Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal gubbe och en Epson SC-P600 printer

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Skaffade just en begagnad Epson SC-P600 men fattar inte riktigt hur jag kan se om jag har fått rätt drivrutiner för skrivaren. Jag har en Mac 2013 och vill kunna justera utskrifterna på datorn innan jag trycker på "print" knappen. Hur gör jag? Tacksam för svar.
 

Gigas

Aktiv medlem
Tack för info! Nu är jag ett steg närmare att lyckas. Jag vill kunna skriva ut i svartvitt och finjustera utskriften. Gör man detta under bildbehandlingsprogrammet (SilkyPix 10 Pro" eller var?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tack för info! Nu är jag ett steg närmare att lyckas. Jag vill kunna skriva ut i svartvitt och finjustera utskriften. Gör man detta under bildbehandlingsprogrammet (SilkyPix 10 Pro" eller var?
Känner inte till SilkyPix, men jag kör helt enkelt cmd P i Photoshop och får upp panelen därifrån. Där väljer jag profiler, papperstyp, kvalitet och allt annat.

Det tar ett tag att få finess på det, men sedan är det bara att köra.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Tack för info! Nu är jag ett steg närmare att lyckas. Jag vill kunna skriva ut i svartvitt och finjustera utskriften. Gör man detta under bildbehandlingsprogrammet (SilkyPix 10 Pro" eller var?
Se till att skrivaren läggs till som SC-P600 series och inte som en airprintskrivare för då får du inte med icc-profilerna.
Sedan vid utskriften ska du använda Epsons inställnings som heter Advanced B/W för då använder skrivaren i princip bara dom grå patronerna.
 

Gigas

Aktiv medlem
Det verkar som om SilkyPix 10 Pro är mer komplicerat än jag klarar med skrivarprofiler till min "nya" Epson SC-P600. Jag gillar bildbehandlingsprogrammet för övrigt men med min Mac så kommer jag inte åt de drivrutiner som jag vill ha. Med Windows är det en hel annan sak tyvärr. Finns det något bra program för utskrifter där man kan justera på ett adekvat sätt utskrifter i främst svartvitt? Kan Lightroom vara ett alternativ kanske?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det verkar som om SilkyPix 10 Pro är mer komplicerat än jag klarar med skrivarprofiler till min "nya" Epson SC-P600. Jag gillar bildbehandlingsprogrammet för övrigt men med min Mac så kommer jag inte åt de drivrutiner som jag vill ha. Med Windows är det en hel annan sak tyvärr. Finns det något bra program för utskrifter där man kan justera på ett adekvat sätt utskrifter i främst svartvitt? Kan Lightroom vara ett alternativ kanske?
Jag har haft samma skrivare sedan den kom ut på marknaden med Windows 10 mest och det är inga konstigheter med drivrutinerna. Drivrutinetna finns hos Epson och profiler för Epsons papper får man med vid installationen s.k. ICC-profiler.

Det är längesedan jag använt Silkypix som är ett väldigt gammalt program som funnits länge men väl flugit lite under radarn de senaste 10-15 åren. Du kanske borde kolla på Lightroom istället eller något annat alternativ som har en framtid. Silkypix tyckte jag en gång var helt överlägset de tidiga verkligt usla versionerna av LR (version 1 och 2). Silkypix hade på den tiden en detalj i previews som var mycket bättre än LR. Där såg man på ett helt annat sätt än i LR vad man faktiskt gjort med bilderna.

För svartvitt har du redan fått de tips du behöver. Där finns allt som behövs i skrivaren. Observera då att du i det fallet får låta skrivardrivrutinen bestämma och det specas inifrån exv Lightrooms utskriftsmodul.

För färgutskrifter är det lite mer komplicerat och det beror på vad du har för skärm och om du både ska redigera bilder för skärm och publicering på nätet och skriva ut. Om skärmen bara kan visa sRGB så måste man hålla sig till sRGB genom hela flödet om man vil att skärm och utskrift ska stämma. Vill man exportera i den vidare Adobe RGB för ett bredare spektrum och skriva ut i detta kommer dina bilder att bli för röda och gula om du jämför med skärmen och den bara visar SRGB. Vill man ha synk skärm och utskrift med sRGB på skärm och Adobe RGB i filer och skrivare så finns nog ingen annan väg att kompensera bl.a. rött i drivrutinen men bättre då är istället att skaffa en skärm som klarar Adobe RGB och köra det rakt igenom och exportera filerna också i Adobe RGB. Problemet då blir emellertid att dina filer inte kommer se bra ut på alla de sRGB-skärmar som nästan alla Internet-surfare har om du inte kalibrerar din Adobe
-skärm tillfäligt för sRGB. Färghantering kan vare ett litet helvete om man går mellan skärmpublicering och utskrifter och inte har full koll på skrivar och RAW-konverterarinställningar i exv. Lightroom. Det krävs diciplin för att det ska funka.

Hoppas inte jag gjort dig rädd för färghantering med detta. :)
 
Senast ändrad:

Gigas

Aktiv medlem
Problemen är att jag inte får upp dialogrutan för Advance Black and White på skrivaren. Inte heller någon möjlighet att ställa in dpl. Är det Lightroom Classic som är mest lämplig? Jag körde för en del år sedan med Elements 6 men vet inte om detta program kan fungera för mig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det verkar som om SilkyPix 10 Pro är mer komplicerat än jag klarar med skrivarprofiler till min "nya" Epson SC-P600. Jag gillar bildbehandlingsprogrammet för övrigt men med min Mac så kommer jag inte åt de drivrutiner som jag vill ha. Med Windows är det en hel annan sak tyvärr. Finns det något bra program för utskrifter där man kan justera på ett adekvat sätt utskrifter i främst svartvitt? Kan Lightroom vara ett alternativ kanske?
Så kan det vara i en del program att de bara ser de profiler de själva kommer med. Är det så är det bättre att välja något modernare som kan läsa profilerna som är installerade i operativsystemen istället. Det är så det ska vara idag. Silkypix kanske lider just av att inte göra detta. Det var en gång det som gällde innan operativsystemen kunde stöda ICC-profilerna fullt ut och programnen anpassats för detta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Problemen är att jag inte får upp dialogrutan för Advance Black and White på skrivaren. Inte heller någon möjlighet att ställa in dpl. Är det Lightroom Classic som är mest lämplig? Jag körde för en del år sedan med Elements 6 men vet inte om detta program kan fungera för mig.
Du måste öppna drivrutinen. I Windows kollar man under Egenskaper/Properties och sedan under Färg /Color. Där väljer du Advanced B&W Photo. I programmen man skriver ut från måste du också välja att skrivaren ska hantera färgerna - handled by printer. Annars styr programmen.

Någon som kör Mac kan kanske guida detta bättre i detalj.

Någon kan kanske även hjälpa till med frågor om Elements.

Någon kan kanske hjälpa till med Silkypix 10 också. Det är ju möjligt att man även kan få detta att fungera, vad vet jag.
 

Gigas

Aktiv medlem
Äntligen är printern igång med hjälp av Kent på Scandinavian Photo Gbg. Han ringde mig och sa att en bra utskrivnings-app är Epson Print Layout. Det var mycket besvärligt att kunna ladda ner rätt drivrutiner in på hårdisken men trägen vinner. Nu är den första "riktiga" svartvita A3+ kopian klar och jag är mycket nöjd. Bilden tagen 1978 på Ilford FP4 med min dåvarande Leica M4 med Summicron 35mm. Tack alla för tips och hjälp denna gång. Nu blir det mer "printing" i morgon när nya bläckpatroner hämtats.
 

Gigas

Aktiv medlem
Jo, så var det det här med kalibrering också! Jag har skaffat mig en X-Rite Display i1 Pro och att kalibrera bildskärmen var ganska enkelt men skrivaren är det sämre med. Hur hittar man de sparade värden som man fått genom att skriva ut de små färgrutorna? För där tar det stopp för mig!
 

alfin

Aktiv medlem
Jo, så var det det här med kalibrering också! Jag har skaffat mig en X-Rite Display i1 Pro och att kalibrera bildskärmen var ganska enkelt men skrivaren är det sämre med. Hur hittar man de sparade värden som man fått genom att skriva ut de små färgrutorna? För där tar det stopp för mig!
i1 Display Pro är väl en monitorkalibrator och kan såvitt jag vet inte kalibrera din skrivare. Då måste du uppgradera din colorimeter till en spektrofotometer. Ladda ner papperstillverkarnas standardprofiler eller köp/beställ skrivarprofiler för ditt papper.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är längesedan jag använt Silkypix som är ett väldigt gammalt program som funnits länge men väl flugit lite under radarn de senaste 10-15 åren. Du kanske borde kolla på Lightroom istället eller något annat alternativ som har en framtid.
Kom igen Sten-Åke! Du borde kanske kolla på senaste mjukvarorna och uppdatera dina kunskaper! Silkypix kan det mesta som andra program kan, även om det är knöligt att lära sig. För exempelvis Fujifotografer slår Silkypix konkurrenten Lightroom varje gång!
 

Artis

Aktiv medlem
För att tillägga för Mac användare så Epson Sverige är mycket fattig med drivrutiner, speciellt till äldre operativsystem ex vis 10.13. Själv brukar jag hämta drivrutiner från Epson.com.au
 
ANNONS