Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken skrivare rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke i Malmö

Aktiv medlem
Hej alla

Min Epson 3800 har gått hädan efter lång och trogen tjänst och jag måste nu köpa en ny skrivare. Vilken hade ni rekommenderat idag? Har en del A2-papper kvar så gärna en skrivare som klarar det formatet, men inte nödvändigt om det skulle finnas andra fördelar. Den större bläckmängden i 3800 har varit skön att ha även om det är dyrt när man ska byta. Jag vill gärna höra era åsikter om vad man borde köpa om man är på jakt efter en kompetent skrivare och varför.

Mvh
Joakim
 

apersson850

Aktiv medlem
Om jag hade tänkt köpa en idag hade det blivit en Canon PRO-1000. Men jag har redan en PRO-1 och är inte motiverad att byta bara för att kunna skriva A2.
 

ThomazK

Medlem
Hej alla

Min Epson 3800 har gått hädan efter lång och trogen tjänst och jag måste nu köpa en ny skrivare. Vilken hade ni rekommenderat idag? Har en del A2-papper kvar så gärna en skrivare som klarar det formatet, men inte nödvändigt om det skulle finnas andra fördelar. Den större bläckmängden i 3800 har varit skön att ha även om det är dyrt när man ska byta. Jag vill gärna höra era åsikter om vad man borde köpa om man är på jakt efter en kompetent skrivare och varför.

Mvh
Joakim
Hej jag har en EPSON surecolor p600 skriver ut upp till A3+. Den skrivaren verkar ha utgått heter nu p700 för A3+ och p900 för A2. En sak såg jag på dom nya skrivarna, behöver inte byta mattsvart bläck mot foto svart bläck. I min skrivare byter skrivaren själv bläck, men det går alltid åt en viss mängd bläck vid byte av patron. Sen har den nytt bläck, dammtätad, det är några saker som dom ändrat.
Annars mycket nöjd med epson skrivare.

M.V.H Thomas K
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har Canon Pro-1000, och rekommenderar den. Har tidigare jobbat med 3880.
Jag upplever Canonskrivaren som mindre lynnig, den bara funkar. Hittills har den aldrig kletat ihop, även om det kan gå flera veckor mellan utskrifter ibland.

Egentligen är det väl hugget som stucket vad gäller utskriftskvalitet mellan Epson och Canon, men jag är imponerad av hur problemfri min Canon har varit under de tre (?) år jag haft den. Den är fasligt robust också, och därmed tung som bly. Visst kostar det en mindre förmögenhet att byta alla tolv bläckpatronerna, men man byter ju i regel en i taget och 80 ml räcker länge.
 

cowboy

Aktiv medlem
När min Epson 3800 lade av för ungefär tre-fyra år sen så köpte jag en Epson SC-P800.

Rejäla bläckpatroner, tydligare menyer på maskinen (än på 3800), kan ta A2 och går problemfritt. Verkar dessutom mindre benägen att torka ihop i munstyckena än tidigare. Utskriftkvaliten är samma på de två maskinerna, jag ser ingen skillnad. Jag är väldigt nöjd.

SC-P800 säljs nog inte längre utan det kommer en ersättare (SC-P900?)
 

Curt L

Aktiv medlem
Om vi utgår från A2 finns egentligen bara två alternativ, Epson Surecolor SC-P900 eller Canon Prograf Pro 1000. Båda har ungefär samma pris och har lika stora bläckpatroner som kostar likvärdigt. Canon behöver 12 patroner, Epson 10 st. Jag har själv företrädaren från Epson, SC-P800 och är mycket nöjd med den. Har också bara hört gott om Canons motsvarighet. En fördel med Epson är att du kan använda papper på rulle, du måste dock köpa rullpappershållare som tillbehör. Jag tror inte det går med Canon
 

cowboy

Aktiv medlem
Det finns en bra äldre diskussion här på Fotosidan om driftsäkerheten på Epson jämfört med Canon, främst avseende problematiken med igentorkning av munstyckena (som kan vara en riktig mardröm).

Jag hittar naturligtvis inte den aktuella diskussionen - vem behärskar fotosidans sökfunktion?

Jag vill minnas att Canon (kanske Canon Prograf Pro1000?) ansågs mera driftsäker än motsvarande Epson. Bildkvaliten ur de två skrivarna tror jag är likvärdig.

Själv har jag som sagt Epson SC- P800.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Om vi utgår från A2 finns egentligen bara två alternativ, Epson Surecolor SC-P900 eller Canon Prograf Pro 1000. Båda har ungefär samma pris och har lika stora bläckpatroner som kostar likvärdigt. Canon behöver 12 patroner, Epson 10 st. Jag har själv företrädaren från Epson, SC-P800 och är mycket nöjd med den. Har också bara hört gott om Canons motsvarighet. En fördel med Epson är att du kan använda papper på rulle, du måste dock köpa rullpappershållare som tillbehör. Jag tror inte det går med Canon
Stämmer – rulle på Canon går tyvärr inte. Det finns också en begränsning i längd på pappret, av någon anledning. Med senaste firmware kan man dock komma upp i 1200 mm. Förut var 635 mm max. Jag har just beställt ett paket 13x38 tum panoramapapper, så får jag se hur det går.
 

Jocke i Malmö

Aktiv medlem
Tack alla för synpunkter. Det verkar vara mellan dessa två A2-skrivare det står. Är det bekräftat att canon är mera driftsäker? Stort köpargument i så fall. 3800 var hyfsat bekymmersfri i många år, men nu får jag inte rätt på det längre.
 

sjunne

Aktiv medlem
Jag har varit lycklig ägare till en Epson SC-P800 i drygt halvtannat år och jag har aldrig haft några som helst problem med den! I och för sig så är den enda erfarenhet jag har av Canons skrivare begränsad. Jag har en iP7250 som jag använder för "kontorsutskrifter" och bilder i mindre format, upp t.o.m. A4. Även denna har fungerat oklanderligt men grejen är att jag är 1) gammal och 2) traditionsbunden så skulle jag köpa en A2-skrivare idag så hade det blivit en Epson!
 

cowboy

Aktiv medlem
Det finns en bra äldre diskussion här på Fotosidan om driftsäkerheten på Epson jämfört med Canon, främst avseende problematiken med igentorkning av munstyckena (som kan vara en riktig mardröm).

Jag hittar naturligtvis inte den aktuella diskussionen - vem behärskar fotosidans sökfunktion?

.....
Här hittade jag "den gamla diskussionen" från dec -18: https://www.fotosidan.se/forum/threads/bläckstråleskrivare-för-egna-utskrifter-eller-fotolabb.172923/
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Om vi utgår från A2 finns egentligen bara två alternativ, Epson Surecolor SC-P900 eller Canon Prograf Pro 1000. Båda har ungefär samma pris och har lika stora bläckpatroner som kostar likvärdigt. Canon behöver 12 patroner, Epson 10 st. Jag har själv företrädaren från Epson, SC-P800 och är mycket nöjd med den. Har också bara hört gott om Canons motsvarighet. En fördel med Epson är att du kan använda papper på rulle, du måste dock köpa rullpappershållare som tillbehör. Jag tror inte det går med Canon
Epson SC-P900 har numera 50 ml istället för 80ml som var SC-P800 och blir därmed dyrare att skriva ut på.
 

Lars.F

Aktiv medlem
Sitter i exakt samma sits som Jocke i Malmö, min 3800 har gett upp och nu kollar jag på ny skrivare, helst i A2 format. Valet står mellan Pro 1000 eller P900, just nu lutar det år Canonmodellen, den är lite billigare och patronerna är större. Nackdelen att byta är att jag har en del Epson papper kvar (fast man får väl skapa profiler....). Rulle skulle ju vara fint, men den till P900 verkar vara dyr som tusan och skrivare blir rejält mycket större. 1,2m på Canon är väl tillräckligt tror jag.
Eller också struntar man helt i skrivare och skickar till Crimson, fast det är ju nästan den roligaste delen av foto, när man ser den färdiga print kommer ur skrivaren.
Ett av mina favoritpapper är Epson traditional photo paper, finns det nåt liknande till Canon?
 
ANNONS