Annons

Val av minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Vad för minneskort ska man välja? har aldrig tänkt på att det spelar någon roll men om man kollar runt lite så verkar det ju lite som att det finns bra och dåliga. Dock säger alla olika.

Så vad tycker ni? Vad ska man köpa för SD kort?

Har idag 2st sandisk extreme 45mb/sek 16gb
2st sandisk ultra 40mb/sek 8gb
1st samsung 64gb

är det någon skillnad i kvalitet på dessa?

Ska nämligen köpa ett till tänkte jag för att vara säker på att korten inte blir fulla på mina resa till lofoten. 64gb sitter i videokameran så jag behöver ett större till kameran också. Kan jag köpa vilket som helst eller är dom faktiskt olika bra?
 

reboot81

Aktiv medlem
Vilken kamera man kör nu (eller tänker köra) spelar stor roll vid val av kort. Samt hur man fotar. Är man typen som skjuter långa serier eller ett halvdussin bilder som mest i rapp följd?
Har du möjlighet/behov att nyttja snabba kort - i kameran och i datorn/minneskortläsaren?

Stora kort är i ibland snabbare än mindre inom samma serie. Tex dessa.

Jag gillar stora kort, då dubbla kapaciteten inte kostar dubbelt så mycket. Minneskort är billiga.
Men är man på en längre resa utan tillgång till datorer så vill jag gärna påminna om "äggkorgstänket" – lägg inte alla äggen i samma korg. Dvs, 2x32GB istället för 1x64GB ger dig möjligheten att förvara ett minneskort på säker plats medans det andra sitter i kameran. Blir man av med kameran, eller om kortet fallerar så kan man ändå ha något av behållning i den säkra platsen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Just det. Glömde skriva att jag har en Canon 6d och fotar till 99,9% natur och landskap och ofta med långa slutartider.

Och dela upp bilderna på olika kort är faktiskt väldigt bra. Brukar ofta göra det när jag är på resa under flera dagar.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har personligen inte märkt någon skillnand i kvalitet emellan dom. För mig så har både SanDisk och Samsung fungerat oklanderligt. Kör själv på de (mest Samsung då de oftast ligger bra till i hög prestanda/pris).

Har sämre erfarenhet av Transcend som jag personligen undviker därmed. Samma sak med Kingston SD-kort (deras USB-minnen och kortläsare har däremot fungerat oklanderligt).

Men detta är ändå rätt isignifikant statistik då det bara är ifrån mig personligen. Andra kanske har helt andra erfarenheter av vilka minneskort som krånglat eller fungerat oklanderligt.

Försöker också, när det finns stöd för det i kamerahusen (som mina Nikon DSLR:er), alltid köra med extra säkerhet med dubbla minneskort (oftast RAW på 1 och JPEG på 2). Tyvärr så stödjer mina spegellösa hus (Fuji och Panasonic) inte det, och tyvärr samma gäller samma sak för 6D, har jag för mig iaf. 5D och uppåt stödjer det, så byter du till, eller lånar ett sådant hus, så kan det vara värt att känna till och använda sig av.

Gällande prestanda på minneskorten så se på denna sidan för just din 6D:
http://www.cameramemoryspeed.com/canon-6d/sd-card-comparison/

Men personligen så tycker jag att du kör på helt rätt val att köra på SanDisk och Samsung som tillverkare (för vilka minneskort just din kameramodell kan tillgodogöra sig så länken ovan).
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har samma kamera som TS (6D) kör med SanDisk Extreme Pro 95MB/s 32GB SDHC UHS-I

Vad jag kan förstå av kamerans manual så är detta den snabbaste typen av minneskort som kameran kan utnyttja och därför kör jag med det. Har ibland behov av att ta max antal RAW-bilder i en följd och då vill jag inte att minneskortet skall vara den begränsande faktorn.
 

Visom

Aktiv medlem
Ser man bara till kameran tycker jag Sandisk Extreme 60MB/s 32 GB är det optimala kortet. Det är endast om man vill ha en snabbare filöverföring till datorn som man kan motivera ett snabbare kort. Storleken är egentligen helt upp till dig, men kameran hanterar väl inte större än 64GB(?) vilket är väldigt stort även om man fotar i RAW.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Skrivhastighet hos olika Canonkameror. 6D ligger runt 40-44 MB/s uppmätt via Magic Lantern. Tänk på att de flesta kort mäts i läshastighet. SanDisk gjorde tildigare ett 45MB/s-kort (skrivhastighet) som passade som handen i handsken.

Storleken är egentligen helt upp till dig, men kameran hanterar väl inte större än 64GB(?) vilket är väldigt stort även om man fotar i RAW.
6D har stöd för SDXC vilket borde innebära 2 TB eller 350000 jpg-bilder. D.v.s. slutaren hinner förmodligen slitas ut innan kortet är fyllt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Skrivhastighet hos olika Canonkameror. 6D ligger runt 40-44 MB/s uppmätt via Magic Lantern. Tänk på att de flesta kort mäts i läshastighet. SanDisk gjorde tildigare ett 45MB/s-kort (skrivhastighet) som passade som handen i handsken.


6D har stöd för SDXC vilket borde innebära 2 TB eller 350000 jpg-bilder. D.v.s. slutaren hinner förmodligen slitas ut innan kortet är fyllt.
jag har ju två st 45mb/sek
men kommer jag märka någon skillnad om jag köper typ 60mb/sek nu då?
 

Visom

Aktiv medlem
jag har ju två st 45mb/sek
men kommer jag märka någon skillnad om jag köper typ 60mb/sek nu då?
45mb/sek gissar jag är läshastigheten och skrivhastigheten ligger förmodligen runt 30 mb/sek(???) Korten med 60mb/sek har 40-45mb/sek i skrivhastighet. Om du idag ibland har problem med att kameran är upptagen med att skriva till kort så bör du märka skillnad. Sannolikt inträffar detta enbart om du tar lite längre serier.... Samt filöverföring till dator går snabbare.

Skillnaden är inte så stor att jag kan påstå att det är värt att uppgradera, men hade jag köpt nytt kort till 6D så hade det blivit 60mb/sek.
 

PeterWem

Aktiv medlem
jag har ju två st 45mb/sek
men kommer jag märka någon skillnad om jag köper typ 60mb/sek nu då?
Skrivhastigheten jag fick ut nyss från min 6D tillsammans med SanDisk Extreme 45MB/s och 32GB är:
41,6 i skrivhastighet och 43,9 i läshastighet. Alltså i runda slängar samma siffror som andra med Magic Lantern påvisat med sina snabbare kort.

http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=6121.0
Jag har för mig att SanDisk Extreme 45MB/s och 64 GB är långsammare än den med 32GB.

Jag har inte sett 45MB/s-korten på ett tag nu och 90MB/s-korten från SanDisk är ju prisvärda. Snabbare att föra över till datorn om man har USB-3 eller nå´t. För kamerans skull finns det ingen riktig vinning.

Vad man ska tänka på är att man inte köper UHS-II-kort från SanDisk till sin 6D, för då blir det ett nedköp.
 
Minneskort

Hej!
Jag har köpt ett SANDISK EXTREME PRO FAST 2.0 READER/WRITER, ett minneskort som jag tänkte ha till mina CF kort som jag har till en Canon. Med risk för att göra bort mig. Förstår inte hur den ska fungera. Vad beror det t ex på att mitt kort inte riktigt passar. Skårerna tycks vara annorlunda. Har jag köpt fel läsare? Jag kan heller inte se läsaren i dator. Inga instruktioner följde med. Ska det till en programvara? Någon som kan hjälpe mig. Supporten på sandisk är stängd och där jag köpte den säger de bara att jag kan skicka tillbaka om jag inte vill ha den.
 

Visom

Aktiv medlem
Googlade lite snabbt men hittade bara SANDISK EXTREME PRO CFAST 2.0 READER/WRITER

Det är inte så att du köpt en CFastläsare men har ett CFkort?

Edit: Erland var snabbare på det....
 

PeterWem

Aktiv medlem
Skrivhastighet hos olika Canonkameror. 6D ligger runt 40-44 MB/s uppmätt via Magic Lantern. Tänk på att de flesta kort mäts i läshastighet. SanDisk gjorde tildigare ett 45MB/s-kort (skrivhastighet) som passade som handen i handsken.


6D har stöd för SDXC vilket borde innebära 2 TB eller 350000 jpg-bilder. D.v.s. slutaren hinner förmodligen slitas ut innan kortet är fyllt.
69MB/s efter att man överklockat 6D. 29 råfiler i följd jämfört med 22 tidigare. Bufferten töms även den snabbare.
 
ANNONS