Annons

17-55/2,8 autofokusljud

Produkter
(logga in för att koppla)

mlovholm

Medlem
Hej!
Jag skaffade just ett begagnat Nikkor 17-55 f2.8. Förutom att det är helt fantastiskt och stor som tegelsten har det ett högfrekvent oljud då man autofokuserar och det måste leta lite längre. Jag är mest nyfiken om det här hör till objektivets ljud, eller om det är något mystiskt på gång.

Det är svårt att beskriva oljudet bättre, men jag googlade lite på oljud och det här objektivet utan att hitta annan info än att det har jätte tyst AF. Och högt är inte ljudet....

Hur som helst, kan någon med ett 17-55 berätta om det faktiskt har ett sådant här ljud?

Ps. tack till alla nya FX-ägare som dumpar DX-linser till studerandepriser :)

Det låter inte som ditt ex är friskt...mitt upplever jag som mycket tyst och kniper fokus snabbt. I vilka situationer låter det och framförallt jagar?

Det jagar inte mer än det borde, men då det åker från ena änden av fokuseringsintervallet till det andra är det ett lätt vinande eller ett lite högfrekvent oljud. Svårt att beskriva, men jag skulle inte säga att min gamla 18-70 har ett sådant ljud, därför jag funderade, men jag hittade en videosnutt där man en kille fokuserar fram och tillbaka med ett 17-55:
http://www.youtube.com/watch?v=wrPjZofitQE

Ett litet gnisslande ljud hörs men inte så mycket, min låter ungefär likadant, men lite högre. Kan du kolla om din har ett motsvarande ljud?

Mitt låter som det i klippet och det skall vara helt normalt. Om du upplever ett skarpare ljud och känner dig osäker så lämna in på lämpligt serviceställe. Eller gör eget youtube klipp så kan vi lyssna :)

Edit: Lyssnade igen på klippet och kunde iofs höra ett svagt gnissel som jag inte har på min. Annars så...

Senast ändrad:
Jag frågade precis samma sak om mitt 18-70 förut. Allt jag hade läst var att det skulle vara så tyst men mitt exemplar gav ibland ett "gnisslande" ljus ifrån sig. Högfrekvent.

Jag har inte 17-55 men 17-35 f2.8 - vet inte om de är från samma "era" men det objektivet är verkligen tyst, utan missljud.

Hur som helst har jag aldrig haft något problem med min 18-70. Den tar lika bra bilder som alltid :)

Är ditt objektivt lite eller mycket använt? Var för jag undrar är för att jag tror att min 18-70 låter mindre nu när jag använt det ett tag.

Allright. Det verkar ju som om det ändå är möjligt att ljudet hör dit. Nå, jag ska gå via de som servar nikon här i stan och fråga vad de tror, tack för infon!

ANNONS
Götaplatsens Foto