Annons

Ställa ut (Göteborg) någon som har tips på ställen?

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Har googlat och googlat men det är inte mycket som kommer upp. Det finns en gammal tråd här i forumet från 2008, men den är rätt gammal.

Vad finns det för ställen i Göteborg som man kan ställa ut några bilder hos? Jag tänker att det borde finnas många kaféer t ex som har utställare? Har hittat några som tar betalt för att man ska ställa ut hos dom (inte kaféer) och det är inte intressant.

Alla tips mottages gärna. Tack.

Edit: Jag vill förtydliga då det verkar svida i någons nerver. Ja jo, jag fattar att det kostar pengar att ställa ut sin konst eller foto i lokal. Men det är inte vad jag frågar om. Jag inte tycker det är konstigt att det kostar pengar att ställa ut en egen utställning.

Men som det tipsades om i den gamla tråden från 2008, så finns det en hel kaféer och kulturhus där man glatt får ställa ut några verk utan arvode/kostnad. Man får så klart stå för utskrift/ram själv.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har googlat och googlat men det är inte mycket som kommer upp. Det finns en gammal tråd här i forumet från 2008, men den är rätt gammal.

Vad finns det för ställen i Göteborg som man kan ställa ut några bilder hos? Jag tänker att det borde finnas många kaféer t ex som har utställare? Har hittat några som tar betalt för att man ska ställa ut hos dom (inte kaféer) och det är inte intressant.

Alla tips mottages gärna. Tack.
Jag bara undrar en sak. Du vill ställa ut i någons lokal men det får inte kosta Dig något och denna någon har en lokal Du är intresserad av och denna någon vill förmodligen inte upplåta väggarna i den gratis eller möjligen åtminstone inte ha något strul i övrigt som stör övrig verksamhet.

Hur har du tänkt att det ska gå ihop?

Ekonomiskt sinnade personer (och det kanske man väl ändå får anse att någon som driver ett företag som exv. ett kafé ändå är) frågar sig nog ändå vad poängen är med att upplåta sin lokal för just dina alster skulle vara. Tänker du dig att kaféet kommer sälja mer kaffe och bullar då än annars? Var är win-win i det upplägg du erbjuder för den som äger lokalen? Hur ska du få lokalägaren intresserad?

Jag har alltid undrat över de fotografer och konstnärer som hyr och ställer ut i Rådhuset i hålan där jag bor (Vaxholm) och varför de gör det. Vill de bara visa att de faktiskt finns till eller är huvudfokus på att sälja? Hur många kommer explicit förbi för att titta eller bara har vägarna förbi och får de överhuvudtaget något sålt? Jag har svårt att se att det ens varit rusning till några utställningar ens på en hot spot i sammanhanget som Hornsgatspuckeln på Södermalm i Stockholm. (Jag har ju ändå bott ett bra tag på Bellmansgatan några hundra meter från både den puckeln och gallerierna där.

Min fråga är alltså om det överhuvudtaget är värt ansträngningen. Finns det kanske andra sätt som är både enklare och billigare och som framförallt som ger fotografen mer avkastning av sina insatser?

Jag som inte är ett dugg intresserad av att sälja bilder kan ju ändå konstatera att om jag lagt ut en blogg med en massa bilder som jag kopplat till någon av mina portfolios på Fotosidan, så kommer ofta 2-3000 personer att ha kollat på dessa utan att jag hyrt en lokal eller behövt ta kostnader för att rama in X antal bilder.

Det är nog sant att Fotosidan är en plats där det säljs väldigt lite bilder eftersom "fel folk är där" om det är sälja bilder man vill men det måste väl ändå finnas en hel del elektroniska webbsidor där man kan ställa ut "virtuellt" istället och där de har gränssnitt för de som vill lägga någon order på någon av dina bilder. Man borde i alla fall nå ut till väldigt många fler än via några väggar på ett kafé eller för den delen på något Galleri. Gallerier är ju heller inga välgörenhetsinrättningar vad jag vet, så de går väl ändå bort av det skälet de med?
 
Senast ändrad:

MNB

Aktiv medlem
Jag bara undrar en sak. Du vill ställa ut i någons lokal men det får inte kosta Dig något och denna någon har en lokal Du är intresserad av och denna någon vill förmodligen inte upplåta väggarna i den gratis eller möjligen åtminstone inte ha något strul i övrigt som stör övrig verksamhet.

Hur har du tänkt att det ska gå ihop?

Ekonomiskt sinnade personer (och det kanske man väl ändå får anse att någon som driver ett företag som exv. ett Kafé ändå är) frågar sig nog ändå vad poängen med att upplåta sin lokal för dina alster skulle vara. Tänker du dig att kaféet kommer sälja mer kaffe och bullar då än annars? Var är win-win i det upplägg du erbjuder för den som äger lokalen?
Lugna ner dig. Det finns ofta små fik som låter hobbyfotografer och konstnärer hänga 2-5 verk på sina väggar. Helt gratis.

Det är stor skillnad på att hänga ut i en lokal ja, där det ska göras reklam för utställningen och så vidare. Det kostar pengar. Men det var inte det jag frågade efter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lugna ner dig. Det finns ofta små fik som låter hobbyfotografer och konstnärer hänga 2-5 verk på sina väggar. Helt gratis.

Det är stor skillnad på att hänga ut i en lokal ja, där det ska göras reklam för utställningen och så vidare. Det kostar pengar. Men det var inte det jag frågade efter.
Jag är verkligen helt lugn och jag är medveten om att det inte var det här du ville höra.

Det finns ofta små fik skriver du, som låter folk hänga bilder där gratis och sedan visar det sig enligt följande text att det kanske inte gör det men möjligen borde göra det och det kan jag tycka också.

Tror du inte att du skulle ha större chanser att lyckas om du erbjöd exv. ett kafé något för besväret eller att ni delade på intäkterna från ev. försäljning?

En sak jag undrar över är varför inte fler använder QR-koder. Om jag skulle gjort en sådan här grej skulle jag lagt upp några portfolios exv. på Fotosidan. Billigare kommer du nog inte undan. Sedan skulle jag hängt upp några bilder med en presentation samt en eller flera QR-koder med den inbakade sökvägen till dessa portfolios, beroende på hur många man har eller vilka teman man vill testa.

Då kunde folk skanna av koderna med sina telefoner som de älskar att använda på så många sätt som möjligt. Då får folk inte bara en chans att kolla på 2-3 av dina bilder helt passivt utan även en möjlighet att vara lite aktiva och det brukar många tycka är lite roligare än en någon enstaka passiv bild på en vägg. De kan då dessutom se en massa andra av dina bilder om de finner dem intressanta och detta utan att det kräver mer plats eller någon annan form av kostnad eller ansträngning.

Jag labbade en del med detta när vi byggde Stockholms Digitala Stadsmuseum. Tanken då var att använda QR-koder mer frekvent för fördjupningar kring museets utställningar. På det sättet hade man kunnat kunnat ge besökarna tillgång till mer bild- och textmaterial material än det som fick plats i själva de fysiska utställningarna.

Man kan ha mycket kul med QR-koder och bilder - även under Corona-tider - Fotosidan

I den länkade bloggen finns en massa exempel på QR-koder jag gjort mot Digitala Stadsmuseets webb. I slutet av den länkade bloggen finns en lathund om hur man går till väga rent praktiskt med att skapa koderna. Kul om du vill testa och lycka till om du gör det och vore kul att höra hur det går eller gått i så fall - och gör inte koderna för små!
 
Senast ändrad:

thommya

Aktiv medlem
Tror du inte att du skulle ha större chanser att lyckas om du erbjöd exv. ett kafé något för besväret eller att ni delade på intäkterna från ev. försäljning?
De får ju gratis väggprydnader ett tag och kanske fler gäster om utställaren gör lite reklam för sig. Ofta kan man ju även låta cafe-ägaren behålla bilderna eller få dem för halva priset eller liknande. Win-win.
Jag har hängt upp bilder hos tandläkare som fått köpa bilderna för väldigt bra priser och har mitt namn och andra uppgifter på en liten skylt bredvid tavlan - se bilden...

1642418096448.png

1642418163373.png

Mitt tips till TS - gå till cafeér, restauranger, tandläkare etc.. och kolla om det finns intresse och ha isåfall något att erbjuda. T ex. att de får behålla väggprydnader året ut, köpa billigt eller liknande.
Man kan gemensamt locka kunder och t ex. anordna någon tävling.
Gissa var bilden är tagen och vinn en rotfyllning :)
 
  • Gilla
Reaktioner: MNB

VargenW

Aktiv medlem
Hej!
Jag går också i utställningstankar så jag har också funderat på detta. Jag var på en utställning av en väldigt bra porträttfotograf här i Göteborg, Lennart Nilsson (nej inte han med fostren), på Ateljé Marie på Vasaplatsen. Frågade då om man kunde ha utställning där, och de var inte alls negativa, men jag har ingen aning om vad det skulle kosta.
Lennart Nilsson https://ateljemarie.se/foretag/goteborgsprofiler/ är baserad där, därav utställningen.
Stadsbiblioteket kan man ju drömma om. Frölunda Kulturhus kanske är lättare att få. Sen finns det ju mindre gallerier som ställer ut foton. Man kan gå runt och fråga. Samma sak gäller med caféer.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Jag hade nyligen en 3 månaders fotoutställning på en finare restaurang i Lerum. Betalade inget för lokalen men prints och ram etc gick på ca 20000kr till slut från egen ficka. De byter konstnär/ fotograf ca var tredje månad. Räkna med ca12 prints där minsta är 70x50cm.
@xftales
Www.stayuntilforever.com
Visa bilaga DSCF9486-01.jpeg
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De får ju gratis väggprydnader ett tag och kanske fler gäster om utställaren gör lite reklam för sig. Ofta kan man ju även låta cafe-ägaren behålla bilderna eller få dem för halva priset eller liknande. Win-win.
Jag har hängt upp bilder hos tandläkare som fått köpa bilderna för väldigt bra priser och har mitt namn och andra uppgifter på en liten skylt bredvid tavlan - se bilden...

Visa bilaga 163194

Visa bilaga 163195

Mitt tips till TS - gå till cafeér, restauranger, tandläkare etc.. och kolla om det finns intresse och ha isåfall något att erbjuda. T ex. att de får behålla väggprydnader året ut, köpa billigt eller liknande.
Man kan gemensamt locka kunder och t ex. anordna någon tävling.
Gissa var bilden är tagen och vinn en rotfyllning :)
Ja måste man inte göra just som du gjort genom att erbjuda något i gengäld?
Det jag reagerade på var ju just det "enkelriktade" i TS ansats. Ibland kanske det faktiskt inte är "gratis" som nödvändigtvis ger bäst ekonomiskt utbyte i slutänden ens för en fotograf. Ofta kanske man faktiskt behöver "så lite" också för att sedan i bästa fall ha något att"skörda".
 

MNB

Aktiv medlem
Hej!
Jag går också i utställningstankar så jag har också funderat på detta. Jag var på en utställning av en väldigt bra porträttfotograf här i Göteborg, Lennart Nilsson (nej inte han med fostren), på Ateljé Marie på Vasaplatsen. Frågade då om man kunde ha utställning där, och de var inte alls negativa, men jag har ingen aning om vad det skulle kosta.
Lennart Nilsson https://ateljemarie.se/foretag/goteborgsprofiler/ är baserad där, därav utställningen.
Stadsbiblioteket kan man ju drömma om. Frölunda Kulturhus kanske är lättare att få. Sen finns det ju mindre gallerier som ställer ut foton. Man kan gå runt och fråga. Samma sak gäller med caféer.
Jag har fått kontakt med kulturhuset kåken, dom verkar inte alls omöjliga. Prova du med där. Jag ska kolla med Frölunda kulturhus.

För mig handlar inte om att ställa ut och göra något stort av det eller reklam. Bara att få ha 3-5 foton upphängda på ett kafé eller liknande räcker gott för mig och egoboosten, oavsett om bilderna förtjänar det eller inte.

Edit: Fick väldigt positiv respons av Frölunda kulturhus. Det verkar som det finns bra möjligheter att ställa ut, gratis för oss som inte vill göra en stor grej av det.
 
Senast ändrad:

MNB

Aktiv medlem
De får ju gratis väggprydnader ett tag och kanske fler gäster om utställaren gör lite reklam för sig. Ofta kan man ju även låta cafe-ägaren behålla bilderna eller få dem för halva priset eller liknande. Win-win.
Jag har hängt upp bilder hos tandläkare som fått köpa bilderna för väldigt bra priser och har mitt namn och andra uppgifter på en liten skylt bredvid tavlan - se bilden...

Visa bilaga 163194

Visa bilaga 163195

Mitt tips till TS - gå till cafeér, restauranger, tandläkare etc.. och kolla om det finns intresse och ha isåfall något att erbjuda. T ex. att de får behålla väggprydnader året ut, köpa billigt eller liknande.
Man kan gemensamt locka kunder och t ex. anordna någon tävling.
Gissa var bilden är tagen och vinn en rotfyllning :)
Japp, enda är väl att jag tror (kanske bara är min fördom) att bilder som dina, natur och landskap är lättare att få in på en tandläkarmottagning. Än t ex mina som är mestadels gatufoton...
 
ANNONS