Annons

Canon 5D Mark IV vs Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej!
Har för närvarande en Canon 5D Mark IV, efter jag sålt min Canon 5Ds R och 5D Mark III, och behöver ett till hus. Hade tidigare en 1D Mark III som jag verkligen gillade, förutom att det var för lite pixlar så gillade jag känslan och snabbheten.

Nu behöver jag som sagt ett till hus, och funderar på om jag ska köpa en till Mark IV eller om jag ska satsa på en 1D X istället. Hade naturligtvis helst köpt en 1D X II men känns som det är lite för mycket pengar, men jag har inte helt uteslutet den. Har hittat en begagnad 1D X för 29 900 som gått 12 000 exponeringar på en fotoaffär, hur känns det priset?

Jag är ansluten till en bildbyrå (Folio) och fotar då en del sport, som löpning, skidåkning, crossfit osv. Sen fotar jag även en del bröllop, förutom vanliga traditionella fotouppdrag för tidningar och företag. Gissar att 1D X är ungefär på samma nivå som 5D Mark III i bildkvalitet förutom lite mindre upplösning, stämmer det?

Det jag vinner på att köpa en 1D X istället för en till Mark IV är framförallt snabbheten och något robustare byggd. Det jag förlorar är främst dynamiskt omfång, wifi (som jag verkligen gillar och använder), touch skärm och video-fokus.

Hur skulle ni gjort, eller har ni några råd att ge?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om du redan har en 5D Mark IV kan er vara bra att skaffa en 1D X. Skillnaden i serietagning för stor skillnad för vissa actionmotiv.

Då har du ju ändå 5D4 när du måste ha högsta bildkvalitet.

1D X ger en aning högre bildkvalitet än 5D Mark III. Det dynamiska omfånget är lite större vid högre ISO.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Om du redan har en 5D Mark IV kan er vara bra att skaffa en 1D X. Skillnaden i serietagning för stor skillnad för vissa actionmotiv.

Då har du ju ändå 5D4 när du måste ha högsta bildkvalitet.

1D X ger en aning högre bildkvalitet än 5D Mark III. Det dynamiska omfånget är lite större vid högre ISO.
Tack för svaret, var ungefär vad jag själv var inne på.
 
ANNONS