Annons

Vilken skrivare rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Jag vet inte om det här är relevant eller inte, jag har inte orkat läsa hela tråden!
Jag gjorde en utskrift nyss på min SC-P800 och jag kan säga att det är längesedan jag gjorde en utskrift senast! MINST ett år sedan... jag väntade mig ränder, missade färger etc. Kort sagt; jag skulle behöva göra en skrivarhuvudrengöring! Men icke! Perfekt utskrift!! Som alltid när det gäller Epson! Så det här är en skrivare jag verkligen kan rekommendera! Epson SC-P-800 (eller uppföljaren, jag vet inte om den här tillverkas eller ens säljs längre?!)
 

UlfHan

Aktiv medlem
Hur gamla var bläckpatronerna innan det årslånga uppehållet? Det verkar ju som om bläcket blir tjockare med åldern.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Hur gamla var bläckpatronerna innan det årslånga uppehållet? Det verkar ju som om bläcket blir tjockare med åldern.
Bläcket blir inte tjockare utan pigmentet sjunker till botten så det är bara ta ut patronen, skaka den försiktigt en stund och låt den sedan vila i 15 minuter så att ev. luftbubblor försvinner. Bläcket blir inte gammalt utan är bara skaka igång det igen.
 

pemrby

Aktiv medlem
Min 3880 har just gått i skroten och ny ska införskaffas. Blir en Canon PRO-1000 denna gång och inte Epson P900 - av de tester som jag hittat verkar de likvärdiga men möjligen är Canon mer driftsäker. Dessutom stör jag mig på P900:ans mindre "starter pack" bläckpatroner vid leverans men även att de "riktiga" patronerna gjorts mindre, 80ml till 50ml.
 

Fotograf Martinz

Aktiv medlem
Hejsan ....
Skulle nog precis som du skriver köpa Canon:s Prograf 1000 som verkar vara en kanonskrivare till en överkomlig peng. Har själv haft Epson 2 st. som är bra när allt fungerar men kass när skrivarnozzlarna ger upp.
 

snap01

Aktiv medlem
Haft många skrivare från epson deras storformatsskrivare. Alltid strul förr eller senare med igensatta munstycken. Dessutom är servicen dålig o svindyr. Så jag köpte canon pro 1000 o den funkar helt perfekt. Minst lika bra utskriftskvalitet o den kan stå längre tider utan några som helst problem.
Med epson då fick man ofta mecka för att få igång den.
Canon har en annan teknik som fungerar så mycket bättre.
så jag avråder verkligen att köpa skrivare från epson. Många av mina kollegor har bytt till canon o alla säger samma sak.
 

snap01

Aktiv medlem
Min 3880 har just gått i skroten och ny ska införskaffas. Blir en Canon PRO-1000 denna gång och inte Epson P900 - av de tester som jag hittat verkar de likvärdiga men möjligen är Canon mer driftsäker. Dessutom stör jag mig på P900:ans mindre "starter pack" bläckpatroner vid leverans men även att de "riktiga" patronerna gjorts mindre, 80ml till 50ml.
Jag hade först epson 2200, sedan 7800 o sist 7900. samtliga krånglade med igensatta munstycken om man inte typ konstant använde dom varje dag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om vi utgår från A2 finns egentligen bara två alternativ, Epson Surecolor SC-P900 eller Canon Prograf Pro 1000. Båda har ungefär samma pris och har lika stora bläckpatroner som kostar likvärdigt. Canon behöver 12 patroner, Epson 10 st. Jag har själv företrädaren från Epson, SC-P800 och är mycket nöjd med den. Har också bara hört gott om Canons motsvarighet. En fördel med Epson är att du kan använda papper på rulle, du måste dock köpa rullpappershållare som tillbehör. Jag tror inte det går med Canon
Även om jag aldrig använt dem så fick jag med rullpappershållare till min SC-P600.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har en Epson P600 och är i stort nöjd med den. Tyvärr har det blivit att jag skriver ut mer sällan och då dyker problemen upp. Hade jag skött mig bättre och gjort en utskrift i månaden hade problemet inte uppstått. Sten-Åke har delgett hur problemet med torkat bläck kan lösas så får alltid igång den igen. Däremot kostar det bläck. Även om det är mitt eget fel så irriterar det.

Canons Pro 1000 verkar mer driftsäker men om nya Epson P900 skapar bättre utskrifter så är ju det allra viktigast. Nu verkar det inte så utan Pro 1000 verkar prestera bättre på matta papper och minst likvärdigt på glansiga. Nu är det jag länkar till en persons utlåtande och behöver inte alls stämma. Kan vara intressant att forska vidare utifrån åtminstone.

 

Åke Bråke

Aktiv medlem
Hej alla

Min Epson 3800 har gått hädan efter lång och trogen tjänst och jag måste nu köpa en ny skrivare. Vilken hade ni rekommenderat idag? Har en del A2-papper kvar så gärna en skrivare som klarar det formatet, men inte nödvändigt om det skulle finnas andra fördelar. Den större bläckmängden i 3800 har varit skön att ha även om det är dyrt när man ska byta. Jag vill gärna höra era åsikter om vad man borde köpa om man är på jakt efter en kompetent skrivare och varför.

Mvh
Joakim
hej jag har epson p800 skriver även på rullpapper och canvas, jag skulle satsa på en epson p900 det är en fördel med att ha möjlighet att skriva på rullpapper
 

Micke_O

Aktiv medlem
Jag har haft Epson SC-P700 men har bytt till SC-P900. Har inte haft några problem med igensatta munstycken. Jag försöker göra minst en nozzlecheck i veckan (drar obetydligt med bläck) och stänger ALDRIG av skrivaren (utom för att flytta på den eller ifall jag förväntar mig strömavbrott). Hittills har jag EN enda gång haft ett missat streck vid nozzlecheck och det löste sig efter en enkel självrengöring (inte den tyngre varianten). Mycket nöjd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har haft Epson SC-P700 men har bytt till SC-P900. Har inte haft några problem med igensatta munstycken. Jag försöker göra minst en nozzlecheck i veckan (drar obetydligt med bläck) och stänger ALDRIG av skrivaren (utom för att flytta på den eller ifall jag förväntar mig strömavbrott). Hittills har jag EN enda gång haft ett missat streck vid nozzlecheck och det löste sig efter en enkel självrengöring (inte den tyngre varianten). Mycket nöjd.
Man ska veta en sak och det är att varken SC-P600 eller 800 hann få den då nya Precion Core-tekniken när de kom. Seiko har satsat enorma pengar på den. Ett skäl att den är skalbar och kan användas i våra photoskrivare, i enklare kontorsmaskiner samt även i mycket större rent industriell skala.

Med den kan samma piezo-element i huvudena som kan pumpa ut miljontals droppar per sekund även självdiagnostisera skrivhuvudena och själv rensa dessa automatiskt vid behov. Det är nog Epson ensamma om. Det borde borga för mindre spillbläck också än de system som bygger på återkommande manuella eller automatiska schemalagda rensningar som en del system tillämpar. Precision Core-systemet ska själv förstå när rensning sa ska ske av de enskilda munstyckena därigenom. Så detta borde leda till än bättre driftsäkerhet än den vi redan sett med SC-P600 och 800.

En del användare som använder värme i skrivhuvudena istället byter istället ut delar av munstyckena exv. när dessa sitter på färgpatronerna eller har flera uppsättningar munstycken man kan byta till. Nackdelen med Epsons metod är att den är mycket mer high tech och därför betydligt dyrare. Fördelen är väl att skrivhuvudena håller hela maskinernas liv. Hög driftsäkerhet går uppenbarligen att få med båda metoderna.

Nozzle self-diagnosis system

Two characteristics of piezoelectric elements are that they change shape in response to an applied voltage and that as they change shape, they produce a voltage. The nozzle self-diagnosis system uses these characteristics of piezoelectric elements as a sensor. It can determine whether the nozzle is ejecting normally and whether bubbles are forming that could prevent ejection. It looks for potential problems caused by rising ink viscosity. Detection time is measured in thousandths of a second, making self-diagnosis instantaneous.
Epson also tapped in-house robot technology that originated on our automatic watch assembly lines. Now developed into ultra-precise robotics technology, it is used on our PrecisionCore MicroTFP print chip automation line. These many Epson technologies working together give PrecisionCore both excellent quality control and stable productivity.

Nozzle self-diagnosis system
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har haft Epson SC-P700 men har bytt till SC-P900. Har inte haft några problem med igensatta munstycken. Jag försöker göra minst en nozzlecheck i veckan (drar obetydligt med bläck) och stänger ALDRIG av skrivaren (utom för att flytta på den eller ifall jag förväntar mig strömavbrott). Hittills har jag EN enda gång haft ett missat streck vid nozzlecheck och det löste sig efter en enkel självrengöring (inte den tyngre varianten). Mycket nöjd.
Man kan göra så men det gör inte jag. Jag skriver bara ut en nozzle check varje månad och det räcker bra. Jag köpte min för sex år sedan och har rengjort den från spillbläck ett par ggr samtidigt med rengöring av skrivhuvudet.

En gång har jag haft problem och det var efter att jag fått för mig att börja printa med matt bläck. Systemet bytte då photo black mot matte. Då krävdes att jag rensade patronmunstycket med knappnål och AJAX fönsterputs. Jag borde förmodligen skaffat en ny patron innan jag satte igång.

På de nya maskinerna finns dedikerade kanaler för både photo black och matte. Så det borde fixa detta. Annars kan det vara så att just svart är mest kritiskt. Kan det bero på att det pigmentet är tjockare för att garantera den djupa svärtan? Föregångaren R3000 hade ju särskilda problem med svart som t.o.m. läckte på en del maskiner men efter det så ha det varit lugnt.
 

snap01

Aktiv medlem
Man kan göra så men det gör inte jag. Jag skriver bara ut en nozzle check varje månad och det räcker bra. Jag köpte min för sex år sedan och har rengjort den från spillbläck ett par ggr samtidigt med rengöring av skrivhuvudet.

En gång har jag haft problem och det var efter att jag fått för mig att börja printa med matt bläck. Systemet bytte då photo black mot matte. Då krävdes att jag rensade patronmunstycket med knappnål och AJAX fönsterputs. Jag borde förmodligen skaffat en ny patron innan jag satte igång.

På de nya maskinerna finns dedikerade kanaler för både photo black och matte. Så det borde fixa detta. Annars kan det vara så att just svart är mest kritiskt. Kan det bero på att det pigmentet är tjockare för att garantera den djupa svärtan? Föregångaren R3000 hade ju särskilda problem med svart som t.o.m. läckte på en del maskiner men efter det så ha det varit lugnt.
Utskriftkvaliten mellan epson o canon är likvärdig men epson krånglar alltid förr eller senare. Canon är överlägsen på driftsäkerhet. Man har alltid fått höra att nu har epson fått ordning på det men det stämmer inte. Jag hade stefan olsson hemma pga alla igensatta munstycken. köpte luftfuktare osv men det strular ändå. Ända sättet att få epson att fungera är att skriva ut nästan varje dag medans canon kan stå i månader utan problem. Jag har aldrig fått en enda rand med canon.
 

NGS

Medlem
Jag har en Canon pro 1000, och är hur nöjd som helst med den. Även om jag inte skriver ut på två månader nån gång, så är det inga problem att köra igång igen. Utskriftskvalitén är utmärkt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Utskriftkvaliten mellan epson o canon är likvärdig men epson krånglar alltid förr eller senare. Canon är överlägsen på driftsäkerhet. Man har alltid fått höra att nu har epson fått ordning på det men det stämmer inte. Jag hade stefan olsson hemma pga alla igensatta munstycken. köpte luftfuktare osv men det strular ändå. Ända sättet att få epson att fungera är att skriva ut nästan varje dag medans canon kan stå i månader utan problem. Jag har aldrig fått en enda rand med canon.
Som sagt Precision Core kan nog ha ändrat en hel del på det, för det är en proaktiv teknisk lösning som ska självrensa huvudena genom självanalys. Piezo-elementen känner av om flödet inte är som det ska och försöker åtgärda detta selectivt "on the fly". Jag tycker det verkar betydligt mer tekniskt och miljömässigt optimalt i jämförelse mot att flusha en massa bläck genom hela systemen bara för att hålla munstyckena öppna, för så har ju Epson gjort förr och så fortsätter Canon att göra då de inte har någon smart Precision Core teknik som klarar av att rensa munstyckena selektivt där det behövs istället. Maskinerna blir bara onödigt grisiga av den tekniken.

Så baksidan med att ha skrivarna på och som både Epson gjort tidigare och Canon fortfarande är att dyrt bläck flushas utan urskillning i hela systemet bara för att hålla munstyckena i ordning. I Canons fall byter man även munstyckena i en del fall i samband med att man byter färgpatronerna och man har ofta också flera uppsättningar munstycken och kan byta uppsättning om del satts igen.

Ibland skriver jag inte ut på månader och det har ibland varit ändå längre och det har jag inga som helst problem med längre. Det är år sedan jag haft ens de minsta mönsterluckor i mina nozzle test. Att man måste skriva ut nästan varje dag är ju helt taget ur luften och det stämde inte ens för 14 år sedan då jag köpte min första Epson - en R1800 A3+ -skrivare. Idag finns Precision Core i varenda Epson och det är något helt annat än hur det varit.

Man måste nog uppdatera sina fördomar ibland, för även skrivartekniken har tagit stora kliv hos Epson just när det gäller driftsäkerheten och skälet till detta är just Precision Core som tyvärr kom just i skarven när SC-P600 och 800 kom, men trots det så har dessa skrivare klarat sig väldigt bra driftsmässigt. Dagens skrivare är något helt annat än de 10-15 år gamla skrivare som byggt detta dåliga rykte. Det här är precis samma tröttsamma v.s. tugg som Mac-användare brukar använda om Windows när det gäller instabilitet och driftsäkerhet.

De ryktena var sanna under första halvan av 90-talet men sedan kom NT först för servrarna. Även Windows för vanliga bordsdarorer och laptops fick ju samma teknik i grunden som server OS:ena hade fått tidigare och det är decennier sedan. Det tog slut år 2000 ca då Windows 2000 kom om inte tidigare. Ändå ältas samma fördomar än idag fast de slutat vara sanna sedan väldigt länge. Det blir nog en onödigt konstig diskussion om man vägrar synka sig med verkligheten. Idag är nog samtliga skrivarteknikspår betydligt driftsäkrare än de varit någonsin tidigare men det hindrar inte att det är stor skillnad mellan dem rent tekniskt.

I några avseenden kan säkert Epsons Precision Core ge en del viktiga fördelar. Den tekniken är extremt skalbar och är i grunden identisk från den simplaste kontorsskrivare till industriella storskaliga tillämpningar. Det borde vara en viktig fördel att Epsons lösning går mycket kallare och det borde ge en fördel med smarta proaktiva piezoelement som själva känner av och kan diagnosticera och automatiskt åtgärda munstycken "on the fly" som inte arbetar optimalt - inte minst för förbrukningen över tid. Däremot har Epsons lösning nackdelen att vara dyrare. Epsons skrivhuvuden är konstruerade för att räcka hela skrivarens livstid vilket en del huvuden som arbetar med värme inte alltid är. Där byts ibland hela eller delar av munstycksuppsättningen med bytena av bläckpatronerna.

De problem som jag beskrivit med de tidigare skrivarna där samma fysiska kanal användes av både Photo Black och Matte Black och där skrivaren flushade ledningarna vid bytet finns heller överhuvudtaget inte kvar då både svarta bläcken nu har egna fysiska kanaler. Jag har f.ö. aldrig haft några som helst problem med de övriga färgerna utan bara svart. Detsamma gällde exv. de gamla problematiska R3000 som på många sätt var en katastrof när det gällde skrivarhuvudproblem. Att vi nu har separata kanaler sparar också en hel del bläck i jämförelse med tidigare. Det är därifrån eventuella uppfattningar om tekniken nu bör utgå från och inte från 10-15 år gamla exempel och erfarenheter, för det är varken särskilt upplysande, sanningsenligt eller konstruktivt och det ger heller ingen vidare grund för skrivarval att stå på.
 
Senast ändrad:
ANNONS