ligga på ca 500kr(+2000 i arbetskostnader), Borde antagligen höra av mig till Canon och se vad dom har att säga. Vore trevligt om de kunde skicka ett kort av "goodwill" för att jag reparerar kameran själv. Men Men vi får se hur det går...

Tyvärr var det ca 5 år sen jag lödde i mickroskåp och min lödspetts är inte den finaste så jag funderar på vad nästa komponent är som går om man skulle "brygga" säkringen?

Funderar även på att testa att brygga säkringen och se om kameran startar eller om det är helt förgäves. Att säkringen gick från början verkar komma av att man inte kan byta objektiv när kameran är på, så jag tror inte att hela kameran kommer brinna upp bara för att säkringen är satt ur funktion.
 

adask330

Aktiv medlem
Kunde ju naturligtvis mäta med multimeter och nu vet jag att säkringen inte funkar i alla fall.

Någon som har koll på Elfa återsäljare i linköping? Eller ska man beställa säkringar direkt ifrån kina 40kr/10st ink frakt?

Edit: säkringen var 0,8X1,6mm, inte skitstor...
 

törnan

Aktiv medlem
Jag ska till Elfa i annat ärende inom den närmaste veckan och kan skicka ner en säkring till dig om du fixar art.nr.
 

adask330

Aktiv medlem
Jag ska till Elfa i annat ärende inom den närmaste veckan och kan skicka ner en säkring till dig om du fixar art.nr.
Oerhört vänligt av dig, men beställde just några från ebay, Antog att jag skulle bränna några när jag löder så då blev det billigare att köpa ett tiopack.

På sommaren brukar det inte ta mer än 7 dagar att få sina grejer från HK.
 

adask330

Aktiv medlem
Ringde till canon och sen till RCC. De ville inte överhuvudtaget inte ge någon indikation hur mycket det skulle kosta att göra något alls... Känns skumt att de inte berättar om jag kommer bli skyldig dem enorma pengar bara för att se vad som är fel?

Om de skulle ta 10,000 för att felsöka kan man göra nått annat än att betala och se glad ut?

Kommer inte skicka in något till Canon förens jag vet i förväg vad saker kanske kommer kosta. Jag förstår ju att mycket saker är osäkert, men att de inte redovisar alls olika förslag verkar galet!
 

adask330

Aktiv medlem
Äntligen har säkringarna kommit! Galet lång väntan...

Tänkte ladda upp en bild för visa hur små de är, har ganska små händer och man ser ju tydligt hur lödkolven är bredare än säkringen. Helgen är räddad, hoppas jag kan löda den annars har jag nog någon snäll kompis som har bättre utrustning än jag :)

Återkommer med reultat.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Jag är grymt imponerad av folk som ger sig på att laga sånt här själva! Bygga ihop datorer av färdiga komponenter har jag inga problem med, men att ge sig in i såna här små pyttesaker och löda skulle garanterat gå åt skogen :)

Väntar med spänning (no pun intended) på resultatet ...
 
ANNONS