Annons

Sony A7c och objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony A7c är ju främst designad för att vara en liten kompakt och hyfsat lätt och smidig kamera. Sony tror att den kan attrahera en yngre publik som inte vill släpa på jättestora klunsiga systemkamerakombos. Skärmens utformning tyder mer på den vänder sig mycket till videobloggare också. Därför blev jag lite förvånad när jag såg Cyberphotos A7c-kampanj erbjuda just sådana klunsiga kombos. Kameran är ju dessutom rätt dyr i sig och här pushar man för objektiv som i en del fall skulle göra att man hamnar på ett kombopris på mellan 40-50 tusen i en del fall.

Vilka ungdomar har de pengarna för det första och tappar man inte hela grejen då med det lilla smidiga kamerahuset. Jag är mest förvånad över att Cyberphoto inte mer konsekvent pushat Sonys fina kompakta relativt billiga 1,8-serie istället och andra små objektiv såsom exv. det pyttelilla Sony Zeiss 35mm/2,8. Den gamla Sony Zeiss 55:an hade de ju mycket riktigt fått med i erbjudandet och det var väl det enda som kändes riktigt logiskt. Känns ju mer som att det nya lilla kitobjektivet är precis rätt och optimalt om man nu vill ha en zoom, för det ger ju just den kompakta, lätta och smidig kombo som målgruppen förmodligen efterfrågar.

Om jag köpte en kamera som denna så inte vore det de stora klunsiga zoomarna som min egen Sony 24-105mm/4 eller GM 24-70mm/2,8:an som jag skulle tänka först på att skruva på, utan snarare en liten smidig "prime" som en 24mm/1,8, 35mm/1,8 eller 55mm/1,8.

Är det fler som reagerat över detta?
Jag tror nämligen inte alls att denna FF-kamera kommer användas på samma sätt som övriga A7:eek:r och A9:eek:r. Jag är heller inte övertygad om att det kommer vara relativt fattiga ungdomar som kommer köpa den. Den här kameran är ju mer optimal för gatufoto än något annat Sony haft i FF-format tidigare och jag tror det är där den kommer finna sin verkliga nische.

Vad tror ni?

Har ju också sett en hel del kritik just mot priset och jag skulle bli förvånad om kamerahuset inte droppar ner mot 17-18 000 inom ett drygt halvår eller år. A7 III är ju i stort sett en gammal konstruktion som idag går mot tre år. Särskilt videospecarna får väl ingen att gå ner i spagat idag även om AF i video förbättrats starkt. Jag tror exv. många tycker att nära 25 000 spänn för kitet är lite väl magstarkt.


 

Astroscapist

Aktiv medlem
Att just den kameran kostar så mycket tyder att storebror A7IV kommer kosta en slant. Det är iaf den tanken Som slagit mig.

/Stefan
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Att ge rabatt på objektiv som kostar runt 4000:- (dina "kompakta relativt billiga") verkar inte vettigt...... då måste dom ju skänka bort dom........
 

afe

Aktiv medlem
Sony har under flera år höjt priset för varje uppgraderad modell, så det är nog inte alls omöjligt att A7 IV kommer kosta kring 30 KKr. I och med att de äldre modellerna fortfarande säljs är det de som blir instegskamerorna.

A7C blir ju instegsmodellen bland kompakta småbildskameror och lär följas av en (dyrare) A7C II där man rättat till de folk klagat på om den första versionen.
 

Sabud

Aktiv medlem
Är inte så säker att just A7C kommer att bli ungdomarnas kamera, den kostar trots allt en hygglig slant. Tror snarare att det hos Fujifilm X100 lägret finns en och annan som kan tänka sig en FF kamera och då A7C nu när `spegelhuset´ försvunnit.

/Stephan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Synd att Sony inte har DO tekniken för då skulle de lättare kunna skapa en kompakt telezoom som komplement till den nätta normalzoomen.

Jag har svårt att tro att det kommer dröja ett halvår ens innan priset är nere på 17.000kr.

Nikon Z5 kommer ju droppa i pris och den är redan nu billigare. Canon RP är lite sämre spexade men den kommer säkert falla en del också. Tror inte Sonys pris är hållbart även om jag kan förstå att litenheten tilltalar till viss del.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Jag har inte fått intrycket att Sony riktar denna kamera till ”ungdomar”, priset i sig tyder ju inte alls på det.

Detta känns som en kamera för dem som vill ha en kompakt, snygg kamera för exempelvis resor och gatufotografering och som är beredda att betala en slant.

Personligen skulle inte köpa en som min enda kamera, skulle sakna en ordentlig EVF och mer knappar/rattar. Däremot skulle jag gärna ha en som komplement till min A7III. Ungefär som det jag använder min A6400 till i dagsläget.

Men finns säkert många som nöjer sig utmärkt med det A7C erbjuder.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte sett någonstans (förutom i Sten-Åkes inlägg) att den skulle vara tänkt för ungdomar. Däremot att den enligt t.ex. Fotosidan är tänkt för hobbyfotografer som kanske inte är lika nördiga som vi är här. För det ändamålet är den förstås utmärkt även om den kostar en hel del.

"Sony A7c är antagligen främst tänkt för att användas under semestrar, utflykter och familjehögtider. Och då är det trevligt med ett litet och lätt kamerahus."
 

afe

Aktiv medlem
För övrigt är den tydligen inte helt bra som gatufotokamera då slutaren är högljudd, och den elektroniska slutaren lider av rolling shutter (också enligt FS snabbtest).
 

Snuddas

Aktiv medlem
Sony A7c är ju främst designad för att vara en liten kompakt och hyfsat lätt och smidig kamera. Sony tror att den kan attrahera en yngre publik som inte vill släpa på jättestora klunsiga systemkamerakombos. Skärmens utformning tyder mer på den vänder sig mycket till videobloggare också. Därför blev jag lite förvånad när jag såg Cyberphotos A7c-kampanj erbjuda just sådana klunsiga kombos. Kameran är ju dessutom rätt dyr i sig och här pushar man för objektiv som i en del fall skulle göra att man hamnar på ett kombopris på mellan 40-50 tusen i en del fall.

Vilka ungdomar har de pengarna för det första och tappar man inte hela grejen då med det lilla smidiga kamerahuset. Jag är mest förvånad över att Cyberphoto inte mer konsekvent pushat Sonys fina kompakta relativt billiga 1,8-serie istället och andra små objektiv såsom exv. det pyttelilla Sony Zeiss 35mm/2,8. Den gamla Sony Zeiss 55:an hade de ju mycket riktigt fått med i erbjudandet och det var väl det enda som kändes riktigt logiskt. Känns ju mer som att det nya lilla kitobjektivet är precis rätt och optimalt om man nu vill ha en zoom, för det ger ju just den kompakta, lätta och smidig kombo som målgruppen förmodligen efterfrågar.

Om jag köpte en kamera som denna så inte vore det de stora klunsiga zoomarna som min egen Sony 24-105mm/4 eller GM 24-70mm/2,8:an som jag skulle tänka först på att skruva på, utan snarare en liten smidig "prime" som en 24mm/1,8, 35mm/1,8 eller 55mm/1,8.

Är det fler som reagerat över detta?
Jag tror nämligen inte alls att denna FF-kamera kommer användas på samma sätt som övriga A7:eek:r och A9:eek:r. Jag är heller inte övertygad om att det kommer vara relativt fattiga ungdomar som kommer köpa den. Den här kameran är ju mer optimal för gatufoto än något annat Sony haft i FF-format tidigare och jag tror det är där den kommer finna sin verkliga nische.

Vad tror ni?

Har ju också sett en hel del kritik just mot priset och jag skulle bli förvånad om kamerahuset inte droppar ner mot 17-18 000 inom ett drygt halvår eller år. A7 III är ju i stort sett en gammal konstruktion som idag går mot tre år. Särskilt videospecarna får väl ingen att gå ner i spagat idag även om AF i video förbättrats starkt. Jag tror exv. många tycker att nära 25 000 spänn för kitet är lite väl magstarkt.


Håller helt med om din reaktion. Kanske CyberPhoto har för många tunga Sony-objektiv på lagret? Om jag stod inför valet av den nya A7c och medföljande kit-objektiv skulle jag nog tänka mig att lägga till några Samyang, t.ex AF 18/2,8, AF 35/1,8 och AF 45/1,8 som är mera passande för kameraformatet. Skulle bli ett utmärkt paket för ex.vis gatufoto, landskap och arkitektur.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Synd att Sony inte har DO tekniken för då skulle de lättare kunna skapa en kompakt telezoom som komplement till den nätta normalzoomen.

Jag har svårt att tro att det kommer dröja ett halvår ens innan priset är nere på 17.000kr.

Nikon Z5 kommer ju droppa i pris och den är redan nu billigare. Canon RP är lite sämre spexade men den kommer säkert falla en del också. Tror inte Sonys pris är hållbart även om jag kan förstå att litenheten tilltalar till viss del.
Nikon är faktiskt Sony-fotografernas bästa vän även om en del Sony-vänner kanske inte alltid förstår det. Därför vore det inget vidare om Nikon skulle få för stora problem att klara sig i denna dubbelkris man lever i nu. En Z5 kostar ju tydligen mindre med det kompakta kitobjektivet än vad Sony A7c gör utan och det tycker jag är lovande för framtiden.

Sony kan faktiskt heller inte leva i längden som om marknadskrafterna inte gäller för dem. Om efterfrågan ser ut som den gör nu så kommer de nog behöva sänka priserna en hel del om de överhuvudtaget ska få någon marknad för A7c.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony har under flera år höjt priset för varje uppgraderad modell, så det är nog inte alls omöjligt att A7 IV kommer kosta kring 30 KKr. I och med att de äldre modellerna fortfarande säljs är det de som blir instegskamerorna.

A7C blir ju instegsmodellen bland kompakta småbildskameror och lär följas av en (dyrare) A7C II där man rättat till de folk klagat på om den första versionen.
Ja det har du ju rätt i att det är de äldre modellerna som i praktiken blir instegsmodellerna. Så har ju Canon kört bra mycket längre än Sony.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inte sett någonstans (förutom i Sten-Åkes inlägg) att den skulle vara tänkt för ungdomar. Däremot att den enligt t.ex. Fotosidan är tänkt för hobbyfotografer som kanske inte är lika nördiga som vi är här. För det ändamålet är den förstås utmärkt även om den kostar en hel del.

"Sony A7c är antagligen främst tänkt för att användas under semestrar, utflykter och familjehögtider. Och då är det trevligt med ett litet och lätt kamerahus."
Jo jag har plockat upp det på flera ställen och det räcker väl faktiskt med att se en del videos där man pratar om att den riktar sig bl.a. till vloggare och att det just är unga influencers som demar just den typ av användning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
..............Personligen skulle inte köpa en som min enda kamera, skulle sakna en ordentlig EVF och mer knappar/rattar. Däremot skulle jag gärna ha en som komplement till min A7III. Ungefär som det jag använder min A6400 till i dagsläget.

Men finns säkert många som nöjer sig utmärkt med det A7C erbjuder.
Ja precis så tänker jag också. Jag skulle nog älska den på gatan med min lilla Sony Zeiss 35:a men inte till det priset. Den behöver nog bli 4-5000 billigare bara, annars köper jag kanske ett Sony 200-600mm zoom istället. Det kan bli kul det med och plåta fågel i skärgården.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller helt med om din reaktion. Kanske CyberPhoto har för många tunga Sony-objektiv på lagret? Om jag stod inför valet av den nya A7c och medföljande kit-objektiv skulle jag nog tänka mig att lägga till några Samyang, t.ex AF 18/2,8, AF 35/1,8 och AF 45/1,8 som är mera passande för kameraformatet. Skulle bli ett utmärkt paket för ex.vis gatufoto, landskap och arkitektur.
Precis min tanke.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker nog inte att Sony skall välja för högt pris för att A7C är liten, man kan nästan tro det, specarna motiverar inte dagspriset tycker jag. annars kan A7C vara lämplig på många sätt, tex inom familjen där någon då har en A9 eller en annan A7RIII, där söner/döttrar kan ha en liten smidig A7C, objektiven finns inom familjen, spring i väg kamera när det är bråttom osv, men lägre pris tack.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den äldre generationen Sonykameror säljs fortfarande som nya. Har för mig att Sony ville ha kvar dom i produktionen som instegskameror till FF till de som inte kan motivera den höga kostnaden för att Den allra senaste.


/Stefan
 

jkm

Aktiv medlem
Sony A 6300 med ett 1,4 objektiv, ex vis Sigma 30 mm eller Viltrox 23 mm är ett prisvärt alternativ som täcker allmän fotografering. Komplettera ned ett 56 mm om du har det behovet... Sen undrar jag varför ingen tillverkare bygger ett FF hus avskalat från lullull i storlek med typ A 6xxx serien?? Med lullull menar jag touchskärm, bildstabilisering, wi-fi, video, tyst slutare mm mm. Hoppas att Fujifilm tar på sig detta? Älskar deras filmsimuleringar... Ha det gött!
 

Bengf

Aktiv medlem
Sony A 6300 med ett 1,4 objektiv, ex vis Sigma 30 mm eller Viltrox 23 mm är ett prisvärt alternativ som täcker allmän fotografering. Komplettera ned ett 56 mm om du har det behovet... Sen undrar jag varför ingen tillverkare bygger ett FF hus avskalat från lullull i storlek med typ A 6xxx serien?? Med lullull menar jag touchskärm, bildstabilisering, wi-fi, video, tyst slutare mm mm. Hoppas att Fujifilm tar på sig detta? Älskar deras filmsimuleringar... Ha det gött!
Ja men det är A7C precis det, endast IBIS skiljer i princip, slutaren skramlar sägs det, videodelen är av gamla sorten inget märkvärdigt med den, WIFI är gammalt som gatan, fans i gamla mobiler, EVF:n lär vara av gamla sugrörs hållet, så det är bara att köpa, batteriet lär dock vara riktigt bra :D
 
ANNONS