Annons

Negativet buktar mot glasskivan

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett projekt för att digitalisera alla mina gamla kort och negativ och använder en Epson Perfection V600 Photo.
Dock har jag nu stött på en utmaning. Negativen är lite böjda så när jag spänner fast dem på negativhållaren så buktar de mot glasskivan och negativet nuddar scannerglaset, vilket gör att de scannade bilderna får ett fult streck i mitten.

Är ni med på utmaningen? :)
Någon som har förslag på lösning?
 

joand

Aktiv medlem
Torr luft gör att negativen rullar ihop sig. Jag använde luftfuktare när jag scannade mina negativ.
 

martley

Aktiv medlem
Jag läste i en annan tråd om avancerade skannrar som har stöd för våtskanning, en teknik som innebär att man lägger en droppe olja mellan film och glas, för att eliminiera repor, newtonringar och damm. När jag läste om detta tyckte jag det lät kladdigt och funderade på om inte oljan kan skada filmen, men det är kanske vägen att gå för att hålla filmen på plats. Inte vet jag, men man kanske kan lägga en ytterligare glasskiva ovanpå för att verkligen platta till filmen.
 

Norpan

Aktiv medlem
Hade också problem med det där när jag skannade film. En sak jag minns att jag gjorde var att lägga något stabiliserande papper eller något vid bilderna bredvid den aktuella.

Det är lite jobbigt i och med att man då bara kan skanna en bild åt gången.

Jag tror att det kan finnas bättre filmhållare på marknaden också.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Hade också problem med det där när jag skannade film. En sak jag minns att jag gjorde var att lägga något stabiliserande papper eller något vid bilderna bredvid den aktuella.

Det är lite jobbigt i och med att man då bara kan skanna en bild åt gången.

Jag tror att det kan finnas bättre filmhållare på marknaden också.
Tack!
Ja, jag har tänkt i de banorna också, men känner att jag minskar tempot avsevärt om jag ska gå från 8 till en bild åt gången. Kanske ska undersöka om det finns bättre hållare.


Använd en negativhållare utan glas istället. Ju mindre glas emellan ju bättre. Ju mer glas ju mer damm.
Förlåt om jag var otydlig. Jag har inget glas i negativhållaren, det är bara en plastram. Men plastramen sitter någon, några millimeter ovanför scannerglaset, så det är mot det glaset negativet buktar.

Torr luft gör att negativen rullar ihop sig. Jag använde luftfuktare när jag scannade mina negativ.
Aha... Hur menar du, att du lät dem ligga framför en luftfuktare en listen stund innan du scannade?
 

joand

Aktiv medlem
Aha... Hur menar du, att du lät dem ligga framför en luftfuktare en listen stund innan du scannade?
Jag fuktade inte negativen, utan lät luftfuktaren stå på hela tiden i närheten av bordet där jag jobbade. Negativen blev inte helt raka, men det hjälpte betydligt, speciellt på vintern.
 

joand

Aktiv medlem
Ett orelaterat tips: För rengöring av negativen (fingeravtryck och damm) rekommenderas isopropanol.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag läste i en annan tråd om avancerade skannrar som har stöd för våtskanning, en teknik som innebär att man lägger en droppe olja mellan film och glas, för att eliminiera repor, newtonringar och damm. När jag läste om detta tyckte jag det lät kladdigt och funderade på om inte oljan kan skada filmen, men det är kanske vägen att gå för att hålla filmen på plats. Inte vet jag, men man kanske kan lägga en ytterligare glasskiva ovanpå för att verkligen platta till filmen.
Det förstör negativet.
Så först måste man skapa ett nytt negativ.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ett orelaterat tips: För rengöring av negativen (fingeravtryck och damm) rekommenderas isopropanol.
Tar det bort lim och de pappersrester man alltid får med limmade gamla Agfa-ramar också? Jag kör med tekniskt ren bensin men isopropanol skulle jag gärna använda om det bara fungerade lika bra. Bensinen är fantastisk för mina Agfa- monterade men bensinen har ju som bekant en del andra mindre bra egenskaper som det vore bra att slippa. Tycker du det är tillräckligt bra som klisterlösare?
 

joand

Aktiv medlem
Tar det bort lim och de pappersrester man alltid får med limmade gamla Agfa-ramar också? Jag kör med tekniskt ren bensin men isopropanol skulle jag gärna använda om det bara fungerade lika bra. Bensinen är fantastisk för mina Agfa- monterade men bensinen har ju som bekant en del andra mindre bra egenskaper som det vore bra att slippa. Tycker du det är tillräckligt bra som klisterlösare?
Jag har inte haft problem med lim-rester, så jag vet inte. Bensin är ofta ett bättre lösningsmedel än isopropanol har jag märkt, så jag är inte övertygad om att isopropanol funkar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inte haft problem med lim-rester, så jag vet inte. Bensin är ofta ett bättre lösningsmedel än isopropanol har jag märkt, så jag är inte övertygad om att isopropanol funkar.
Ok tack. Då kör jag väl vidare med bensinen för det funkar ju verkligen trots allt och är väldigt effektivt.
 

martley

Aktiv medlem
Det förstör negativet.
Så först måste man skapa ett nytt negativ.
Tack, det bekräftade mina misstankar. Om jag förstår det rätt så kan det dock vara en sista möjlighet att rädda bilden på ett repigt negativ från total förgängelse. Det nya "negativet" blir i digital form från scannern.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack, det bekräftade mina misstankar. Om jag förstår det rätt så kan det dock vara en sista möjlighet att rädda bilden på ett repigt negativ från total förgängelse. Det nya "negativet" blir i digital form från scannern.
Nej.
Man startar med att skapa ett nytt fysiskt negativ.
Sen skannar man.
Givetvis kan man skanna direkt men då har du inget negativ kvar sen.
Dyr process.
 

Makten

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att negativ krullar sig när de får torka för snabbt. En möjlig lösning är att blöta upp dem (tar nog en stund, så vattenbad) och låta dem torka igen, fast långsamt. Det har fungerat för mig, men då med relativt moderna filmer såsom T-Max och liknande. Gissar att äldre filmer kan ha helt annat material i filmbasen.

Tricket för långsam torkning kräver ett rum med hög luftfuktighet. Har man dålig ventilation i badrummet så kan det funka att ta en dusch och sen lämna dörren stängd. Då tar det säkert en timme i alla fall innan negativen torkat, om de får hänga där inne.

Edit: För våtskanning använder man en särskild vätska har jag för mig, som naturligtvis inte förstör negativet. Gissningsvis är det inte olja utan typ glycerol eller nåt sånt.
 

Thessing

Ny medlem
Hej,

Jag har ett projekt för att digitalisera alla mina gamla kort och negativ och använder en Epson Perfection V600 Photo.
Dock har jag nu stött på en utmaning. Negativen är lite böjda så när jag spänner fast dem på negativhållaren så buktar de mot glasskivan och negativet nuddar scannerglaset, vilket gör att de scannade bilderna får ett fult streck i mitten.

Är ni med på utmaningen? :)
Någon som har förslag på lösning?
Våtscanning direkt mot skannerglaset, finns bra vätskor som dunstar bort och inte lämnar spår på negativet. Kolla youtube. Vet inte var man får tag på scannervätska längre. Den jag använder heter KAMI SLX2001, tysk.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har googlat lite nu. Att använda olja som jag skrev i mitt första inlägg angående våtskanning tog jag från en annan tråd på FS där våtskanning nämndes, men just den typen av vätska är kanske inte är så bra för filmen, det finns helt klart lämpligare val. I mina googlefynd nämns dock ofta olika petroleumbaserade produkter, eller olika alkoholer, så både bensin och isopropanol som redan nämnts i tråden men för rengöring av filmen kan vara lämpliga kandidater. En fördel med lättflyktiga vätskor som framhålls är att det är lättare att torka filmen, även om en viss brandrisk föreligger.
Vätskans funktion är att fylla i report och annat i filmen så att de inte orsakar brytningsfel och skuggor, samt att hjälpa till att skölja bort damm och annat och att undvika en luftficka mellan film och skannerglas vilken kan orsaka optiska brytningseffekter. Ytspänningen i vätskan kan kanske även hålla ned filmen mot glaset.

Jag hittade dock ingenting om att våtskanning skulle skada negativet, under förutsättning att man valt rätt vätska får man förstås anta.
 
ANNONS