Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF 7D mot 5D mkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkvick

Aktiv medlem
Jag funderar på hur Af är i hastighet om man jämför 7D som jag har nu, och 5D mark III som jag tänker skaffa (antagligen) fotar ofta sport (skoter,cross mm) 7Dn klarar den biten galant.

Kommer ha kvar min 7D ändå, men är lite nyfiken på om af är snabbare eller slöare i 5Dn ;-)

Mvh//
Kvick
 

Curt L

Aktiv medlem
AF i 5D Mk3 är i alla fall inte långsammare än i 7D, men framför allt mycket bättre på att låsa och hålla kvar fokus på ett rörligt objekt, även i lite sämre ljus. Jag upplever en mycket tydlig och märkbar förbättring. Sen finns betydligt fler möjligheter på 5D att konfigurera AF efter eget behov.
 

mrkvick

Aktiv medlem
AF i 5D Mk3 är i alla fall inte långsammare än i 7D, men framför allt mycket bättre på att låsa och hålla kvar fokus på ett rörligt objekt, även i lite sämre ljus. Jag upplever en mycket tydlig och märkbar förbättring. Sen finns betydligt fler möjligheter på 5D att konfigurera AF efter eget behov.
Låter ju alldeles utmärkt, hade man haft råd så skulle man väl lagt till det dubbla och köpt en 1D X, men det känns som man kommer klara sig långt med en 5D Mk3 för en vanlig glad fotograf! Tack för svaret!!
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag behöll min 7D när jag skaffade 5Dmk3 - tänkte att jag skulle fortsätta använda den till sport. Så har det dock inte blivit - jag kör med 5D hela tiden. AF upplever jag som säkrare/snabbare (har inte jämfört så noga) och bildkvalitén är klart bättre.

Det enda jag saknar är 8 bilder/sekund. Vid vissa tillfällen, t ex golfsving, tennisserve där det gäller att fånga ett exakt ögonblick är 5 bilder lite för lite. Men det kan jag leva med.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Håller med ovanstående talare. Haft 7D och nu 5D Mk3. Fler keepers med 5D än med 7D och då var 7D grym ;)

5D Mk3 gör 6 bilder/s inte 5!

/Stefan
 

danordgren

Aktiv medlem
Låter ju alldeles utmärkt, hade man haft råd så skulle man väl lagt till det dubbla och köpt en 1D X, men det känns som man kommer klara sig långt med en 5D Mk3 för en vanlig glad fotograf! Tack för svaret!!
Och på tal om 1D X, så ryktas det ju om 7D mkII, "The camera will also get some technologies from the EOS-1D X, like the AF system and noise performance." Hurvida det stämmer återstår väl dock att se.

Själv kommer jag att invänta eventuell release och prissättning första kvartalet -13, annars står 5D mkIII på min lista också.

http://www.canonrumors.com/2012/11/canon-eos-7d-mark-ii-information-cr1/
 

mrkvick

Aktiv medlem
Och på tal om 1D X, så ryktas det ju om 7D mkII, "The camera will also get some technologies from the EOS-1D X, like the AF system and noise performance." Hurvida det stämmer återstår väl dock att se.

Själv kommer jag att invänta eventuell release och prissättning första kvartalet -13, annars står 5D mkIII på min lista också.

http://www.canonrumors.com/2012/11/canon-eos-7d-mark-ii-information-cr1/
Det låter spännande, men jag kommer skaffa 5D III ändå, kan ju liksom missa nått annars ;-) får väl se när den kommer om den slår ut 5Dn, så får man ju skaffa den då den kommer...
 

AFJ

Aktiv medlem
5D Mk3 gör 6 bilder/s inte 5!

/Stefan
Ja, så är det väl, hur som helst, jag tycker man känner att serietagningen är långsammare på 5D. I de flesta fall spelar det ingen som helst roll, jag körde ofta min 7D i mellanfart för att det var "lagom", men det finns ett fåtal tillfällen där man verkligen vill ha så många bilder per sekund som möjligt.
 

mrkvick

Aktiv medlem
5D mk III beställd, hoppas man hinner få den innan helgen så man kan ta med den till Arcticcat cup!!
 
ANNONS