Annons

Hur illa är det med Sony-försörjningen under pandemin egentligen

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I somras tänkte jag köpa ett Sony 90mm makro till mina A7-or. Jag tänkte ha det både till reprofoto men även till att ta porträtt med. Jag insåg snart att det inte fanns ett enda i hela Stockholm då. Eftersom jag tröttnade på att vänta så beslutade jag att köpa ett 70mm Sigma Art makro istället. Tyvärr var även det nästan slut i hela stan. Det fanns bara ett ex hos Fotokungen på Götgatan hade jag sett på webben så jag åkte dit dagen efter för att hämta det över disk men när jag kom dit när de öppnade hade någon redan köpt det sista som fanns kvar under natten på webben. Efter en vecka fick jag till slut objektivet.

Jag använde det lite under sommaren för makrobilder men snart insåg jag att jag ville ha ett längre objektiv runt 100mm istället. Jag hade även insett att jag även ville kunna använda det på mitt A7r-hus med lite bättre upplösning än i min A7 III. Men det huset har ju ingen IBIS, så då blev Sonys 90mm makro den naturliga lösningen.

Nu med Coronan så tänkte jag att jag faktiskt skulle ta och göra slag i saken och köpa Sony makrot för att kunna sätta igång och reprofota lite gamla dia igen, när man ändå inte kan göra så mycket annat kul. Så när jag var i stan idag, så besökte jag både Fotokungen och Scandinavian igen, även av andra skäl. Återigen hade ingen något hemma och då började jag känna att jag nog fick lägga ner att stödja lokala butiker, som faktiskt ändå aldrig verkar ha något jag ville ha på hyllan. Då faller ju hela grejen med det. Killen på Fotokungen konstaterade efter en sökning att det inte fanns något datum för nästa leverans ens hos Sony Sverige.

Nåväl killen på Scandinavian började kolla Prisjakt och Pricerunner och då såg han att en enda affär i hela Sverige hade ett Sony makro och det var i Göteborg hos Götaplatsens Foto. I övrigt var hela Pricerunner och Prisjakt tomma helt på info efter en sökning där efter Sony 90mm makro. Jag beslöt att beställa så snabbt jag kunde men tyvärr hade jag ingen telefon på mig då jag glömt den hemma när jag sprang till pendelbåten från Vaxholm, men jag hade min surfplatta och min bankkoddosa med mig (jag undviker Bank ID så mycket jag kan för den dåliga säkerheten i den lösningen) och kunde ansluta plattan till båtens nät. När jag sökte igen så såg jag bara att de hade en begagnad för 9000 spänn så jag beställde den. Men sedan såg jag också att de hade en ny. När jag kom hem hade jag fått en orderbekräftelse och att objektivet redan var skickat! Det är i alla fall fart på grabbarna i Götet, det är ett som är säkert.

Det jag tänker efter denna dag är följande: På Scandinavian satt en skylt med reklam om Sonys kampanjer och Cash Back. Det gällde förstås även makrot som man nu kunde få 1100 spänn billigare. Massor av andra objektiv var också märkta för denna Sony-kampanj såg jag, när säljaren på Scandinavian letade i sin dator. Sony har alltså nu en stor World Wide-kampanj (det kan man även se på SAR i USA) men de verkar inte ha mycket till produkter att leverera. Ett enda Sony 90mm i hela Sverige!! Hur står det egentligen till med resten av sortimentet? Det är ju trots allt en cash back kampanj som pågår nu ett tag. Jag tänker att det inte är konstigt att Sony verkar tappa mot Canon nu om man har tvärstopp i leveranskanalerna.

Jag undrar också om det är så att butikerna är så rädda att beställa nu och binda kapital i ev. hyllvärmare att de bara lägger order nu mot beställning och då kommer de både missa affärer som min och signalera till Sony att ingen vill köpa eller om detta beror på att hela försörjningskedjan står på vänt ända bort till Thailand, Kina och Japan. Nu duggar dessutom negativa nyheter om pandemiutveckling i både Europa och världen tätt och det lär ju heller inte gynna affärerna.

Dessutom är Amazon tydligen igång nu, även om de säkert har en tid kvar tills de fått snurr på hela maskineriet. Jag undrar om Sveriges samlade fotobutiker är i färd med att lämna W.O. till Amazon för gott nu som de verkar hantera sina affärer under pandemin. För om ingen av dessa affärer har grejor att sälja när man kommer på besök upprepade gånger, så kommer alla självklart att vända sig till Amazon istället om de faktiskt kan leverera.
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
”Dessutom är Amazon tydligen igång nu, även om de säkert har en tid kvar tills de fått snurr på hela maskineriet. Jag undrar om Sveriges samlade fotobutiker är i färd med att lämna W.O.”


Det tror jag inte gällande Amazon. Sverige är en utvecklad marknad när det gäller e-handel. Tycker det jag sett av Amazons svenska hemsida är katastrofdåligt. Rörigt och de produkter jag efterfrågar ser mycket bättre ut på annat håll.

Det här är inget case closed med Amazon som vinnare. Tror många också är reserverade inför Amazons framfart och hellre väljer andra återförsäljare.

Det Amazon skulle kunna bli stora på är att de kan erbjuda ett package med varor och tjänster.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det där med lagersaldo på hemsidorna verkar fungera dåligt. Enligt Sonys hemsida finns objektivet i fråga på lager hos Scandinavian :cool: 43F20D9D-A1C0-4F1A-A939-32DB645AE309.jpeg

Men den kvalitetsbristen har nog inget med någon pandemi att göra. Och inte med Sony heller. Jag har börjat misstänka att butiker skyltar med att de har saker i lager för att vi ska komma dit. När vi väl är inne i butik har vi tagit första steget till att handla av just den butiken istället för av en konkurrent.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det där med lagersaldo på hemsidorna verkar fungera dåligt. Enligt Sonys hemsida finns objektivet i fråga på lager hos Scandinavian :cool:
Någon som verkligen går in där och kollar lagersaldo? Helt säker på att deras sida inte uppdateras online.
Jag går alltid och kollar affären och där står lagersaldo 0!


I somras tänkte jag köpa ett Sony 90mm makro till mina A7-or. Jag tänkte ha det både till reprofoto men även till att ta porträtt med. Jag insåg snart att det inte fanns ett enda i hela Stockholm då.
Varför köra omkring och leta när man enklast beställer online om man nu är helt säker på vad man vill ha? Finns på lager hos några svenska aktörer.

”Dessutom är Amazon tydligen igång nu, även om de säkert har en tid kvar tills de fått snurr på hela maskineriet. Jag undrar om Sveriges samlade fotobutiker är i färd med att lämna W.O.”
Tänkte faktiskt beställa från den svenska hemsidan bara för att det var nytt igår. Slutade med att jag beställde från eBay..
Dock väntar jag en beställning från den brittiska Amazon i dagarna.

/stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Någon som verkligen går in där och kollar lagersaldo? Helt säker på att deras sida inte uppdateras online.
Jag går alltid och kollar affären och där står lagersaldo 0!

[...]
/stefan
Jag tog upp Sonys sida som ett exempel. Men avsåg en mer generell situation.
Jag kan mycket väl tänka mig att Sony gärna låter påskina att varorna finns hos en av de föredragen underleverantör för att på så vid behålla kunderna inom sitt återförsäljarnät i landet och minska strömmarna till grå-import.

Jag har i andra branscher sett lagersaldo på butiksnivå. Men både butiken och huvudkontoret nästan skrattar åt mig när jag beklagar mig då det visar sig att saldot inte stämmer.

En av ägarna i en svensk teknikkedja uttalade en gång att kunder som väl kommit in i butiken köper något, även om just det de kom dit för inte finns i lager. De är så köpsugna att de inte klarar av att gå därifrån tomhänt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där med lagersaldo på hemsidorna verkar fungera dåligt. Enligt Sonys hemsida finns objektivet i fråga på lager hos Scandinavian :cool: Visa bilaga 151420

Men den kvalitetsbristen har nog inget med någon pandemi att göra. Och inte med Sony heller. Jag har börjat misstänka att butiker skyltar med att de har saker i lager för att vi ska komma dit. När vi väl är inne i butik har vi tagit första steget till att handla av just den butiken istället för av en konkurrent.
Ja det vet vi ju i alla fall att det inte stämmer, om de inte menade butikens demoex. men det vet vi ju också att det faktiskt inte är till salu, för det kollade jag självfallet också upp.

Ja jag har också tänkt tanken att felaktiga eller ouppdaterade lagersaldon skulle kunna användas på det sättet men risken de tar med det är att de hamnar här inför hela foto-Sverige med kalsongerna nere på dojorna. Jag tror inte på detta som en generell metod att ta förhandsbeställningar.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
”Dessutom är Amazon tydligen igång nu, även om de säkert har en tid kvar tills de fått snurr på hela maskineriet. Jag undrar om Sveriges samlade fotobutiker är i färd med att lämna W.O.”


Det tror jag inte gällande Amazon. Sverige är en utvecklad marknad när det gäller e-handel. Tycker det jag sett av Amazons svenska hemsida är katastrofdåligt. Rörigt och de produkter jag efterfrågar ser mycket bättre ut på annat håll.

Det här är inget case closed med Amazon som vinnare. Tror många också är reserverade inför Amazons framfart och hellre väljer andra återförsäljare.

Det Amazon skulle kunna bli stora på är att de kan erbjuda ett package med varor och tjänster.
Min fundering i det samnanhanget är mer om dessa större svenska företag på marknaden som av olika skäl inte verkar ha så lätt att leverera, riskerar att bli sittande mål trots att de har sina utvecklade e-handelslösningar. Har har man dåligt med kapital för att handeln gått uselt förhållandevis sedan i våras och inte tar hem ens det som borde finnas efterfrågan på med viss frekvens, så är det inte där folk kommer handla om Amazon med sina finansiella muskler inte har några sådana problem att hålla ett bredare sortiment på hyllorna. Länge har ju exv. ett objektiv som Sonys 90mm makro varit i princip det enda makro kring 100mm som funnits för Sony E med stabilisering och AF och det fortsätter det vara trots att Sigma nu på kortvtid släppt både ett på 70mm och nu ett på 105mm.

Om vi som kunder börjar se ett sånt mönster så kan det gå fortare för Amazon att göra en stor del av den svenska kanalen irrelevant och vad ska vi med butiker till som man i många fall inte kan köpa något i utan bara beställa. Var finns i så fall poängen med fysiska butiker? Kan de inte sälja över disk när folk vill köpa kommer deras roll snart bara bli att funka som ett gratis "show room" för Amazon innan folk istället går hem och lägger en order på både billigare produkter och produkter de kan få levererade via post inom någon dag.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Såvitt framgår på nätet så har både Kameradoktorn och Rajalas Stockholmsbutik objektivet i lager i skrivande stund. Scandinavian anger dock leveransdatum i december, så att Sony har fått strul med leveranserna verkar troligt, vilket de inte är ensamma om.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Någon som verkligen går in där och kollar lagersaldo? Helt säker på att deras sida inte uppdateras online.
Jag går alltid och kollar affären och där står lagersaldo 0!




Varför köra omkring och leta när man enklast beställer online om man nu är helt säker på vad man vill ha? Finns på lager hos några svenska aktörer.



Tänkte faktiskt beställa från den svenska hemsidan bara för att det var nytt igår. Slutade med att jag beställde från eBay..
Dock väntar jag en beställning från den brittiska Amazon i dagarna.

/stefan
Butikerna kollar hos Sony och så även Fotokungen. Att jag besökte dem berodde på att jag tänkte byta in mitt Sigma 70mm vid köpet om det gick. Det hade nog varit lite svårt att göra det över nätet. Att jag var i området berodde dessutom på att Söderhallarna är enda stället i Stockholm som jag vet att man kan köpa "Forbondekorv" från Färila i Hälsingland som min släkt kommer från. När vi åker in från Skärgården så gör vi många saker på en gång i stan.

För det andra "kör jag aldrig omkring" med bil. jag har aldrig ägt någon fast jag haft körkort sedan 1968 dels för att jag rest mycket som ung och inte alltid varit hemma långa perioder - jag har dessutom haft mycket större nytta av båtar, då jag bor i skärgården på två öar som jag behöver åka mellan. Om du läst mitt ursprungliga inlägg bättre så skulle du också sett att jag glömt min relefon hemma och bara hade en platta utan surfkort med mig.

För det tredje har det ju t.o.m. meddelats på SVT i ett reportage att Amazon långtifrån har alla produktlinjer på plats ännu. .... så det är nog lite tidigt att dra några långtgående slutsatser av ett webbesök första veckan efter att de dragit igång. Det är nog alldeles för tidigt att räkna ut Amazon.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Såvitt framgår på nätet så har både Kameradoktorn och Rajalas Stockholmsbutik objektivet i lager i skrivande stund. Scandinavian anger dock leveransdatum i december, så att Sony har fått strul med leveranserna verkar troligt, vilket de inte är ensamma om.
Scandinavian kollade bl.a. Kameradoktorns saldo igår och då hade de ingenting och som sagt hos både Pricerunner och Prisjakt var det helt tomt sånär som på Götaplatsens Foto i Göteborg.

Jag hade också kanske hoppats på Rajala, för det var inte länge sedan en annan fotograf berättade här på FS att de kunnat leverera då i alla fall. Men att ha objektivet i lager är heller inte detsamma som att det går att hämta i butik men igår var inte ens det ett alternativ att beställa över nätet rrån något annat ställe än Götaplatsens Foto.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tog upp Sonys sida som ett exempel. Men avsåg en mer generell situation.
Jag kan mycket väl tänka mig att Sony gärna låter påskina att varorna finns hos en av de föredragen underleverantör för att på så vid behålla kunderna inom sitt återförsäljarnät i landet och minska strömmarna till grå-import.

Jag har i andra branscher sett lagersaldo på butiksnivå. Men både butiken och huvudkontoret nästan skrattar åt mig när jag beklagar mig då det visar sig att saldot inte stämmer.

En av ägarna i en svensk teknikkedja uttalade en gång att kunder som väl kommit in i butiken köper något, även om just det de kom dit för inte finns i lager. De är så köpsugna att de inte klarar av att gå därifrån tomhänt.
Det jag heller inte fattar är att man drar igång en kampanj med cash back och rätt stora rabatter, vilket borde locka en hel del köpare, då man uppenbarligen inte har något att sälja. Jag har ju själv jobbat i många år i IT-produktdustributionsvärlden och jag har inga minnen av att man där drog igång några leverantörsdrivna kampanjer som leverantören inte backade med leveranser. Jag tycker detta är konstigt och lite svårt att fatta. Att inte kunna leverera grejor som är kampanjmärkta i oktober förrän tomten kommer i december är ju smått bisarrt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inte helt unikt är idén att binda kunden med någon sorts avtal. Om man nu har produktionsproblem eller annat som gör att man inte har varor att sälja i butik kan man sälja varor för senare leverans. Kampanjpristet skulle kunna vara ett sätt få folk att tycka att det trots allt är en helt okej affär och nästan värt den långa väntan.

I kampen om kunderna har den som bundit kunden ett visst försprång.

Gnissel och missnöje räknas på ett annat konto.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Scandinavian kollade bl.a. Kameradoktorns saldo igår och då hade de ingenting och som sagt hos både Pricerunner och Prisjakt var det helt tomt sånär som på Götaplatsens Foto i Göteborg.

Jag hade också kanske hoppats på Rajala, för det var inte länge sedan en annan fotograf berättade här på FS att de kunnat leverera då i alla fall. Men att ha objektivet i lager är heller inte detsamma som att det går att hämta i butik men igår var inte ens det ett alternativ att beställa över nätet rrån något annat ställe än Götaplatsens Foto.
Prisjakt verkar inte ens ha den produkten (jag får inte upp något resultat allafall) och Pricerunner skriver ju att endast visar lagerstatus hos de butiker som samarbetar med dom, vilket inte kameradoktorn verkar göra (varav den är gråmarkerad).

Som sagt på Kameradoktorns egna hemsida står det att dom har det i lager.
 

DanneWest

Medlem
I somras tänkte jag köpa ett Sony 90mm makro till mina A7-or. Jag tänkte ha det både till reprofoto men även till att ta porträtt med. Jag insåg snart att det inte fanns ett enda i hela Stockholm då. Eftersom jag tröttnade på att vänta så beslutade jag att köpa ett 70mm Sigma Art makro istället. Tyvärr var även det nästan slut i hela stan. Det fanns bara ett ex hos Fotokungen på Götgatan hade jag sett på webben så jag åkte dit dagen efter för att hämta det över disk men när jag kom dit när de öppnade hade någon redan köpt det sista som fanns kvar under natten på webben. Efter en vecka fick jag till slut objektivet.

Jag använde det lite under sommaren för makrobilder men snart insåg jag att jag ville ha ett längre objektiv runt 100mm istället. Jag hade även insett att jag även ville kunna använda det på mitt A7r-hus med lite bättre upplösning än i min A7 III. Men det huset har ju ingen IBIS, så då blev Sonys 90mm makro den naturliga lösningen.

Nu med Coronan så tänkte jag att jag faktiskt skulle ta och göra slag i saken och köpa Sony makrot för att kunna sätta igång och reprofota lite gamla dia igen, när man ändå inte kan göra så mycket annat kul. Så när jag var i stan idag, så besökte jag både Fotokungen och Scandinavian igen, även av andra skäl. Återigen hade ingen något hemma och då började jag känna att jag nog fick lägga ner att stödja lokala butiker, som faktiskt ändå aldrig verkar ha något jag ville ha på hyllan. Då faller ju hela grejen med det. Killen på Fotokungen konstaterade efter en sökning att det inte fanns något datum för nästa leverans ens hos Sony Sverige.

Nåväl killen på Scandinavian började kolla Prisjakt och Pricerunner och då såg han att en enda affär i hela Sverige hade ett Sony makro och det var i Göteborg hos Götaplatsens Foto. I övrigt var hela Pricerunner och Prisjakt tomma helt på info efter en sökning där efter Sony 90mm makro. Jag beslöt att beställa så snabbt jag kunde men tyvärr hade jag ingen telefon på mig då jag glömt den hemma när jag sprang till pendelbåten från Vaxholm, men jag hade min surfplatta och min bankkoddosa med mig (jag undviker Bank ID så mycket jag kan för den dåliga säkerheten i den lösningen) och kunde ansluta plattan till båtens nät. När jag sökte igen så såg jag bara att de hade en begagnad för 9000 spänn så jag beställde den. Men sedan såg jag också att de hade en ny. När jag kom hem hade jag fått en orderbekräftelse och att objektivet redan var skickat! Det är i alla fall fart på grabbarna i Götet, det är ett som är säkert.

Det jag tänker efter denna dag är följande: På Scandinavian satt en skylt med reklam om Sonys kampanjer och Cash Back. Det gällde förstås även makrot som man nu kunde få 1100 spänn billigare. Massor av andra objektiv var också märkta för denna Sony-kampanj såg jag, när säljaren på Scandinavian letade i sin dator. Sony har alltså nu en stor World Wide-kampanj (det kan man även se på SAR i USA) men de verkar inte ha mycket till produkter att leverera. Ett enda Sony 90mm i hela Sverige!! Hur står det egentligen till med resten av sortimentet? Det är ju trots allt en cash back kampanj som pågår nu ett tag. Jag tänker att det inte är konstigt att Sony verkar tappa mot Canon nu om man har tvärstopp i leveranskanalerna.

Jag undrar också om det är så att butikerna är så rädda att beställa nu och binda kapital i ev. hyllvärmare att de bara lägger order nu mot beställning och då kommer de både missa affärer som min och signalera till Sony att ingen vill köpa eller om detta beror på att hela försörjningskedjan står på vänt ända bort till Thailand, Kina och Japan. Nu duggar dessutom negativa nyheter om pandemiutveckling i både Europa och världen tätt och det lär ju heller inte gynna affärerna.

Dessutom är Amazon tydligen igång nu, även om de säkert har en tid kvar tills de fått snurr på hela maskineriet. Jag undrar om Sveriges samlade fotobutiker är i färd med att lämna W.O. till Amazon för gott nu som de verkar hantera sina affärer under pandemin. För om ingen av dessa affärer har grejor att sälja när man kommer på besök upprepade gånger, så kommer alla självklart att vända sig till Amazon istället om de faktiskt kan leverera.
 

larsborg

Aktiv medlem
Sten-Åke!

Varför denna röra?
Hittar inte din tänkta Sony 90 mm, - istället köper du en Sigma, som inte är vad du behöver, egentligen, va?
Det finns mängder med andra inköps möjligheter, t.ex. flera i Hamburg, Düsseldorf, Köln, …. via Internet eller över disk!
Tyskland är en mycket större marknad, ofta därför lägre priser!
Ja, över disk är enkelt, - visst, om du hade en egen bil, då kunde du resa ner till ”kontinenten”, hur enkelt, som helst, med lite bilsemester. 🍻
Om inte Covid-19 nu stoppar inresan till Tyskland?
Köpa via Internet hos välkända B&H (US), de kan ha rea, nu när försäljningen avtar.


Ha is i magen, - pryl-djävulen kan annars ge dig magsår.
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Han, ska, ju sälja, Sigma, och köpa, Sony, vilket framgår, om man, läser hela texten.
Har läst hela texten också, Sten-Åke köpte en Sigma, men hade tänkt egentligen köpa en Sony FE 2,8/90 mm macro, tydligen nu slut överallt i Sverige,
- om jag inte har helt missuppfattat situationen ....
 

PMD

Aktiv medlem
Har har man dåligt med kapital för att handeln gått uselt förhållandevis sedan i våras och inte tar hem ens det som borde finnas efterfrågan på med viss frekvens, så är det inte där folk kommer handla om Amazon med sina finansiella muskler inte har några sådana problem att hålla ett bredare sortiment på hyllorna.
Än så länge är inte amazon.se något hot mot andra svenska handlare. Det går inte alltid att förstå vad det är man får om man lägger en beställning hos amazon.se. Sämre automatöversättning har jag inte sett i modern tid.
 

PMD

Aktiv medlem
Butikerna kollar hos Sony och så även Fotokungen. Att jag besökte dem berodde på att jag tänkte byta in mitt Sigma 70mm vid köpet om det gick. Det hade nog varit lite svårt att göra det över nätet.
Cyberphoto byter in grejer på distans. Eventuellt går Scandinavian Photo det också, men jag är osäker på dem.

Man kan alltid fråga sin favoritpostorderfirma om den tar inbyte på distans. Man kan inte få mer än nej, och man kanske kan få ett ja.
 
ANNONS