Annons

Autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Marskatten

Avslutat medlemskap
Först - lova att INTE skratta åt detta inlägg och UNDVIK kommentarer såsom "dålig fotograf" eller dylikt. Det har jag tyvärr fått min beskärda del av på facebook.

Jo, min fråga handlar om autofokus. Det är något jag inte förstår. Jag har kameran på AF- singel och AF "23 punkter". Men rutorna (som indikerar på vad som är i fokus) är få och inte där jag vill ha dem, ex ansiktet. Jag har lekt lite kameran och försökt lista ut det här, men har inte gjort det. Är det jag som gör fel? Eller förstår jag inte kameran?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad är det för kamera? AF en punkt och AF 23 punkter, är en liten ruta eller en liten större ruta med AF punkter. Denna ruta får man själv flytta runt på skärmen med något navigeringshjul. Kanske har kameran andra AF lägen som automatik där punkterna hoppar runt själv, eller ögonfokus etc
 

apersson850

Aktiv medlem
Just 23 punkter känner jag inte igen, så du har nog någon annan kamera än jag har.
Men allmänt brukar AF med 23 punkter betyda att dessa 23 punkter är aktiva. När du sen tar en bild kommer kameran att bestämma sig för en eller flera, men ytterst sällan alla, punkter. Där den då hittat något som är i fokus visar den det genom att "tända" den aktuella punkten. Finns flera saker på samma avstånd kan du få flera punkter tända, för de är ju alla i fokus.

Blir det inte tänt där du vill ha fokus får du istället använda en punkt, eller något liknande läge, och rikta den på det ställe där du vill ha fokus. Ett ansikte, ett äpple i ett träd eller vad det nu är. Om kameran klarar att fokusera på det du vill tänds punkten och gör den inte det kan du kanske inte ta bilden alls. Det beror på kamera och inställningar.
 

Erik X

Aktiv medlem
Oavsett vilken kamera du har så bör du kunna sätta den i "använd blott en av de 23 punkterna"-mode och sen välja ut en lämplig fokus-punkt som du placerar på ögat på din modell.
Att ha många punkter aktiva brukar leda till att kameran själv väljer den punkt där den hittar det mest närbelägna motivet och låser skärpan just där. Den punkten är inte alltid den man själv vill sätta fokus på.. :)
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Först - lova att INTE skratta åt detta inlägg och UNDVIK kommentarer såsom "dålig fotograf" eller dylikt. Det har jag tyvärr fått min beskärda del av på facebook.

Jo, min fråga handlar om autofokus. Det är något jag inte förstår. Jag har kameran på AF- singel och AF "23 punkter". Men rutorna (som indikerar på vad som är i fokus) är få och inte där jag vill ha dem, ex ansiktet. Jag har lekt lite kameran och försökt lista ut det här, men har inte gjort det. Är det jag som gör fel? Eller förstår jag inte kameran?
Det där låter exakt som jag när jag av misstag har kommit åt joystick på min kamera innan jag stängt av den. Det är bara en gissning. Slå på kameran och kolla var fokusmarkören ligger. På min kamera som den är riggad så går inte kameran automatiskt tillbaka till centrumläge. Det kanske är så enkelt att det är det som hänt?

På kameror som saknar joystick kan du nog styra detta med navigationshjulet på baksidan istället.

Det här är inget jag brukar skratta åt för det kan vara svårt irriterande.

Varför är du på Facebook överhuvudtaget?? Verkar inte vara något kul ställe.
 

Marskatten

Avslutat medlemskap
Vad är det för kamera? AF en punkt och AF 23 punkter, är en liten ruta eller en liten större ruta med AF punkter. Denna ruta får man själv flytta runt på skärmen med något navigeringshjul. Kanske har kameran andra AF lägen som automatik där punkterna hoppar runt själv, eller ögonfokus etc
Panasonic Lumix g6. Det brukar vara flera små rutor om jag väljer "AF 23 punkter". Som går att flytta runt på. Och tycker att rutorna inte alltid vill vara där jag vill dem ska vara.
Det finns lägen om AF One point eller AF Zoom punkt.
 

Marskatten

Avslutat medlemskap
Just 23 punkter känner jag inte igen, så du har nog någon annan kamera än jag har.
Men allmänt brukar AF med 23 punkter betyda att dessa 23 punkter är aktiva. När du sen tar en bild kommer kameran att bestämma sig för en eller flera, men ytterst sällan alla, punkter. Där den då hittat något som är i fokus visar den det genom att "tända" den aktuella punkten. Finns flera saker på samma avstånd kan du få flera punkter tända, för de är ju alla i fokus.

Blir det inte tänt där du vill ha fokus får du istället använda en punkt, eller något liknande läge, och rikta den på det ställe där du vill ha fokus. Ett ansikte, ett äpple i ett träd eller vad det nu är. Om kameran klarar att fokusera på det du vill tänds punkten och gör den inte det kan du kanske inte ta bilden alls. Det beror på kamera och inställningar.
Har jag en Panasonic Lumix g6. Tack för att du förklarade hur AF fungerar! Det hade jag inte förstått.
 

Marskatten

Avslutat medlemskap
Oavsett vilken kamera du har så bör du kunna sätta den i "använd blott en av de 23 punkterna"-mode och sen välja ut en lämplig fokus-punkt som du placerar på ögat på din modell.
Att ha många punkter aktiva brukar leda till att kameran själv väljer den punkt där den hittar det mest närbelägna motivet och låser skärpan just där. Den punkten är inte alltid den man själv vill sätta fokus på.. :)
Tack för att du förklarar hur AF fungerar! Det hade jag inte förstått! Min kamera är en Panasonic Lumix g6.
 

Marskatten

Avslutat medlemskap
Det där låter exakt som jag när jag av misstag har kommit åt joystick på min kamera innan jag stängt av den. Det är bara en gissning. Slå på kameran och kolla var fokusmarkören ligger. På min kamera som den är riggad så går inte kameran automatiskt tillbaka till centrumläge. Det kanske är så enkelt att det är det som hänt?

På kameror som saknar joystick kan du nog styra detta med navigationshjulet på baksidan istället.

Det här är inget jag brukar skratta åt för det kan vara svårt irriterande.

Varför är du på Facebook överhuvudtaget?? Verkar inte vara något kul ställe.
Det sistnämnda undrar jag också? Jag har gått ur gruppen med de elaka kommentarerna.
Det kan ju handla om en inställningsfråga som du skriver om. Min kamera är en Panasonic Lumix g6 och knapparna på den sitter väldigt tätt. Så ja, jag kan ju ha ändrat på något av misstag.
 

Osquar

Aktiv medlem
Om man väljer Enpunktsfokus (eller motsvarande beroende på kameramärke), så betyder det att kameran fokuserar enbart i den av fotografen valda fokuspunkt/klammer. I ditt exempel med "23 punkter" betyder det att du manuellt/själv väljer vilken av de 23 punkterna som kameran ska fokusera med.

Sedan finns andra fokuseringsalternativ där kameran själv väljer vilken av de 23 punkterna (i ditt fall) som fokuseringen ska ske. AF-alternativet här brukar kallas något med grupp/dynamisk etc beroende på kameramärke.

Vilket alternativ som är bäst styrs mycket av fotosituationen. Generellt brukar Enpunkt-AF vara bäst vid statiska/stilla motiv och det övriga vid action/snabba motiv.

Beträffande Fejjan, så går det knappt att föra seriösa diskussioner där.... Där är fotosidan avgjort bättre! Själv använder jag Fejjan för publicering av mina bilder samt hålla kontakt med vänner och bekanta.

Lycka till med AF! Det är en djungel numera, inte minst med dagens spegellösa hus, men samtidigt har AF-tekniken blivit galet grymt bra!

Fridens
Oscar

P.S
Kan tillägga att mina erfarenheter i frågan enbart är baserade från Nikon-hus.
D.S
 

mikoto

Aktiv medlem
Jag är nog inne på samma spår som Osquar. 23 punkts läget är lite knepigt för mig. Jag brukar använda en punkts läget.

Om du byter AF läget till en punkt så kan du sedan använda pekskärmen på kameran och pilla precis där du vill att autofokus ska hamna och sedan ta din bild.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har under många år använt bara en fokuspunkt i mitten då jag inte vill att kameran ska hitta på vart jag ska lägga fokus. Håller jag då in avtryckaren till hälften så låser af där jag själv vill att fokus skall sitta, korrigerar kameran som jag vill bilden skall vara och trycker ned avtryckaren helt för att ta bilden.

Problemet blir om personen eller djuret hinner röra sig under tiden jag korrigerar kameran, men tycker jag hann arbeta upp en bra hastighet och få till många skarpa bilder på det arbetssättet.
 

apersson850

Aktiv medlem
För stillastående ting fungerar det bra, utom med de bredaste vidvinklarna.
Men jag som ofta fotograferar saker som rör sig så fort de kan, men inte alls alltid vill ha dem i mitten, är metoden ofta oduglig.
Då får man lära sig att sätta punkterna där motivet ska vara i bilden, eller försöka använda någon modern spegellös och komma överens med den om hur motiven ska tolkas och vilket av flera likvärdiga objekt i sökarbilden som är det jag vill ha fokus på.
Hittills har jag upplevt det som besvärligare att ändra objekt att fokusera på, när det finns flera likvärdiga, än att ha förkonfigurerat om det ska fokuseras till vänster eller höger.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, det här med autofokus är knepigt värre :).

1. Man måste förstå motivet man vill fånga
2. Man måste förstå kamerans förmåga
3. Man måste ratta inställningarna så att kameran gör som det var tänkt
4. Man måste göra rätt själv för att ge kameran en sportslig chans att göra som man ville
 
ANNONS