Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 85mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag har börjat fotografera professionellt nu i höst och det går bra att få in uppdrag. Nu planerar jag att köpa ett 85mm fast objektiv, det är ju extremt stor skillnad i pris mellan Canon EF 85mm f/1.8 USM och Canon EF 85mm f/1.2L II USM. För någon månad sedan köpte jag Canon EF 35mm f/1.4L USM och är extremt nöjd med att jag valde det dyrare alternativet. Någon som kan motivera varför jag ska välja f/1.8 eller f/1.2 på 85mm-gluggen?

Tack på förhand!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Börja med 85/1,8. Det är väldigt skarpt och ger också ett kort skärpedjup. 1,8:an har betydligt snabbare autofokus. Du kan skaffa 85/1,2 senare.

85/1,2 kan ge en ännu mer utsuddad bakgrund, men har en rätt långsam autofokus. Jag använder oftast den på f/1,6 där skärpan är bättre än på f/1,2. Men visst går den att använda på f/1,2 om man har motivet i mitten.

85/1,2 visserligen trevligt till bröllop och porträtt med en snyggt utsuddad bakgrund, men med dagens känsliga sensorer är den extra ljusstyrkan inget som behövs för att fånga ljus.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
100 mm f 2.0

Hej,
Jag har börjat fotografera professionellt nu i höst och det går bra att få in uppdrag. Nu planerar jag att köpa ett 85mm fast objektiv, det är ju extremt stor skillnad i pris mellan Canon EF 85mm f/1.8 USM och Canon EF 85mm f/1.2L II USM. För någon månad sedan köpte jag Canon EF 35mm f/1.4L USM och är extremt nöjd med att jag valde det dyrare alternativet. Någon som kan motivera varför jag ska välja f/1.8 eller f/1.2 på 85mm-gluggen?

Tack på förhand!
Koll på det också. Lite längre brännvidd och lika skarpt som 85/1,8 och med mycket snabb autofokus.
 
Fotar du sport och saker som rör sig, köp den billigare, porträtt eller om du vill stajla och impa på folk, köp den dyrare. På www.castleman.com finns en jämförelse mellan dem, rätt talande.
Tack för era svar allihop.

Tanken är främst att använda det till events och något bröllop för att komma lite närmare än med mitt 35mm. Inte så mkt snabba rörelser, ofta dåligt ljus. Jag brukar alltid fota med manuellt fokus.

Jag har en Canon7D, så 85mm blir som ett 135mm ungefär.

Innan jag läste era svar tänkte jag att jag kör på 1.2:an, nu är jag lite osäker igen.
 

Timmeh

Aktiv medlem
Jag har testat ett 85/1.2 en kort stund bara.
Men det var otroligt trevligt.

Men satan så tungt det är! Känns som en rejäl blyklump när den sitter på kameran! Mycket glas i den kan jag tänka mig.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har en Canon7D, så 85mm blir som ett 135mm ungefär.
Att köra 85/1,2 på en 7D känns lite som att elda för kråkorna. Det är främst bakgrundsoskärpan som är grejen med objektivet. Särpan på full glugg är lite soft, så jag skulle rekommendera 85/1,8 och höja ISO istället. 1,8:an är skarp på full glugg.

Andra fina gluggar är 100/2 och 135/2L. Den senare är extemt skarp även på full glugg. 100/2 är väldigt lik 85/1,8 i en mängd avseenden.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Tack för era svar allihop.

Tanken är främst att använda det till events och något bröllop för att komma lite närmare än med mitt 35mm. Inte så mkt snabba rörelser, ofta dåligt ljus. Jag brukar alltid fota med manuellt fokus.

Jag har en Canon7D, så 85mm blir som ett 135mm ungefär.

Innan jag läste era svar tänkte jag att jag kör på 1.2:an, nu är jag lite osäker igen.
85/1.2 på events är ingen större hit. Som redan påtalats är det långsamt i fokuseringen och i kombination med att man kör det på 1.2 (vilket man gärna vill) så är skärpedjupet väldigt kort. Det är klockrent för porträtt och bröllop. Rätt använt ger det närmast magisk känsla i bilderna. Men om bröllop och porträtt utgör en mindre del av dina uppdrag så skulle jag inte lagt pengarna på det.

Vid närmare eftertanke får du ju en begagnad 5D Mark 3 för samma pris som en ny 85L. Sen är det bara att nosa upp ett begagnat 85/1.8. Då har du en riktigt trevlig lösning att bygga vidare på och väsentligt mer valuta för slantarna.
 

accipiter

Aktiv medlem
Ken Rockwell och Ef 85/1,8

Den gode Ken Rockwell är ju ständigt ifrågasatt, men jag läser ofta hans krönikor om kameror och objektiv. Man kan inte annat än bli smått road av hans frejdighet och kategoriska omdömen.
Här har han tagit itu med Canons båda Ef 85-objektiv:

http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/85mm.htm

Där finns knappast någon tvekan om vilket man ska välja i första hand.

/Ragnar
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag tycker också att du ska satsa på fullformat redan nu.
T.ex begagnad 5D Mark II, EF 50mm/1,4 och EF 100mm/2.
Eller en ny EOS 6D.

35mm och 85mm är en hyfsad kombo.
Men du kommer ändå att skaffa ett 50mm så småningom och då passar 100mm bättre.

Kör på.
 
Den gode Ken Rockwell är ju ständigt ifrågasatt, men jag läser ofta hans krönikor om kameror och objektiv. Man kan inte annat än bli smått road av hans frejdighet och kategoriska omdömen.
Här har han tagit itu med Canons båda Ef 85-objektiv:

http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/85mm.htm

Där finns knappast någon tvekan om vilket man ska välja i första hand.

/Ragnar

Tack för lästipset! 85 mm f/1.2 är ett solklart val enligt Ken.
 
85/1.2 på events är ingen större hit. Som redan påtalats är det långsamt i fokuseringen och i kombination med att man kör det på 1.2 (vilket man gärna vill) så är skärpedjupet väldigt kort. Det är klockrent för porträtt och bröllop. Rätt använt ger det närmast magisk känsla i bilderna. Men om bröllop och porträtt utgör en mindre del av dina uppdrag så skulle jag inte lagt pengarna på det.

Vid närmare eftertanke får du ju en begagnad 5D Mark 3 för samma pris som en ny 85L. Sen är det bara att nosa upp ett begagnat 85/1.8. Då har du en riktigt trevlig lösning att bygga vidare på och väsentligt mer valuta för slantarna.
Håkan och alla andra, ni har övertygat mig. Jag kör på f/1.8 och sparar vidare till en 5D mark III.

Tusen tack för alla svar!!!
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för lästipset! 85 mm f/1.2 är ett solklart val enligt Ken.
Nej, tvärtom. Han skriver ju

"The only things the five-times as expensive Canon 85mm f/1.2L II does better is lighten your wallet, fatten the weight hanging around your neck and it's a little sharper in the far corners, full frame, wide open.

The f/1.8 focuses much faster and easier, and is an all-around more satisfying lens than the f/1.2. The f/1.2 is for weird things like astronomy where you absolutely, positively need f/1.2.
"
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ett bra mellantingr annars Sigma 85/1,4 med bättre kontroll av kromatisk abberation än Canon 85/1,8. Är CA inget problem i ditt vardagsfotande då är nog Canons 85/1,8 ett bra val. Annars går 100/2,0 att överväga - väldigt likt 85/1,8 men lite bättre byggt (skall bl a ha metallgängor för filter ist f plast).
 

jseffel

Aktiv medlem
Jag har ägt både Sigma 85/1.4 och Canon 85/1.8. Skulle ta Sigmas alla dagar i veckan. Den är skarp på 1.4 vilket inte Canon är på 1.8.
 
ANNONS