Annons

Canon 5D Mark IV / 5DsR / 7D Mark II Fågelfoto ?

Mattias U

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon fågelfotograf som jämfört ovanstående 3 hus? Jag fotar enbart fåglar (och kommer naturligtvis oftast inte så nära objektet som jag önskar).
Jag använder idag 7D MarkII med nya Canon 400/4,0 DO (och oftast en konverter 1,4). Jag upplever att mina bilder blir skarpa, men att autofokus är dålig/långsam när jag har konvertern på (det blir skarpt när den väl hittar fokus, men det tar tid när det är en flygande fågel!)
Överlag vill jag kunna zooma upp bilden så mycket som möjligt utan att det blir pixligt (närbilder/detaljbilder är viktigare för mig än "landskaps/stämningsbilder").

Kanske är ett fullformatshus med större sensor (och en konverter 2,0) en fördel för mig?
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ganska så grön på foto, så jag vet inte hur mycket mina råd är värda, men jag har själv funderat och jämfört mycket kring fullformat vs crop sedan en fullformatare spöade skiten ur min stackars 7DII på samma motiv i somras.

Efter lite övervägande har jag nyligen skaffat en beggad 1DX samtidigt som jag har kvar min 7DII jag haft snart ett år och kan i alla fall dela med mig av mina upplevelser så här långt.

Vill man enbart kunna beskära så mycket som möjligt och inte har några andra krav och sällan fotar i dåligt ljus är 7DII en väldigt bra kamera. Den har ärvt autofokusen från 1DX, tar 10 bilder/s osv. På den fronten ser jag 1DX mk1 och 7DII som mer eller mindre likvärdiga. Den största nackdelen med 7DII tycker jag är bildkvalité vid "höga" ISO. Har t ex en bild på dvärgsparv i ISO 3200 med den kameran, där i princip alla fjäderstrukturer är frånvarande trots att den bara är beskuren till hälften, medan samma bild hade sett fantastisk ut om ISO1000 hade varit möjligt. Fullformataren hade naturligtvis räddat den. Allt över ISO1000-1600 på 7D II kommer att straffa sig om man beskär.

Spelar inte avståndet så stor roll, typ gömsle eller om du kommer tillräckligt nära ändå tycker jag 1DX levererar bättre bilder om inte tillgången på ljus är mycket bra. Då kan 7DII leverera mer detaljer.
Men redan en ljus sommarmorgon under trädens skugga blir nog för att inte ge mer än 1/250 på ISO1000 med f/4,0 och 7DII.
Med fullformat får du ett extra bländarsteg ljus och kan dessutom gå upp vansinnigt mycket högre i ISO utan att det påverkar bilderna enormt mycket. ISO 800 på 7DII tycker jag är fullt jämförbart med ISO4000 på 1DX vad gäller detaljgrad. Bruset blir mycket lägre och snyggare.
Jag har (tycker i alla fall jag ;) ) tagit en del hyggliga bilder med 7DII med 1/100-1/320, men då blir det bara porträttbilder. För att frysa rörelser behöver jag de kanske fyra gånger snabbare slutartiderna man får med fullformat för samma bildkvalité.
Vill man dessutom fota annat tror jag fullformataren är klart mer mångsidig.

Angående konverter har jag kört en del med 1,4 III på 500 4,0 på full öppning (5,6) och jämfört med samma motiv utan extender på full öppning (4,0). Skärpemässigt har jag samma upplevelse som dig, det straffar sig inte direkt märkbart. På mitt 100-400 mkII straffar det sig märkbart däremot. Men jag tycker jag får radera mer i och med sämre autofokus väen på 500 4,0, fokus hamnar betydligt oftare lite "off" jämfört med utan. Fotar då med AI Servo.

Jag äger ingen 2,0 konverter, och har blivit avrådd av de flesta jag talat med om saken. En bekant har testat en del på 600 4,0 mkII och han konstaterade att det är bättre att köra 1,4 och cropa mer, det ger bättre resultat. Men många verkar också ta bra bilder även med 2,0.

Jag ska inte raljera mer, de som hållit på längre än mina två år har antagligen en helt annan och mer nyanserad syn på saken, men min nuvarande uppfattning är att jag kommer att fortsätta att använda både fullformat och crop. Är det fullt dagsljus i det öppna och avståndet inte är valbart inom rimliga gränser kör jag på 7DII med eller utan extender.
Men i de flesta situationer jag fotar i, skymning, gryning, skogen, typ okt-apr, riktigt mulet väder osv, kommer crop-kameran att begränsa de slutartider och det skärpedjup jag kan använda för att få ett rimligt brusförhållande. För mig blir därför fullformataren basen i kameraväskan och levererar bättre bilder i många fler situationer än de få där det kunde ha blivit bättre med en faktor 1,6 längre brännvidd.

Funderar du på en ny 5DmkIV kanske en beggad 1DX kan vara ett alternativ. Den har väl bl a dubbla serietagningshastigheten och är väl en mycket snabbare kamera överlag? Jag gav 26k för en med 37k exponeringar med ett halvårs garanti på Cyberphoto, ser som ny ut.

Jag lägger upp några jämförelsebilder i Galleriet i en mapp för tråden!

Mvh

Daniel
 

Mattias U

Aktiv medlem
Hej Daniel!

Tack för utförligt svar o kloka funderingar!

Du skriver "sedan en fullformatare spöade skiten ur min stackars 7DII på samma motiv i somras. "
Använde ni samma objektiv då? I så fall har ni ju gjort precis den jämförelsen som jag önskar...

Ang ljus, så är (tyvärr) ofta ljus en bristvara eftersom jag ofta fotar vadare som springer i mörk (svartaktig) tång....då blir det dåliga tider och jag har tyvärr ISO-skräck (vill ej gå över ISO 1000 med 7D MarkII)....
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej Daniel!

Tack för utförligt svar o kloka funderingar!

Du skriver "sedan en fullformatare spöade skiten ur min stackars 7DII på samma motiv i somras. "
Använde ni samma objektiv då? I så fall har ni ju gjort precis den jämförelsen som jag önskar...

Ang ljus, så är (tyvärr) ofta ljus en bristvara eftersom jag ofta fotar vadare som springer i mörk (svartaktig) tång....då blir det dåliga tider och jag har tyvärr ISO-skräck (vill ej gå över ISO 1000 med 7D MarkII)....
Hej!

Vi använde inte samma objektiv tyvärr, Nikon vs Canon. Men det var den vansinnigt stora skillnaden som fick mig att börja fundera kring om inte fullformat vore bättre än brännvidd. T ex dubbelbeckasin som behövde brusreduceras för att få bort fult brus vid ISO4000 som resulterade i detaljfattiga bilder, medan nikonisten med sin D4 kunde höja slutartiderna, slänga på en extender och ändå få ISO5000-bilder som såg ut om ISO800 ur min kamera sett till kvalitet.
Eller fota strömstare som matar ungar i skuggan vid en fors i skogen. Jag fick nöja mig med en porträttbild på typ 1/320 när den satt i solen medan nikonisten kunde höja slutartiderna och få snygga matningsbilder i skuggan osv.

Men jag har ju själv suttit och jämfört en del nu med samma objektiv och kommit fram till att det oftast lönar sig att använda 1DX'en, men ett undantag är om ljuset räcker ändå. Dock är det ju inte så ofta det händer för mig heller.
Jag håller med dig om ISO på 7DII, går heller inte gärna över 1000.

Jag lade upp ett album med några bilder för den här tråden där jag försöker jämföra kamerorna i ungefär samma situationer, jämföra brus osv. Tror det bara är att klicka på mitt namn och gå vidare därifrån.
För att jämföra kvalitet tog jag medvetet bilder med ungefär samma ISO för att ta bort objektivets betydelse där det inte är samma objektiv.

Mvh
Daniel
 

revox

Aktiv medlem
Hej!

Eftersom jag råkar ha både 7d2 och 5d4 passade jag på att göra ett litet snabbtest för att jämföra brusegenskaperna vid samma bildutsnitt.
Bilderna är tagna från samma position med samma objektiv, sedan har dom beskurits för att få med lika stor del av bilden. 7d2 bilderna har också minskats i storlek för att få samma antal pixlar som 5d4 bilderna.

Jag har svårt att hålla med dom som säger att fullformat är överlägset bäst när det gäller brusprestanda även om man vill beskära bilderna till samma utsnitt (vilket t.ex. är vanligt vid fågelfoto).
Brusprestanda per ytenhet kan dock vara lite olika p.g.a. sensorgeneration/konstruktion.

7d2, iso 1600, 1/100 s


5d4, iso 1600, 1/100 s


7d2, iso 3200, 1/200 s


5d4, iso 3200, 1/200 s
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tyvärr

Tyvärr så blir det inte bättre än den utrustning du har. I alla fall inte om vi snackar kombos som väger 3 kg eller mindre. Ett fullformatshus hjälper inte vad gäller brus och skärpa (du får ha en 2x istället för en 1,4 eller beskära i motsvarande grad). Däremot har 1dx,1dxII en annan fördel. Det är att tillsammans med vissa objektiv t.ex. 400/4 DO II så sackas inte hastigheten ner mätbart tillsammans med originalkonverters. Fast det hjälper ju inte i ditt fall eftersom det inte blir bättre ändå Kanske något snabbare AF med 2x + 1DX än 1,4+7DII) till bekostnad av sämre skärpa) . 1 DX-hus tillsammans med konverter ger ju inte längre räckvidd bara knappt samma. Har du provat annat än originalkonverters? Med Kenko 1,4 dgx 300 så är AF-hastigheten med 400/5,6 ungefär dubbelt så snabb (med 7DII) som tc 1,4 III. Tyvärr har Canon ändrat i mjukvaran på många nyare objektiv så att denna fungerar väldigt dåligt på 7DII + Kenkokonvertern. På min 100-400 IS II så funkar det dåligt som ett exempel. Hade jag varit du skulle jag testa denna konverter och se hur den fungerar med 400DO och 7DII, det är ju ett f/4-objektiv så kanske fungerar det bra. Det är som jag ser det enda möjligheten att få längre räckvidd med snabb AF vid samma vikt. Annars kan du ju se fram mot kommande 600/4 DO. Fast det kan ju ta några år innan den kommer och den kommer nog att väga runt 3 kg.

Om nu 5DSR skulle fungera bättre med 1,4III+400/DO än 7DII så hade det ju varit ett alternativ (trots betydligt sämre buffert och serietagning). Att skärpan sitter och AF hänger med är ju viktigast. Vet inte om det finns sådana jämförelser. Du skulle i alla fall kunna beskära bilden till nästan samma utsnitt som 7DII.

Skriv i tråden vad du kommer fram till snälla. Håller själv på att spara ihop till 400 DO men trodde att AF med originalkonverter var snabb med 7DII-kombon.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon fågelfotograf som jämfört ovanstående 3 hus? Jag fotar enbart fåglar (och kommer naturligtvis oftast inte så nära objektet som jag önskar).
Jag använder idag 7D MarkII med nya Canon 400/4,0 DO (och oftast en konverter 1,4). Jag upplever att mina bilder blir skarpa, men att autofokus är dålig/långsam när jag har konvertern på (det blir skarpt när den väl hittar fokus, men det tar tid när det är en flygande fågel!)
Överlag vill jag kunna zooma upp bilden så mycket som möjligt utan att det blir pixligt (närbilder/detaljbilder är viktigare för mig än "landskaps/stämningsbilder").

Kanske är ett fullformatshus med större sensor (och en konverter 2,0) en fördel för mig?
Av de tre kamerorna så sitter pixlarna sitter tätast på EOS 7D II, med EOS 5DS marginellt efter (skillnaden är så lite att den knappast har någon betydelse). På EOS 5D IV sitter pixlarna glesare.

Om man beskär en bild från en EOS 5DS till samma storlek som en bild från en EOS 7D IV så får man alltså samma bild (under förutsättning att samma objektiv har använts). Eftersom du gärna vill beskära och EOS 7D II är billigare än EOS 5DS så tycker jag valet är rätt klart. EOS 7D II tror jag dessutom har vassare AF än EOS 5DS och 7D II har högre bildfrekvens.
 

PMD

Aktiv medlem
Har t ex en bild på dvärgsparv i ISO 3200 med den kameran, där i princip alla fjäderstrukturer är frånvarande trots att den bara är beskuren till hälften, medan samma bild hade sett fantastisk ut om ISO1000 hade varit möjligt. Fullformataren hade naturligtvis räddat den.
Men du hade fått en mindre fågel på bilden med småbildskameran ("fullformataren"), givet samma objektiv. Om du beskär bilden så ökar också bruset i presentationsbilden, så det är rätt tveksamt om du hade vunnit på att gå upp i sensorstorlek om inte fågeln hade fyllt bildytan på småbildsensorn.
 

Mattias U

Aktiv medlem
Tack Stefan, och tack för bilder! Precis den jämförelsen jag vill ha. Brusprestandan tycks vara den samma, medan färgerna verkar bli aningen starkare/klarare på din 5D4 (åtminstone med ISO-tal på över 1000).

Tack Tony! Med dina råd kanske jag sparar 30.000kr! Intressant att du skriver att brusnivån inte blir bättre med ett fullformat (jämfört med 7DMarkII). Vissa fotografer pratar ju om att de anser att pixlarna "blöder över" i varandra och ger lite "extra brus" på 7DMarkII eftersom sensorn är ganska liten...
 

revox

Aktiv medlem
Tack Stefan, och tack för bilder! Precis den jämförelsen jag vill ha. Brusprestandan tycks vara den samma, medan färgerna verkar bli aningen starkare/klarare på din 5D4 (åtminstone med ISO-tal på över 1000).
Varsågod :)
Jag har inte full koll på inställningarna/profilerna i raw-konverteringen för båda kamerorna i lightroom när det gäller färgerna, så jag skulle nog vilja testa lite mer innan jag är säker på om det är en verklig skillnad.
Brusreduceringen är dock av i båda fallen!
 

revox

Aktiv medlem
Jag hade bevisligen inte koll :)
Kikade nu och det var två olika profiler för 7d2 och 5d4 i lightroom...

Nu är 7d2-bilderna ändrade och uppladdade på nytt så att de har "samma" profil som 5d4, d.v.s "camera neutral"
(Samma är det väl kanske inte, men dom heter iaf samma :) )
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Små pixlar

Tack Stefan, och tack för bilder! Precis den jämförelsen jag vill ha. Brusprestandan tycks vara den samma, medan färgerna verkar bli aningen starkare/klarare på din 5D4 (åtminstone med ISO-tal på över 1000).

Tack Tony! Med dina råd kanske jag sparar 30.000kr! Intressant att du skriver att brusnivån inte blir bättre med ett fullformat (jämfört med 7DMarkII). Vissa fotografer pratar ju om att de anser att pixlarna "blöder över" i varandra och ger lite "extra brus" på 7DMarkII eftersom sensorn är ganska liten...
Ja, man kan nog säga att kvalitén per pixel är bättre i 5DIV/1dx än i 7DII. Fast jämför du pixlar bör jämföra med 5DS/5DSR som har ungefär lika stora/små pixlar som 7DII. Då är skillnaden marginell (kolla in PMD´s 2 inlägg). 5DIV bör dock gå bort i ditt fall eftersom den ger slö AF med 2x-konvertern (5DIV + 1,4-konverter ger dig förmodligen för lite räckvidd). Då är garanterat 7DII + 1,4 konvertern betydligt snabbare. Med 5DSR kan du använda samma 1,4-konverter fast jag vet ju som sagt inte om AF är säkrare med den likt 1DX-kamerorna.

Kanske finns det någon här som har testat de aktuella kombinationerna dvs 5-kamerorna mot 7DII med ditt objektiv. Själv har jag bara testat gamla 5DIII mot 7DII tillsammans med 400/5,6, 100-400 IS II och 500/4 IS. I de fallen vinner 7DII när det gäller kombinationen AF/räckvidd/brusnivå (OBS brusnivåer jämförda när man satt på konvertrar för samma utsnitt/beskuret till samma utsnitt.) Som jag skrev tidigare så blev bästa kombon då det gäller AF/räckvidd/vikt mitt gamla 400/5,6 + kenko 1,4 DGX 300. T.ex. så hänger mitt 100-400 IS II + EF extender 1,4 III inte alls med i AF-hastighet jämfört med gamla kombon (400/5,6 + Kenko). Och nu pratar vi flygande fågel, både rovisar och vadare, änder på sträck. En nackdel med kenkon är dock att den ibland kan uppträda lite nervöst och jaga fokus men den har ingen mjukvaruspärr som sänker AF-hastigheten (som canonextendrarna har till nästan alla objektiv-extender-kamerakombos). Vore väldigt intressant att testa den med 400 DO och 7DII!
 

Larslaguna

Aktiv medlem
Men du hade fått en mindre fågel på bilden med småbildskameran ("fullformataren"), givet samma objektiv. Om du beskär bilden så ökar också bruset i presentationsbilden, så det är rätt tveksamt om du hade vunnit på att gå upp i sensorstorlek om inte fågeln hade fyllt bildytan på småbildsensorn.
precis så tycker jag också det är, jag är också tveksam om man vinner så jätte mycket på fullformat i alla lägen.
jag kör mycket 7D mark II förr med Canon 500 F/4 is II med 1,4 III extender nu med Canon 600 F/4 is II med 1,4 III extender och jag tycker Af är rapp och snabb i alla lägen, men jag tycker AF är lite inkonsekvent på 7D mark II, skärpan är ganska varierande så att säga, När skärpan sitter är bilderna mycket bra.

när jag kör 1dx mark II så är ju helt klart Af i en helt annan liga jag tycker Af är mycket konsekvent även med 2x extender alltid skarpa bilder.

Angående bildkvalitén är jag ju så klart väldigt imponerad av hur högt man kan gå i iso på 1dx mark II,
men man skall komma ihåg att man tappar nästan lika mycket i bildkvalitet av att hänga på 2x extender på en fullformat på grund av att man får köra högre iso för att komma lika nära som när jag kör min cropp kamera utan extender. kanske en liten fördel till fullformat jag är inte övertygad i alla lägen faktiskt.

nu handlade detta förvisso inte om 1dx mark II men som jämförelse och min syn på det -:)

/Lasse
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Flygande

Nu handlar TS problem i första hand om objektiv-kamerakombinationer som ska ha snabb AF och långräckvidd för flygande fågel. Vi pratar om att man har mellan tiondelar av sekunder upp till kanske några enstaka sekunder för att dokumentera pippin. Tror inte man hinner gå närmare då;). Fåglar som sitter stilla är förmodligen inte problemet.
 

cango

Avslutat medlemskap
Nu handlar TS problem i första hand om objektiv-kamerakombinationer som ska ha snabb AF och långräckvidd för flygande fågel. Vi pratar om att man har mellan tiondelar av sekunder upp till kanske några enstaka sekunder för att dokumentera pippin. Tror inte man hinner gå närmare då;). Fåglar som sitter stilla är förmodligen inte problemet.
förstog inte att det enbart var flygande fågel, då jag uppfattade att närbilder/detaljbilder var viktigt. Närbilder/detaljbilder av flygande fåglar - ja, då krävs det en hel del - och ju längre räckvidd, ju svårare att hålla dem inom sökarbilden.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Men du hade fått en mindre fågel på bilden med småbildskameran ("fullformataren"), givet samma objektiv. Om du beskär bilden så ökar också bruset i presentationsbilden, så det är rätt tveksamt om du hade vunnit på att gå upp i sensorstorlek om inte fågeln hade fyllt bildytan på småbildsensorn.
Jag tycker 5dsr borde få en fördel gentemot 7d mkii. Jag tror 5dsr är cirka ett steg bättre på att samla ljus än 7dmkii, faktiskt något bättre än 5dmkiii. En 1.6 crop på en 22mp fil från 5dmkiii ger knappt 8mp. 7d mkii 20,2mp och 5dsr 19mp. Fördelen som 5dmkiii hade utav mindre brus äts upp när 8mp ska visas lika stort tex vid utskrift. Skillnaden i mp mellan utsnittet från 5dsr och 7dmkii däremot är ju marginell. Borde då inte 5dsr ha ett steg mindre brus i sin 1.6 crop än de två övriga? Du brukar ha rätt så jag ska nog snarare fråga var jag tänker fel :). Har läst att 5dsr ska ge en marginellt bättre bildkvalitet än 7dmkii tex vid bif. Det hela steget brusmässigt som jag försöker hävda har de däremot inte kommit fram till ;).

Autofokus i 5dsr ska vara minst lika bra som i 7dmkii däremot vinner ju mkii i bilder per sekund.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tycker 5dsr borde få en fördel gentemot 7d mkii. Jag tror 5dsr är cirka ett steg bättre på att samla ljus än 7dmkii, faktiskt något bättre än 5dmkiii.
Det stämmer att en småbildsensor fångar cirka 1 steg mer ljus än en APS-C-sensor, men det kräver ju att motivet fyller ut hela bilden i båda fallen. Det är ju skillnaden i yta som gör skillnaden i ljusfångst.

Skillnaden i mp mellan utsnittet från 5dsr och 7dmkii däremot är ju marginell. Borde då inte 5dsr ha ett steg mindre brus i sin 1.6 crop än de två övriga?
Om man beskär en 5Ds-fil ner till APS-C-storlek så får man samma brus som med en 7D Mark II. Det är i grunden samma sensor, men i två olika storlekar. Om vi tänker oss att vi skriver ut 7D2-bilden och den beskurna 5Ds-bilden i samma storlek så är det lätt att förstå att bilderna blir lika, förstoringsfaktorn blir samma, alltså förstoras bruset lika mycket.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Har ägt alla, och skulle jag bara välja en för fågel så blir det tveklöst 7D Mark II.
Bättre räckvidd och mycket snabbare. Flygande fågel och 5b/s är ingen höjdare...

Som sagts tidigare så försvinner i stort sett fullformatarens fördel om du måste beskära bilden.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Stämmer då detta? Vi utgår ifrån att man måste beskära FF till crop format

Om tätheten och kvalitet med pixlar är likvärdig i den "använda" delen av sensorn så är också brusegenskaperna lika. Om det skulle vara färre pixlar så förbättras generellt brusegenskaperna?

Om tätheten och kvalitet med pixlar är likvärdig i den "använda" delen av sensorn så är också den skärpa (MTF värde) man får genom samma objektiv lika. Om det skulle vara mera pixlar så förbättras generellt objektivens MTF värden
 
ANNONS